シラバスの表示

教育心理学Ⅰ

前期 金曜日 5講時 川北キャンパスA101. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 川端 壮康 所属:尚絅学院大学. 対象学部/Object: 全(歯を除く). 開講期/Term: 3セメスター. 科目群/Categories: 教職に関する科目-教職に関する科目. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: QTL-PSY101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

教員になる人のための心理学
Psychology for teacher training courses

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

1.授業の目標:本講義では、教員に必要な心理学理論について解説する。2.授業の概要:本講義では主に5つの領域(①発達理論②学習と知能③パーソナリティと適応④動機づけとアイデンティティ⑤発達支援)の心理学理論を紹介する。
1.Object of class:This course provides students with psychological theories necessary for teacher. 2.Summary of class:This lecture introduces the psychological theory of five areas ((1) developmental theory (2) learning and intellect (3) personality and adaptation (4) motivation and identity (5) developmental support).

学修の到達目標/Goal of Study

本講義では、5つの領域の心理学理論を学ぶことで、教師に必要な心理学的視点を身につける。
This course is designed to help students gain the psychological perspectives necessary for teacher through learning the psychological theory of five areas .

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

本授業は対面での講義により進める(オンライン授業は行わない)。講義資料はGoogle classroomにて配信します。初回と2回の授業は必ず出席してください。内容及び進度予定は以下の通りです。


1.授業の概要
2.教育心理学の目的、発達の定義、授業方式とレポートについての説明
3. 経験説、遺伝説(生得説)、成熟優位説(レディネス)
4. 学数の原理
5.意欲と動機づけ
6.知能と学力
7.教授ー学習過程
8.教育評価
9.教育測定と統計
10.パーソナリティと適応
11.学級集団
12.不登校・いじめ・暴力行為
13.発達障害を持つ子どもの理解と対応
14.これからの特別支援教育
15.教育相談の進め方

This class will be conducted in person(no online classes). Lecture materials will be distributed via Google classroom. Attendance at the first and second class sessions is mandatory. The contents and schedule are as follows:
1.Summary of class.
2.Purpose of educational psychology,definition of development,explanation of lesson method and report
3.Empiricism,nativism,maturation advantage theory(readiness)
4.Princiles of learning
5.Volition and motivation
6.Intelligence and Academic Achievement
7.Teaching-Learning Process
8.Educatinoal evaluation
9.Educational Measurement and Statistics
10.Personality and adaptaion
11.Classroom group
12.Truancy, bullying, violent behavior
13.Understanding and Responding to Children with Developmental Disabilities
14.Supecial support education in the future
15.How to proceed with educational consultati

成績評価方法/Evaluation Method

レポート(100%)により評価を行います。レポートの内容については、第2回目の授業内で説明します。レポートの提出期限に間に合わない場合は、あきらめずにメールで必ずご相談ください。
Students are evaluated on the final report.The final report will be explained in the second lecture session.If you miss the deadline for submitting the report, please contact us by email.

教科書および参考書/Textbook and References

  • シードブック教育心理学, 本郷一夫・八木成和編著, 建帛社 (2009) 資料種別:教科書
  • シードブック発達心理学, 本郷一夫編著, 建帛社 (2007) 資料種別:教科書
  • やさしい教育心理学 第5版, 鎌原雅彦・竹綱誠一郎著, 有斐閣 (2023) 資料種別:教科書

授業時間外学修/Preparation and Review

事前学習としてテキストの該当箇所を読んできてください。配布されるプリントにより授業内容を復習してください。授業の内容についてわからないことがあれば、授業後にあるいはグーグルクラスルームで質問をしてください。
Students are required to prepare for the assigned part of the designated textbook for each class.Students are required to review each class using handouts. Questions are accepted after class or in Google Classroom.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

授業へのパソコンの持ち込み【必要】,初回授業から使用する。
Students must bring their own computer to class [Yes]
To be used from the first class.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有