シラバスの表示

教育情報学実践論研究演習Ⅰ

後期 木曜日 4講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 小嶋 秀樹. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

人間科学と認知工学の融合による新しい「学び」の実践的構築に向けた文献研究
Reviewing the research papers on designing innovative "learning" based on the integration of human sciences and cognitive engineering 

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

人間科学と認知工学の融合よる新しい「学び」を構築するために,人間科学研究および認知工学研究の重要文献をレビューする。究極的なゴールは人間理解であり,脳科学・心理学・ロボット工学などからの研究アプローチを学び,修士論文研究など今後の学修や研究に向けた見通し・動機づけを与える。
In this course of the seminar, students review a series of academically important papers and books on human sciences and cognitive engineering in order to be able to construct a new perspective for "learning". The ultimate goal of this seminar is the understanding of humans by integrating the approaches from brain science, psychology, and robotic engineering. Through these activities, students are expected to be able to foresee their future studies and research in the field. 

学習の到達目標/Goal of study

・新しい「学び」を構想・研究するために必要となる人間科学・認知工学に関する重要研究について基礎的な理解をもつ。
・自分が調べた文献の概要(理論的背景,実験内容,結果の意義など)を理解し,自分の言葉で表現することができる。
・これら重要研究に対する理解をもとに,今後の研究の進め方を具体的に考察・説明することができる。
・To be able to understand the fundamentals of human sciences and cognitive engineering for future "learning".
・To be able to understand the contents of research papers and explain them using one's own words.
・To be able to envision further study and research in this field by integrating the existing knowledge

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回:イントロダクション:人間研究のための諸科学
第2回:論文紹介(1)認知科学
第3回:ディスカッション(1)認知科学
第4回:論文紹介(2)コミュニケーション科学
第5回:ディスカッション(2)コミュニケーション科学
第6回:論文紹介(3)発達心理学
第7回:論文紹介(3)発達心理学(つづき)
第8回:ディスカッション(3)発達心理学
第9回:論文紹介(4)一般言語学
第10回:論文紹介(4)一般言語学(つづき)
第11回:ディスカッション(4)一般言語学
第12回:論文紹介(5)進化心理学
第13回:論文紹介(5)進化心理学(つづき)
第14回:ディスカッション(5)進化心理学
第15回:まとめ:諸科学の統合による人間研究
(上記の予定は変更となることがあります。)
Part 1: Introduction
Part 2: Reading articles (1) Cognitive sciences
Part 3: Discussion on the articles (1) Cognitive sciences
Part 4: Reading articles (2) Human communication
Part 5: Discussion on the articles (2) Human communication
Part 6: Reading articles (3) Developmental psychology (1)
Part 7: Reading articles (3) Developmental psychology (2)
Part 8: Discussion on the articles (3) Developmental psychology
Part 9: Reading articles (4) General linguistics (1)
Part 10: Reading articles (4) General linguistics (2)
Part 11: Discussion on the articles (4) General linguistics
Part 12: Reading articles (5) Evolutionary psychology (1)
Part 13: Reading articles (5) Evolutionary psychology (2)
Part 14: Discussion on the articles (5) Evolutionary psychology
Part 15: Wrap-up: Discussion on interdisciplinary human research
(The course plan above is subject to change.)

成績評価方法/Evaluation method

各ターゲット文献についてのレビュー発表,及びディスカッションでの発言内容・態度等を総合的に判断して評価する。 
Grade evaluation will be made by putting outcomes of the review presentations and engagement to the discussion activities together.

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    ターゲット文献をそれを扱う演習時までにあらかじめ読んでおくこと。
    Individually read the target papers in advance to the corresponding lecture.

    その他/In addition

    (Googleクラスルーム対応)
    クラスコード 53zjnc4

    初回は 10/3(木)14:40 から実施する。
    詳しいスケジュールや授業形態については,9月末までにクラスルームに掲示するので必ず確認しておくこと。

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有