内容に類似性のあるシラバス

3284 件ヒット (0.035秒):

  •   英語科教育論Ⅰ / Teaching Theory of English I  
      LEIS ADRIAN PAUL  
      文  
      3  
      通年 火曜日 4講時  

    1)外国語教育の基本・基礎について理解を深める。

    2)外国語学習動機づけの基本について理解を深める。

    3)英語科授業の模擬授業や英語教育についてのディスカッションを行う。

    1) Deepening understanding of foreign language pedagogy

    2) Deepening understanding of foreign language learning motivation

    3) Participating in microteaching and discussions related to foreign language education

  •   英語科教育論Ⅱ / Teaching Theory of English II  
      LEIS ADRIAN PAUL  
      文  
      4  
      通年 火曜日 3講時  

    1)英語科教育の基本理念、目標、学習内容、指導方法、評価等に関する理解を深める。

    2)英語科授業の模擬授業を行う。

    1) Deeping understanding of theories and practice of foreign language pedagogy

    2) Conducting lessons in microteaching

  •   教育心理学講義Ⅱ  
      佐藤 誠子  
      教  
       
      後期 火曜日 3講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   理科教育法Ⅰ / Teaching Method (Science) I  
      千葉 研一  
      理  
      後期  
      後期 金曜日 5講時  

    現代社会に於ける自然科学の発達は目覚ましく、日々新しい発見と研究成果が生まれている。本講義では、将来の日本を支える自然科学分野の有為な指導者育成を目指し、これまでの日本の理科教育に於ける歴史的変遷や理科の基本概念、教材研究法、指導法、授業研究法等の成果を実践的に検討していく。更に理解をより深化させるために、模擬授業演習をはじめ「ディスカッション・グループワーク・ディベート」等も積極的に展開し、科学的課題解決法を身につけるとともに、指導者としての判断力や発問力向上も目指す。また毎回各講義内容(テーマ)に応じた資料を配布し、適宜演示実験や視聴覚機器も活用しながら、講義及び対話形式で授業を行う。ミニレポートの提出や小テストも随時実施する。

    《理科教育法ⅠとⅡに順序性はなく、それぞれ独立した展開であることに留意すること。》

    《令和6年度においては、理科教育法Ⅰは後期開講(金曜日 16:30~18:00)となり、令和7年2月に集中講義(4日間)も実施予定〔期日が確定後に明示する〕。》

    The development of natural science in modern society is remarkable, and new discoveries and

    research results are being created every day. In this course, we aim to develop superior leaders who will support Japan in the future in the field of natural science and examine in a practical manner the historical changes in science education in Japan, such as the basic concepts of science, method of teaching material research, general method of teaching, and analysis of lessons.

    For further understanding, we actively promote student-focused classes and activities such as

    discussion, group work, debate and aim to improve judgement and questioning ability to foster

    leadership skills and help students to acquire the methods of solving scientific challenges.

    In addition, we distribute materials according to the content of the lecture every time and conduct lectures and interactive lessons using experiments and audiovisual equipment depending on the situation.

    Students are required to write mini-reports and take quizzes throughout the course.

    《There is no order between Teaching Method (Science) I and Ⅱ,so they are independent

      deployments. In 2024 AY, Teaching Method (Science) I is scheduled to start in the second half (on Friday 16:30-18:00) and intensive lectures are planned in February 2025. ( It will be clearly indicated after the date is fixed.)》

  •   農業科教育法Ⅱ  
      北柴 大泰  
      農  
      5セメ  
      前期集中 その他 連講 未設定  

    高等学校農業科教員には,農業科教育の基本理念を理解した上で,実践的な学習指導法の習得が求められる。

    本講義では,グローバル化に対応できる幅広い識見を持ち,研究熱心で実践力がある農業科教員の育成を目的に,農業各分野に関する科目の学習指導法と授業展開等について説明する。さらに,実際の教育現場において農業の基礎的な知識と技術を駆使しながら,農業教材の活用と教材開発ができるよう,基礎的な農業科目の授業計画と授業設計,模擬授業に関する実践的な演習を行う。

    Teachers in agriculture course need to understand basic principle of agricultural education and to develop practical teaching method. The purposes of this lecture are to develop practical skills and inquire mind in globalized world. This course lectures teaching plans of each agricultural class through making full use of agricultural materials.

  •   道徳の理論及び指導法B  
      齋藤 雅俊  
      教  
       
      前期集中 その他 連講 その他  

    n/a

  •   教育心理学Ⅰ  
      川端 壮康  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期 金曜日 5講時 川北キャンパスA101  

    1.授業の目標:本講義では、教員に必要な心理学理論について解説する。2.授業の概要:本講義では主に5つの領域(①発達理論②学習と知能③パーソナリティと適応④動機づけとアイデンティティ⑤発達支援)の心理学理論を紹介する。

    1.Object of class:This course provides students with psychological theories necessary for teacher. 2.Summary of class:This lecture introduces the psychological theory of five areas ((1) developmental theory (2) learning and intellect (3) personality and adaptation (4) motivation and identity (5) developmental support).

  •   教育情報学実践論研究演習Ⅰ  
      小嶋 秀樹  
      教  
       
      後期 木曜日 4講時 その他  

    n/a

  •   地理歴史科教育法Ⅱ / Teaching Method of Geography and History Studies II  
      下山 忍  
      文  
      6  
      後期 火曜日 1講時  

    高等学校学習指導要領における歴史科目の指導内容のポイントとその具体的展開や教材の取扱いを学び、学習指導案を作成して模擬授業を行える実践的な指導力を育成する。

    Learn the points of the teaching contents of history subjects in National curriculum for high schools, and the handling of teaching materials. Base on that, develop practical teaching ability to create a class plan and do a trial lesson.

  •   産業・組織心理学  
      若島 孔文  
      教  
       
      前期 火曜日 5講時 総合研究棟206教室  

    n/a

もっと見る…