シラバスの表示

運動学概論Ⅱ Introduction to exercise science 2

火曜日 午前 8:30~10:00 Tuesdays 8:30 am - 10:00 am. 単位数/Credit(s): 2. 授業代表教員/Director: 門間 陽樹. 開講期間/Term of Classes: 2024年10月1日~2025年1月21日 Oct 1, 2024 - Jan 21, 2025. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: -B. 使用言語/Language Used in Course: 2カ国語以上.

科目名/Subject

運動学概論Ⅱ

授業題目/Class subject

運動学概論Ⅱ
Introduction to exercise science 2

授業担当教員/Lecturer

門間 陽樹
Haruki Momma

教室/Classroom

オンライン/運動学セミナー室
Online/S309

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

運動学分野における研究は、身体活動・運動・スポーツなどのさまざまな未解決な疑問に科学的根拠で答えることにある。さらに得られた結果が科学的根拠としてどのように科学・社会にとって価値があるかを明確に位置づけることは研究を行うものにとって不可欠である。本授業においてはこの領域のエビデンスを理解するための科学的根拠の構造と構築のプロセスを理解することを目的とする。運動学で扱う領域は、分子細胞生物学・動物・個体の生理学、集団を対象とする疫学的手法など多階層に及ぶため、学生の関心領域をピックアップし研究方法の概要を解説する。
This class focuses on understanding of fundamental structure of scientific approach to exercise and sports science. How to find a research question, how to make a hypothesis, appropriate study design to examine hypothesis, why statistical evaluation is necessary, and interpretation of analyzed results, are topics to be covered. Since exercise science involves multimodal approaches from molecules to population, outlines of methodological approach will only briefly be introduced.

学修の到達目標/Goal of study

学生が取り組みたい領域およびその周辺領域の論文の構造を理解し、仮説に基づいて提示されているデータの解釈ができることを目標とする。
Students will be able to read and understand the journal articles of interest.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

16. 研究背景の検討1
17. 研究背景の検討2
18. エビデンステーブル
19. データ解析と解釈1
20. データ解析と解釈2
21. プレゼンテーション1
22. プレゼンテーション2
23. エンジニアリングと自然科学
24. 分子細胞生物学的アプローチ
25. 生理学的アプローチ
26. 疫学的アプローチ
27. N of 1 アプローチ
28. 事例検討1
29. 事例検討2
30. 事例検討3

16. Research background1
17. Research background2
18. Evidence table
19. Data analysis and interpretation 1
20. Data analysis and interpretation 2
21. Study presentation 1
22. Study presentation 2
23. Engineering and natural science
24. Molecular and cellular biology
25. Physiology
26. Epidemiology
27. N of 1 studies
28. Paper reading 1
29. Paper reading 2
30. Paper reading 3

成績評価方法/Evaluation method

背景論文少なくとも3編の背景・仮説・研究デザイン・データ解釈を理解し、プレゼンテーションができること。
To be able to present background research papers (at least 3).

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    論文精読
    Paper reading

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有