シラバスの表示

道徳の理論及び指導法B

前期集中 その他 連講 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 齋藤 雅俊. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EDU901J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

授業題目/Class subject

考え、議論する道徳の考え方と教科指導法
The way of thinking and teaching method of moral education that thinks and discusses.

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

・「特別の教科 道徳」の指導のための理論と実践を学ぶ。
・Learn the theory and practice of teaching for “morale education, a special subject".

・学校教育において「道徳」という教科が生まれ、辿ってきた歴史を概観し、学習指導要領の内容や教科の特質をふまえたさまざまな指導方法に精通していくことで、これからの道徳教育を創り上げていくための基礎力と応用力を形成する。
・In school education, a subject called “moral education” was born, and by overviewing its history, becoming familiar with various teaching methods based on the content and characteristics of the curriculum guidelines, we will form the basic and applied skills to create moral education.

学習の到達目標/Goal of study

①道徳の歴史や理念について理解する。
②学習指導要領で掲げられている道徳の目標や内容について理解する。
③道徳教育のさまざまな指導法について理解する。
④理解したことを指導案の作成や授業実践に生かすことができる。

① Understand the history and philosophy of moral education.
② Understand the objectives and contents of moral education in the Course of Study.
③ Understand various methods of moral education.
④ To be able to apply what you have learned to lesson planning and teaching practice.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

9/2(Mon.) 2~4限目
 ①オリエンテーション(「道徳」とは何か?)
 ②道徳の歴史(明治~第二次世界大戦)
 ➂道徳の歴史(戦後~現在)

 ①Orientation ②History of moral education (Meiji - WWII) ➂History of moral education (Postwar - Present)

9/3(Tue.) 1~4限目
 ④現在の学習指導要領について(全体の概説、カリキュラムマネジメント等)
 ➄道徳科の目標と内容項目(A、B)について
 ⑥道徳科の目標と内容項目(C、D)について
 ⑦道徳科におけるさまざまな教材とその活用について(文科省「道徳教育アーカイブ」より)(1)

 ④About the current curriculum guidelines (overview, curriculum management, etc.) ➄~⑥About the objectives and content items (A, B, C, D) of moral education ⑦About various teaching materials and their use in moral education

9/4(Wed.) 1~4限目
 ⑧中等教育における道徳の取り扱い(1)(現代的課題等)
 ⑨中等教育における道徳の取り扱い(2)(他教科・他領域との連携等)
 ⑩道徳科における所見・評価のあり方
 ⑪道徳科におけるさまざまな教材とその活用について(文科省「道徳教育アーカイブ」より)(2)

 ⑧~⑨Moral education in secondary education ⑩Observations and evaluations in moral education ⑪About various teaching materials and their use in moral education

9/5(Thu.) 1~4限目
 ⑫模擬授業に向けて(指導案の確認・準備等)
 ⑬模擬授業の実践(1)
 ⑭模擬授業の実践(2)
 ⑮模擬授業の実践(3)

 ⑫Preparation for mock lessons ⑬~⑮Mock lessons

成績評価方法/Evaluation method

コメントペーパーや授業への参加状況(75%)、模擬授業(25%)
Comment paper and class participation status (75%), mock lesson (25%)

教科書および参考書/Textbook and references

  • 中学校学習指導要領解説 特別の教科 道徳編, 文部科学省, ISBN/ISSN: 4316300849

授業時間外学習/Preparation and Review

予習: Googleクラスルームにおいてある授業の資料に目を通しておく(90分)。
復習: 授業の内容を振り返る(90分)。
Preparation: Go through the materials for the class that are in Google Classroom (90 min.).
Review: Review the content of the lesson (90 min.).

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有