内容に類似性のあるシラバス

1619 件ヒット (0.039秒):

  •   農業科教育法Ⅱ  
      北柴 大泰  
      農  
      5セメ  
      前期集中 その他 連講 未設定  

    高等学校農業科教員には,農業科教育の基本理念を理解した上で,実践的な学習指導法の習得が求められる。

    本講義では,グローバル化に対応できる幅広い識見を持ち,研究熱心で実践力がある農業科教員の育成を目的に,農業各分野に関する科目の学習指導法と授業展開等について説明する。さらに,実際の教育現場において農業の基礎的な知識と技術を駆使しながら,農業教材の活用と教材開発ができるよう,基礎的な農業科目の授業計画と授業設計,模擬授業に関する実践的な演習を行う。

    Teachers in agriculture course need to understand basic principle of agricultural education and to develop practical teaching method. The purposes of this lecture are to develop practical skills and inquire mind in globalized world. This course lectures teaching plans of each agricultural class through making full use of agricultural materials.

  •   農業科教育法Ⅰ  
      北柴 大泰  
      農  
      5セメ  
      前期集中 その他 連講 未設定  

    グローバル化のなかで,価値観が多様化し,SDGs,生物多様性や自然環境の保全など,循環型社会への転換が叫ばれるなかで,農業の多面的機能と教育力が評価され,農業教育への関心が高まっている。

    本講義では,高等学校農業科教育への情熱と使命感を持ち,専門的な識見と実践力を備えた農業科教員の育成を目的に,新しい高等学校学習指導要領を基に,農業学習の特性や農業学習に必要な基礎的知識と技術,指導方法や学習の進め方などについて,プロジェクト学習指導法の理論と実践を中心に説明する。

    From a global point of view, multiple functions and educational potential of agriculture are highly evaluated. Therefore, there is a great concern for agricultural education these days.

    The purposes of this lecture are to develop professional insights and to be a person of action.

    The goals of this lecture are to develop basic agricultural knowledge and skills, teaching method and progress of learning, especially based on the practice and the theory of“Project based Learning”.

  •   地理歴史科教育法Ⅱ / Teaching Method of Geography and History Studies II  
      下山 忍  
      文  
      6  
      後期 火曜日 1講時  

    高等学校学習指導要領における歴史科目の指導内容のポイントとその具体的展開や教材の取扱いを学び、学習指導案を作成して模擬授業を行える実践的な指導力を育成する。

    Learn the points of the teaching contents of history subjects in National curriculum for high schools, and the handling of teaching materials. Base on that, develop practical teaching ability to create a class plan and do a trial lesson.

  •   地理歴史科教育法Ⅰ / Teaching Method of Geography and History Studies I  
      浅川 俊夫  
      文  
      5  
      前期 水曜日 2講時  

    高等学校学習指導要領における地理科目の指導内容のポイントとその具体的展開や教材の取扱いを学び、学習指導案を作成して模擬授業を行える実践的な指導力を育成する。

    Learn the points of the teaching contents of geography subjects in National curriculum for high schools, their specific development, and the handling of teaching materials. Base on that, develop practical teaching ability to create a class plan and do a trial lesson.

  •   道徳の理論及び指導法B  
      齋藤 雅俊  
      教  
       
      前期集中 その他 連講 その他  

    n/a

  •   公民科教育論  
      新福 悦郎  
      教  
       
      通年 水曜日 5講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   理科教育法Ⅱ / Teaching Method (Science) II  
      石上 正敏  
      理  
      前期  
      前期 金曜日 5講時  

    理科教育を取り巻く様々な現状を踏まえ,教科の内容,教育方法,評価のあり方等,授業を進める上での基本的な知識・技能の理解と実践的な指導力の習得を図る。また,一人ひとりがより良く生きるために必要な科学的な素養を身に付けることを理念として共有し,指導実践する教員の育成を目指す。授業では,できるだけ座学のみでなく,学生の主体的授業参加と授業担当者と学生及び学生相互の双方向的な係わりを重視した授業構成を目指す。

    Based on the various current situations surrounding science education, we will try to understand the basic knowledge and skills for advancing classes, such as the content of subjects, educational methods, and evaluation methods, and to acquire practical teaching skills. In addition, we aim to develop teachers who teach and practice by sharing the idea of acquiring the scientific background necessary for each person to live better. In the class, we aim not only for classroom lectures, but also for the lesson structure that emphasizes the independent participation of students and the two-way relationship between the person in charge of the class and the students, and between the students themselves.

  •   国語科教育論Ⅱ / Teaching Theory of the Japanese Language II  
      小川 典昭  
      文  
      4  
      通年 水曜日 1講時  

    中学校や高等学校の国語科における授業づくりの実践的な技能を身につける。

    国語の授業づくりの特質を踏まえて、教材研究や発問づくり、指導案の作成、模擬授業等を実践的に行う。

    中学校や高等学校の国語科における授業づくりの実践的な技能を身につける。

    国語の授業づくりの特質を踏まえて、教材研究や発問づくり、指導案の作成、模擬授業等を実践的に行う。

  •   教育とICT活用  
      山下 祐一郎  
      全(歯を除く)  
      4セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

    教育方法の原理と理論、指導技術について考察する。そして、様々な授業や教育実践の例に触れ、これからの子どもに求められる資質・能力を育成するための教育方法を理解し、適切な指導技術を身に着けられるように体験的な活動を行う。なお、これらの教育方法や指導技術などには、情報通信技術の効果的な活用と情報活用能力(情報モラルを含む。)の育成を含んでいる。

  •   国語科教育論Ⅰ / Teaching Theory of the Japanese Language I  
      挽地 裕之  
      文  
      3  
      通年 水曜日 2講時  

    国語科教育を支える理論や学習指導要領の目標・内容を理解するとともに、国語の授業づくりに必要とされる基本的技能の理論を身につける。国語科教育の意義や目的を踏まえつつ、国語科の課題や学習指導要領の目標や内容を理解する。その上で指導方法の知識を身につける。

    国語科教育を支える理論や学習指導要領の目標・内容を理解するとともに、国語の授業づくりに必要とされる基本的技能の理論を身につける。国語科教育の意義や目的を踏まえつつ、国語科の課題や学習指導要領の目標や内容を理解する。その上で指導方法の知識を身につける。

もっと見る…