シラバスの表示

理科教育法Ⅱ / Teaching Method (Science) II

前期 金曜日 5講時. 単位数/Credit(s): 4. 担当教員/Instructor : 石上 正敏. 学期/Semester: 前期. 開講年度/Year: 2024. 科目ナンバリング/Course code/number: SAL-EDU313J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

所属講座等

非常勤講師

授業題目

理科教育法Ⅱ

Course Title

Teaching Method (Science) II

授業の目的と概要

理科教育を取り巻く様々な現状を踏まえ,教科の内容,教育方法,評価のあり方等,授業を進める上での基本的な知識・技能の理解と実践的な指導力の習得を図る。また,一人ひとりがより良く生きるために必要な科学的な素養を身に付けることを理念として共有し,指導実践する教員の育成を目指す。授業では,できるだけ座学のみでなく,学生の主体的授業参加と授業担当者と学生及び学生相互の双方向的な係わりを重視した授業構成を目指す。

Purpose/Abstract

Based on the various current situations surrounding science education, we will try to understand the basic knowledge and skills for advancing classes, such as the content of subjects, educational methods, and evaluation methods, and to acquire practical teaching skills. In addition, we aim to develop teachers who teach and practice by sharing the idea of acquiring the scientific background necessary for each person to live better. In the class, we aim not only for classroom lectures, but also for the lesson structure that emphasizes the independent participation of students and the two-way relationship between the person in charge of the class and the students, and between the students themselves.

学習の到達目標

・教育実習を担当するために必要な教員の仕事の実務的な知識・理解を深める
・教科指導に必要な最低限の知識・理解と技能を習得する
・理科教育を取り巻く社会環境,法的制度を理解するとともに,求められる資質・能力と社会的使命を感得する。

Goal

・Deepen the practical knowledge and understanding of the teacher's work necessary to be in charge of teaching practice
・To acquire the minimum knowledge, understanding, and skills necessary for teaching the subject
・Understand the social environment and legal system surrounding science education, and gain a sense of the qualities and abilities required and the social mission.

授業内容・方法と進度予定

理科教育法Ⅱと理科教育法Ⅰは,それぞれの履修に順序性はありません。高等学校理科の免許のみを希望する場合は理科教育法Ⅱのみでも取得可能です。

1 ガイダンス
2 教員の仕事について
3 学習指導要領等の法的な理解
4 学習指導要領,各校種における理科の内容と構成
5 理科教育に関わる今日的な課題と社会的要請
6 理科教員に求められる資質と能力
7 理科教育の目的と理科教員にもとめられるもの
8 我が国の理科教育史の概要-学習指導要領の変遷を中心に-
9 最近の内外の理科学力調査
10 年間指導計画の作成
11 理科教員に求められる授業実践と教材研究
12 学習指導案の作成
13 学習指導案の作成・演習
14 授業の進め方
15 学習評価と授業改善
16 実験観察・探究活動とICT・地域素材等の活用
17 理科の安全管理
18 初等理科教育の理解
19 模擬授業実践演習(高校物理)
20 模擬授業実践演習(高校物理)の事例検討会
21 模擬授業実践演習(高校化学)
22 模擬授業実践演習(高校化学)の事例検討会
23 模擬授業実践演習(高校生物)
24 模擬授業実践演習(高校生物)の事例検討会
25 模擬授業実践演習(高校地学)
26 模擬授業実践演習(高校地学)の事例検討会
27 まとめ,優れた教師とは?

各項目の番号は授業の実施順を示すものではありません。また,項目毎の所要時間は異なります。
年間計画は適宜変更することがあります。

Contentsandprogressscheduleofthe class

There is no order in taking Teaching Method (Science) II and Teaching Method (Science) I. If you only want a high school science license, you can get it with Teaching Method (Science) II.

1 Guidance
2 About the job of a teacher
3 Legal understanding of curriculum guidelines, etc.
4 Curriculum guidelines, science content and structure for each school type
5 Today's issues and social demands related to science education
6 Qualities and abilities required of science teachers
7 The purpose of science education and what is expected of science teachers
8 Overview of the history of science education in Japan - Focusing on changes in the curriculum guidelines -
9 Recent research on domestic and international science and scientific ability
10. Creation of annual instruction plan
11 Lesson practices and teaching materials research required of science teachers
12 Creation of lesson plans
13 Create a lesson plan (exercise)
14 How to proceed with a class
15 Learning evaluation and lesson improvement
16 Experimental observation/inquiry activities and utilization of ICT/regional materials, etc
17 Science Safety Management
18 Comprehension of elementary science education
19 Practical exercises for simulated classes (high school physics)
20 Case study of practical exercise in mock classes (high school physics)
21 Practical exercises for simulated classes (high school chemistry)
22 Case study of practical exercise in mock class (high school chemistry)
23 Practical exercises for simulated classes (high school biology)
24 Case study of practical exercise in mock classes (high school biology)
25 Practical exercises for simulated classes (high school geology)
26 Case study of practical exercise for mock classes (high school geology)
27 Conclusion,What is a good teacher?

​The number of each item does not indicate the order of implementation of the class. Also, the time required for each item is different.
The annual plan is appropriately subject to change.

成績評価方法

次の1,2が満たされている場合,2の内容に基づいて評価します。詳細は初回のガイダンスで説明します。
1 授業への出席時数が一定の条件を満たしていること
2 筆記試験,課題レポート,学習指導案,模擬授業実践,授業時の提出物などを総合的に評価し,内容が満足できるものであること

Grading

If the following 1 and 2 are satisfied, the evaluation is made based on the content of 2.Details will be explained in the first guidance.
1 The number of hours attending classes meets certain conditions
2 Comprehensive evaluation of the written test, assignment report, learning guidance plan, mock class practice, submissions for class, etc., and the content must be satisfactory.

教科書および参考書

・高校時代の理科の教科書(各自が使用したもの全て)
・中学校学習指導要領(文部科学省)
・高等学校学習指導要領理科編(文部科学省)
・中学校学習指導要領解説理科編(文部科学省)
・高等学校学習指導要領解説理科編(文部科学省)

Books required/referenced

・High school science textbooks (everything you used)
・Junior high school curriculum guidelines(MEXT)
・High school curriculum guidelines, Science edition(MEXT)
・Explanation of Junior high school curriculum guidelines, Science edition(MEXT)
・Explanation of high school curriculum guidelines, Science edition(MEXT)

授業時間外学習

課題レポートおよび学習指導案を各自作成し提出します。

Preparation and review

Create and submit assignment reports and learning guidance plans.

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

その他

・理科教育法Ⅱと理科教育法Ⅰの履修に順序性はありません。高等学校理科の免許のみを希望する場合は理科教育法Ⅱのみで取得可能です。
・成績評価の詳細および理科教育法Ⅱを受講するに当たっての重要な説明があるので,受講を検討している場合は必ず初回のガイダンスに出席することが必要です。
・ゲストスピーカーとして現役の高等学校教員を招き,講話とアドバイスをいただく予定です。
・開講は前期(5セメスター)金曜日の16:30~18:00。4単位科目のため,さらに令和6(2024)年9月10~13日に集中講義を行います。 

授業実施方法 対面
GoogleClassroom クラスコード b2fvexo

Remarks

・There is no order in taking Teaching Method (Science) II and Teaching Method (Science) I. If you only want a high school science license, you can get it with Teaching Method (Science) II.
・If you are considering taking the course, please be sure to attend the first guidance session, as there will be detailed explanations of grade evaluation and important explanations for taking Science Education Method II.
・As guest speakers, we plan to invite active high school teachers to give lectures and advice.
・Classes will take place from 16:30 to 18:00 on Fridays of the 5th semester. Since this is a 4-credit course, classes will take place on September 10-13, 2024.

Face-to-face lessons
GoogleClassroom Classcode b2fvexo

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有