内容に類似性のあるシラバス

1842 件ヒット (0.026秒):

  •   英語科教育論Ⅱ / Teaching Theory of English II  
      LEIS ADRIAN PAUL  
      文  
      4  
      通年 火曜日 3講時  

    1)英語科教育の基本理念、目標、学習内容、指導方法、評価等に関する理解を深める。

    2)英語科授業の模擬授業を行う。

    1) Deeping understanding of theories and practice of foreign language pedagogy

    2) Conducting lessons in microteaching

  •   理科教育法Ⅰ / Teaching Method (Science) I  
      千葉 研一  
      理  
      後期  
      後期 金曜日 5講時  

    現代社会に於ける自然科学の発達は目覚ましく、日々新しい発見と研究成果が生まれている。本講義では、将来の日本を支える自然科学分野の有為な指導者育成を目指し、これまでの日本の理科教育に於ける歴史的変遷や理科の基本概念、教材研究法、指導法、授業研究法等の成果を実践的に検討していく。更に理解をより深化させるために、模擬授業演習をはじめ「ディスカッション・グループワーク・ディベート」等も積極的に展開し、科学的課題解決法を身につけるとともに、指導者としての判断力や発問力向上も目指す。また毎回各講義内容(テーマ)に応じた資料を配布し、適宜演示実験や視聴覚機器も活用しながら、講義及び対話形式で授業を行う。ミニレポートの提出や小テストも随時実施する。

    《理科教育法ⅠとⅡに順序性はなく、それぞれ独立した展開であることに留意すること。》

    《令和6年度においては、理科教育法Ⅰは後期開講(金曜日 16:30~18:00)となり、令和7年2月に集中講義(4日間)も実施予定〔期日が確定後に明示する〕。》

    The development of natural science in modern society is remarkable, and new discoveries and

    research results are being created every day. In this course, we aim to develop superior leaders who will support Japan in the future in the field of natural science and examine in a practical manner the historical changes in science education in Japan, such as the basic concepts of science, method of teaching material research, general method of teaching, and analysis of lessons.

    For further understanding, we actively promote student-focused classes and activities such as

    discussion, group work, debate and aim to improve judgement and questioning ability to foster

    leadership skills and help students to acquire the methods of solving scientific challenges.

    In addition, we distribute materials according to the content of the lecture every time and conduct lectures and interactive lessons using experiments and audiovisual equipment depending on the situation.

    Students are required to write mini-reports and take quizzes throughout the course.

    《There is no order between Teaching Method (Science) I and Ⅱ,so they are independent

      deployments. In 2024 AY, Teaching Method (Science) I is scheduled to start in the second half (on Friday 16:30-18:00) and intensive lectures are planned in February 2025. ( It will be clearly indicated after the date is fixed.)》

  •   理科教育法Ⅱ / Teaching Method (Science) II  
      石上 正敏  
      理  
      前期  
      前期 金曜日 5講時  

    理科教育を取り巻く様々な現状を踏まえ,教科の内容,教育方法,評価のあり方等,授業を進める上での基本的な知識・技能の理解と実践的な指導力の習得を図る。また,一人ひとりがより良く生きるために必要な科学的な素養を身に付けることを理念として共有し,指導実践する教員の育成を目指す。授業では,できるだけ座学のみでなく,学生の主体的授業参加と授業担当者と学生及び学生相互の双方向的な係わりを重視した授業構成を目指す。

    Based on the various current situations surrounding science education, we will try to understand the basic knowledge and skills for advancing classes, such as the content of subjects, educational methods, and evaluation methods, and to acquire practical teaching skills. In addition, we aim to develop teachers who teach and practice by sharing the idea of acquiring the scientific background necessary for each person to live better. In the class, we aim not only for classroom lectures, but also for the lesson structure that emphasizes the independent participation of students and the two-way relationship between the person in charge of the class and the students, and between the students themselves.

  •   教育学実習  
      福田 亘孝  
      教  
       
      通年 木曜日 4講時 その他 / 通年 木曜日 4講時 総合研究棟201教室  

    n/a

  •   公民科教育論  
      新福 悦郎  
      教  
       
      通年 水曜日 5講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   運動学概論Ⅱ Introduction to exercise science 2  
      門間 陽樹  
      医  
      2024年10月1日~2025年1月21日 Oct 1, 2024 - Jan 21, 2025  
      火曜日 午前 8:30~10:00 Tuesdays 8:30 am - 10:00 am  

    運動学分野における研究は、身体活動・運動・スポーツなどのさまざまな未解決な疑問に科学的根拠で答えることにある。さらに得られた結果が科学的根拠としてどのように科学・社会にとって価値があるかを明確に位置づけることは研究を行うものにとって不可欠である。本授業においてはこの領域のエビデンスを理解するための科学的根拠の構造と構築のプロセスを理解することを目的とする。運動学で扱う領域は、分子細胞生物学・動物・個体の生理学、集団を対象とする疫学的手法など多階層に及ぶため、学生の関心領域をピックアップし研究方法の概要を解説する。

    This class focuses on understanding of fundamental structure of scientific approach to exercise and sports science. How to find a research question, how to make a hypothesis, appropriate study design to examine hypothesis, why statistical evaluation is necessary, and interpretation of analyzed results, are topics to be covered. Since exercise science involves multimodal approaches from molecules to population, outlines of methodological approach will only briefly be introduced.

  •   日本語教育学研究実習Ⅱ / Applied Japanese Linguistics(Practice)II  
      島崎 薫  
      文  
      2学期  
      後期 水曜日 3講時 / 後期 水曜日 4講時  

    前期、後期の実習を通して、学習者のニーズ・レディネス、置かれている環境などに合わせた日本語コースをデザインし、それぞれの授業で必要な教材・教具を準備して授業を実施する力、そしてその自身の実践を振り返って改善を図ることができる力を養成することを目的とする。後期は前期にデザインしたコースを実際に運営し、授業を行いながらコースの改善、授業の改善に取り組む。

    Through the teaching practicum in the spring and fall semesters, students will develop the ability to design Japanese language courses that meet the needs and readiness of learners and their learning environment, prepare the necessary teaching materials and equipment for each class, and conduct the class.They can also enhance the ability to look back on their own teaching and make improvements.In the fall semester, the students will actually run the courses designed in the spring semester and work on improving the courses and classes while teaching.

  •   日本語教育学実習 / Teaching of Japanese Language (Practice)  
      島崎 薫  
      文  
      5  
      前期 水曜日 3講時 / 前期 水曜日 4講時  

    前期、後期の実習を通して、学習者のニーズ・レディネス、置かれている環境などに合わせた日本語コースをデザインし、それぞれの授業で必要な教材・教具を準備して授業を実施する力、そしてその自身の実践を振り返って改善案を考えることができる力を養成することを目的とする。前期は、コースデザインの仕方について学び、後期に実施する東北大留学生向けのコースに関して、彼らのニーズ・レディネス、置かれている環境等を分析して実際にコースデザインをするとともに、そのコースの実際の授業の中でどのような教材・教具を使ってどのように教えるのかを検討する。模擬授業を通して自身の授業デザインや教え方、教材・教具などについて振り返り、改善案を考えることができるようになることを目指す。

    Through the teaching practicum in the spring and fall semesters, students will develop the ability to design Japanese language courses that meet the needs and readiness of learners and their learning environment, prepare the necessary teaching materials and equipment for each class, and conduct the class.They can also enhance the ability to look back on their own teaching and make improvements. In the spring semester, students will learn how to design a course, and actually create a course for the international students at Tohoku University based on the analysis of the needs, readiness, and environment of them, and consider how to teach using teaching materials and tools in actual classes of the course. Through mock classes, students will be able to reflect on their own class design, teaching methods, teaching materials and tools, etc., and come up with ideas for improvement.

  •   国語科教育論Ⅱ / Teaching Theory of the Japanese Language II  
      小川 典昭  
      文  
      4  
      通年 水曜日 1講時  

    中学校や高等学校の国語科における授業づくりの実践的な技能を身につける。

    国語の授業づくりの特質を踏まえて、教材研究や発問づくり、指導案の作成、模擬授業等を実践的に行う。

    中学校や高等学校の国語科における授業づくりの実践的な技能を身につける。

    国語の授業づくりの特質を踏まえて、教材研究や発問づくり、指導案の作成、模擬授業等を実践的に行う。

  •   国語科教育論Ⅰ / Teaching Theory of the Japanese Language I  
      挽地 裕之  
      文  
      3  
      通年 水曜日 2講時  

    国語科教育を支える理論や学習指導要領の目標・内容を理解するとともに、国語の授業づくりに必要とされる基本的技能の理論を身につける。国語科教育の意義や目的を踏まえつつ、国語科の課題や学習指導要領の目標や内容を理解する。その上で指導方法の知識を身につける。

    国語科教育を支える理論や学習指導要領の目標・内容を理解するとともに、国語の授業づくりに必要とされる基本的技能の理論を身につける。国語科教育の意義や目的を踏まえつつ、国語科の課題や学習指導要領の目標や内容を理解する。その上で指導方法の知識を身につける。

もっと見る…