シラバスの表示

教育心理学講義Ⅱ

後期 火曜日 3講時 総合研究棟306教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 佐藤 誠子. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-PSY212J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

学習意欲の心理学
Psychology of learning motivation

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

意欲(日常語としてのやる気)は心理学では「動機づけ」の問題として研究されてきた。本授業では,学習への動機づけとしての「学習意欲」について,欲求,認知,感情の各領域における代表的な理論を紹介する。さらに,学習意欲を高める教育環境について,知識学習のあり方および教授ストラテジーとの関連から考察する。

This course explains representative theories about learning motivation and helps students understand the educational environments that enhance learning motivation from the perspective of knowledge learning and teaching strategies.

学習の到達目標/Goal of study

・学習意欲に関する心理学理論を理解する。
・学習意欲を高める教育環境について,知識学習および教授ストラテジーと関連づけて理解する。

The goals of this course are:
1) to understand psychological theories about learning motivation
2) to understand the educational environments that enhance learning motivation in relation to knowledge learning and teaching strategies

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

(予定)
1.オリエンテーション
2.学習意欲と動機づけ
3.生理的動機,親和動機,達成動機
4.外発的動機づけ,内発的動機づけ
5.自己決定理論
6.期待理論(1)
7.期待理論(2)
8.達成目標理論
9.興味
10.知識学習と学習意欲(1)エンターテインメントとインタレスト
11.知識学習と学習意欲(2)ルール学習
12.知識学習と学習意欲(3)ルールの発展例,例外例
13.学習意欲を高める教育環境(1)
14.学習意欲を高める教育環境(2)
15.まとめ

This is a lecture-centered course. The contents and schedule are shown below:
1. Orientation
2. What is learning motivation?
3. Physiological needs, affiliation motives, achievement motives
4. Intrinsic motivation and extrinsic motivation
5. Self-determination theory
6. Expectancy (1)
7. Expectancy (2)
8. Achievement goals
9. Interest
10. Knowledge learning and learning motivation (1)
11. Knowledge learning and learning motivation (2)
12. Knowledge learning and learning motivation (3)
13. Educational environments that enhance learning motivation (1)
14. Educational environments that enhance learning motivation (2)
15. Summary

成績評価方法/Evaluation method

各回のミニットペーパー(30%),試験(70%)
Minute paper (in-class essay) 30%, final examination 70%

教科書および参考書/Textbook and references

  • 学習意欲の理論―動機づけの教育心理学, 鹿毛雅治, 金子書房 (2013) ISBN/ISSN: 4760823794 資料種別:参考書

授業時間外学習/Preparation and Review

事後学習として,各回の授業内容を他の人に説明できるように,自分なりにまとめておくこと。
Students are expected to review for each class to describe each theme in their words.

その他/In addition

連絡先:seiko.sato.a1@tohoku.ac.jp

Google Classroom クラスコード:akzqscy

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有