シラバスの表示

理科教育法Ⅰ / Teaching Method (Science) I

後期 金曜日 5講時. 単位数/Credit(s): 4. 担当教員/Instructor : 千葉 研一. 学期/Semester: 後期. 開講年度/Year: 2024. 科目ナンバリング/Course code/number: SAL-EDU311J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

所属講座等

非常勤講師

授業題目

理科教育法Ⅰ

Course Title

Teaching Method (Science) I

授業の目的と概要

現代社会に於ける自然科学の発達は目覚ましく、日々新しい発見と研究成果が生まれている。本講義では、将来の日本を支える自然科学分野の有為な指導者育成を目指し、これまでの日本の理科教育に於ける歴史的変遷や理科の基本概念、教材研究法、指導法、授業研究法等の成果を実践的に検討していく。更に理解をより深化させるために、模擬授業演習をはじめ「ディスカッション・グループワーク・ディベート」等も積極的に展開し、科学的課題解決法を身につけるとともに、指導者としての判断力や発問力向上も目指す。また毎回各講義内容(テーマ)に応じた資料を配布し、適宜演示実験や視聴覚機器も活用しながら、講義及び対話形式で授業を行う。ミニレポートの提出や小テストも随時実施する。

《理科教育法ⅠとⅡに順序性はなく、それぞれ独立した展開であることに留意すること。》

《令和6年度においては、理科教育法Ⅰは後期開講(金曜日 16:30~18:00)となり、令和7年2月に集中講義(4日間)も実施予定〔期日が確定後に明示する〕。》

Purpose/Abstract

The development of natural science in modern society is remarkable, and new discoveries and
research results are being created every day. In this course, we aim to develop superior leaders who will support Japan in the future in the field of natural science and examine in a practical manner the historical changes in science education in Japan, such as the basic concepts of science, method of teaching material research, general method of teaching, and analysis of lessons.
For further understanding, we actively promote student-focused classes and activities such as
discussion, group work, debate and aim to improve judgement and questioning ability to foster
leadership skills and help students to acquire the methods of solving scientific challenges.
In addition, we distribute materials according to the content of the lecture every time and conduct lectures and interactive lessons using experiments and audiovisual equipment depending on the situation.
Students are required to write mini-reports and take quizzes throughout the course.
《There is no order between Teaching Method (Science) I and Ⅱ,so they are independent
deployments. In 2024 AY, Teaching Method (Science) I is scheduled to start in the second half (on Friday 16:30-18:00) and intensive lectures are planned in February 2025. ( It will be clearly indicated after the date is fixed.)》

学習の到達目標

日本の理科教育の変遷や基本概念、課題を十分に把握し、自ら積極的に問題意識を持ちながら教材研究や授業準備ができることを目指す。また多くの模擬授業演習を通して、自然科学の各分野で習得すべき科学的知識や構造、探求の方法を把握し、学ぶ意欲を引き出すための効果的な指導力も身につける。更にディスカッション・ディベート能力を向上させ、指導者としての判断力や発問力向上も図る。

Goal

Students should acquire the ability to analyze teaching materials and prepare lessons while fully grasping the transition, basic concepts, and issues of science education in Japan, as well as become proactively aware of scientific problems.
Additionally, students will cultivate effective leadership skills that will motivate them to learn through student-led activities, while acquiring scientific knowledge, basic structures, and research methods in each field of natural science.
Furthermore, students will improve their discussion and debate abilities, and enhance their judgement and questioning skills as teachers.

授業内容・方法と進度予定

第 1回:ガイダンス&科学的思考とは
第 2回:理科教育が目指すもの
第 3回:日本の理科教育と学習指導要領の歴史的変遷
第 4回:日本の理科教育の現状と課題
第 5回:今後の学習指導要領改訂のポイントとスケジュール
第 6回:理科の授業技術と学習評価
第 7回:理科の授業展開について
第 8回:課題解決演習(Ⅰ)《discussion&debate》
第 9回:物理・化学分野の学習内容と指導法
第10回:生物・地学分野の学習内容と指導法        
第11回:理科におけるICT教育
第12回:課題解決演習(Ⅱ)《discussion&debate》
第13回:科学実験の考え方と教材作り
第14回:学習指導案の内容と作成法
第15回:模擬授業演習及び関連した講義①
第16回:模擬授業演習及び関連した講義②
第17回:模擬授業演習及び関連した講義③
第18回:模擬授業演習及び関連した講義④
第19回:模擬授業演習及び関連した講義⑤
第20回:模擬授業演習及び関連した講義⑥
第21回:模擬授業演習及び関連した講義⑦
第22回:模擬授業演習及び関連した講義⑧                                
第23回:模擬授業演習及び関連した講義⑨                                
第24回:模擬授業演習及び関連した講義⑩
第25回:模擬授業演習及び関連した講義⑪                                  
第26回:模擬授業演習及び関連した講義⑫                                              
第27回:教育哲学と自然科学(Ⅰ)
第28回:教育哲学と自然科学(Ⅱ)
第29回:総合演習(目指すべき授業とは[Discussion]))
第30回:総合問題(テスト&レポート提出等)

Contentsandprogressscheduleofthe class

第 1回:Guidance&Scientific thinking
第 2回:What science education aims for
第 3回:Historical transition of science education and curriculum guide lines in Japan
第 4回:Current status and issues of science education in Japan
第 5回:Points and schedule for future revision of the curriculum guidelines                                   第 6回:Science lesson techniques and learning evaluation
第 7回:Lesson management(creating a systematic approach for teaching a lessen)
第 8回:Exercises for solving problems in class(Ⅰ)《discussion&debate》
第 9回:Contents and teaching method of junior high and high school in physics and chemistry
第10回:Contents and teaching method of junior high and high school in biology and geology
第11回:ICT education in science (Use of information equipment)
第12回:Exercises for solving problems in class(Ⅱ)《discussion&debate》
第13回:The concept of science experiments and creating teaching materials
第14回:Contents of teaching plans and creating method
第15回:Student-focused activities in class and related lectures①
第16回:Student-focused activities in class and related lectures②
第17回:Student-focused activities in class and related lectures③
第18回:Student-focused activities in class and related lectures④
第19回:Student-focused activities in class and related lectures⑤
第20回:Student-focused activities in class and related lectures⑥
第21回:Student-focused activities in class and related lectures⑦
第22回:Student-focused activities in class and related lectures⑧
第23回:Student-focused activities in class and related lectures⑨
第24回:Student-focused activities in class and related lectures⑩
第25回:Student-focused activities in class and related lectures⑪
第26回:Student-focused activities in class and related lectures⑫
第27回:Educational philosophy and natural science(Ⅰ)
第28回:Educational philosophy and natural science(Ⅱ)
第29回:Comprehensive Discussion (Student-focused activities in class )
第30回:Comprehensive Test (test,report, etc.)

成績評価方法

授業への取り組み状況(出席率、積極性、理解度、レポート提出状況等)を総合的に勘案して
成績を評価する。

Grading

Evaluating students in lessons (an attendance rate, positive attitude, understanding, reports, etc.)

教科書および参考書

《参考書》
中学校学習指導要領(文科省)
中学校学習指導要領解説「理科編」(文科省)
高等学校学習指導要領(文科省)
高等学校学習指導要領解説「理科編」(文科省)

Books required/referenced

《Books referenced》
The courses of study for junior high school (MEXT)
Explanation of the courses of study for junior high school (Science: MEXT)
The courses of study for high school (MEXT)
Explanation of the courses of study for high school (Science: MEXT)

授業時間外学習

中学・高校の理科教科書の復習

Preparation and review

Review of science textbooks at junior high and high schools

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

その他

授業の中で新たな発見や驚き、疑問を見出すことが本来の科学の面白さである。そして、常に前向きの課題と問題意識を持ちながら、自ら主体的に人生を切り開いていくことこそが「生きる力」である。このような学生を数多く生み出すことができる実践力のある理科の指導者を目指してほしい。

Google Classroom クラスコード iiuvcrw
※授業開始前にクラスコードを登録し、授業に関する連絡を確認できるようにしてください。

Remarks

Finding out new discoveries, surprise and questions in class is the original fun of science. In addition, the essence of the power to live is to open up a life actively while having positive issues and awareness of problems. We want you to aim for a practical science teacher who can produce many of these students.

Google Classroom Classcode iiuvcrw
*Please register class code before the class starts so that you can check for class-related communications.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有