後期 火曜日 3講時 総合研究棟306教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 佐藤 誠子. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-PSY212J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
〇
学習意欲の心理学
Psychology of learning motivation
意欲(日常語としてのやる気)は心理学では「動機づけ」の問題として研究されてきた。本授業では,学習への動機づけとしての「学習意欲」について,欲求,認知,感情の各領域における代表的な理論を紹介する。さらに,学習意欲を高める教育環境について,知識学習のあり方および教授ストラテジーとの関連から考察する。
This course explains representative theories about learning motivation and helps students understand the educational environments that enhance learning motivation from the perspective of knowledge learning and teaching strategies.
・学習意欲に関する心理学理論を理解する。
・学習意欲を高める教育環境について,知識学習および教授ストラテジーと関連づけて理解する。
The goals of this course are:
1) to understand psychological theories about learning motivation
2) to understand the educational environments that enhance learning motivation in relation to knowledge learning and teaching strategies
(予定)
1.オリエンテーション
2.学習意欲と動機づけ
3.生理的動機,親和動機,達成動機
4.外発的動機づけ,内発的動機づけ
5.自己決定理論
6.期待理論(1)
7.期待理論(2)
8.達成目標理論
9.興味
10.知識学習と学習意欲(1)エンターテインメントとインタレスト
11.知識学習と学習意欲(2)ルール学習
12.知識学習と学習意欲(3)ルールの発展例,例外例
13.学習意欲を高める教育環境(1)
14.学習意欲を高める教育環境(2)
15.まとめ
This is a lecture-centered course. The contents and schedule are shown below:
1. Orientation
2. What is learning motivation?
3. Physiological needs, affiliation motives, achievement motives
4. Intrinsic motivation and extrinsic motivation
5. Self-determination theory
6. Expectancy (1)
7. Expectancy (2)
8. Achievement goals
9. Interest
10. Knowledge learning and learning motivation (1)
11. Knowledge learning and learning motivation (2)
12. Knowledge learning and learning motivation (3)
13. Educational environments that enhance learning motivation (1)
14. Educational environments that enhance learning motivation (2)
15. Summary
各回のミニットペーパー(30%),試験(70%)
Minute paper (in-class essay) 30%, final examination 70%
事後学習として,各回の授業内容を他の人に説明できるように,自分なりにまとめておくこと。
Students are expected to review for each class to describe each theme in their words.
連絡先:seiko.sato.a1@tohoku.ac.jp
Google Classroom クラスコード:akzqscy