内容に類似性のあるシラバス

2574 件ヒット (0.025秒):

  •   建築設計CⅠ / Architectural Design CI  
      小野田 泰明, 荒木 笙子, 五十嵐 太郎, 野村 俊一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    ◎目的

    大規模なスケールで空間の設計を行うことにより、敷地の性格をよく観察し、建築と都市を連続的に捉えるデザインの手法を養う。

    ◎概要

    これまでの設計課題が主として与えられた敷地の中での単体の施設設計であったのに対して、本科目では、まちづくりや景観・地域・歴史なども考慮した上で、学生が自ら敷地やテーマ、プログラムを設定することが重視される。

    様々なスケールの模型と図面の作成を通じてエスキースが行われ、最終成果物としてプレゼンテーションボードの作成が求められる。

    授業はオンライン授業と対面授業を組み合わせて行う予定である。各種案内にはGoogle Classroomを用いる。

    ◎達成目標等

    大規模な複合施設の設計に必要となる、様々な機能や性格を統合しつつ空間を創出する能力の獲得

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    In this course, students will learn design methods based on the site's context on a large-scale project. Students will decide on the site for the project and will be required to make a skillful presentation for final review.

  •   建築設計CⅡ / Architectural Design CII  
      藤野 高志, 今泉 絵里花, 植田 啓太  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    【目的】

    外部の建築家と接しながら、これまでに習得した空間構成のためのスキルを実務的な観点から問い直し、より高度な設計へと導くための能力を獲得する。

    【概要】

    都市空間・建築空間をデザインする際に必要となる、複雑な条件を統合しつつ創造的な場を創出する能力の獲得を

    目標とする。これまでの課題が規模別に設定されていたのに対し、建築設計CⅡでは都市・建築をとりまく現代的な

    課題に対する考え方を学ぶ。制度、交通、コミュニティ、環境。ランドスケープ等の幅広い課題に対し、建築実務に

    携わる外来講師の指導によって、社会的なリアリティをもった提案を行う。

    これまでの課題の総まとめであり、卒業設計を行うための前段階として位置付けられている。

    様々なスケールの模型と図面の作成を通じてエスキースが行われ、最終成果物としてプレゼンテーションボード等の作成が求められる。

    授業はオンライン授業と対面授業を組み合わせて行う。各種案内にはGoogle Classroomを用いる。

    【達成目的等】

    高度な設計理論を導き出すために必要な能力の修得

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    - Interacting with guest architects, from a practical point of view, re-examine the skills for space composition that students have learned, and acquire the ability to lead to more advanced designs.

    - Under the guidance of professional architects, students make advanced proposals on issues facing modern architecture and cities.

    - This is a comprehensive summary of past design subjects and is positioned as a pre-stage for the graduation design project.

    - The studio session is performed through the creation of various scales of models and drawings, creation of a presentation board is required as the final output.

    - The aim of this subject is to acquire the skills necessary to derive advanced design theory.

  •   建築設計BⅡ / Architectural Design BII  
      窪田 亜矢, 今泉 絵里花, 後藤 伴延, 髙橋 典之, 滑田 光, 藤野 高志  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    【目的】

    中小規模の施設の機能や性格を理解し、その設計能力を身に付ける。

    【概要】

    住宅を主な設計対象とした建築設計AⅡ、中規模の施設を対象とした建築設計BⅠに対して、建築設計BⅡでは中規模の施設を考えるうえで重要なアプローチを理解し、その設計を行う。

    建築設計B Ⅱでは、課題を進める中で、社会的な視点、歴史的な視点、構造的な視点、設備的な視点など、様々な切り口が示される。決められたビルディングタイプを解くことよりも、建築をめぐる諸問題を学び、自らその解決のための空間デザインやプログラムを提案することが求められる。様々なスケールの模型と図面の作成を通じてエスキースが行われ、最終成果物としてプレゼンテーションボード,模型等の作成が求められるほか,教官に対する効果的なプレゼンテーションを行う。

    【達成目標等】

    中規模施設を設計する際に必要となる、様々な機能や性格を統合しつつ空間を創出する能力の獲得を目標とする。

    Google Hangouts Meet または ZOOM を使用する。接続先 URL は Google Classroom で通知する。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Object in Class subject

     To understand the function and character of small to medium scale facilities and acquire the skills to design them.

    Object and summary of class

     In contrast to Architectural Design AII mainly for design of houses and Architectural Design BI for medium-scale facilities, Architectural Design BII promotes the understanding of important approaches in consideration of medium-scale facilities and conducts their design. Architectural Design BII demonstrates various social, historical, structural and equipment-related perspectives as exercises progress. Rather than focusing on one particular building type, students learn about the various issues surrounding architecture and are required to propose spatial design and programmes in order to propose solutions themselves. The teaching staff advises students based on drawings and models created on various scales. The submission of coursework such as drawings, presentation boards and models as well as effective presentations in front of teaching staff are required.

    Goal of study

     While integrating the various functions and characteristics that are required when designing medium-scale facilities, the objective is to acquire the skills to create spaces.

    Use Google Hangouts Meet or ZOOM. The URL to connect to is notified in Google Classroom.

  •   建築設計BⅠ / Architectural Design BI  
      滑田 光, 内山 隆弘, 佃 悠, 五十子 幸樹, 植田 啓太  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    【目的】

    中規模の施設の機能や性格を理解し、その設計能力を身に付ける。

    【概要】

    中規模の施設を成立させる基本的なプログラムを理解し、その設計を行う。住宅を対象とした建築設計AIIに対して、建築設計BIでは、美術館、図書館、病院、学校など、不特定多数の人間が出入りする公共性の高いビルディングタイプを扱う。課題となる施設について様々な事例から学び、各自の問題意識に照らし合わせながら、独創的な空間をつくることをめざす。

    様々なスケールの模型と図面の作成を通じてエスキースが行われ、最終成果物としてプレゼンテーションボード,模型等の作成が求められるほか,教官に対する効果的なプレゼンテーションを行う。

    【達成目標等】

    中小規模施設を設計する際に必要となる、様々な機能や性格を統合しつつ空間を創出する能力の獲得を目標とする。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Google Classroom class codes should be found on the Faculty of Engineering website.

    Undergraduate syllabus and timetable (https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    Object:

    Understand the fonctions and the characteristics of the middle-size building and Master the architectural design skill for it

    Outline:

    Understanding the basic program for the middle-size building, each learners elaborate his architectural project and make presentation for it

    Target to Achieve:

    Acquisition of the architectural design skill for the middle-size buildings which makes possible to integrate theirs various fonctions and characters for creating the well-composed spaces.

  •   基礎設計B / Fundamental Design B  
      荒木 笙子, 石田 泰之, 野村 俊一, 平井 百香, 本江 正茂, 飛ヶ谷 潤一郎, 松本 直之  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    ○目的

    建築設計の基本となる能力を習得すること

    ○概要

    設計製図の考え方及び方法の基礎を課題を通じて取得するものである。身体から建築、都市へとつながる空間のスケールを正しく捉え、建築がおかれるコンテクストを分析・理解し、多岐にわたる情報を統合して設計案をまとめ、効果的に表現し、その価値を広く共有するための、建築設計の基礎的な技術を習得する。

    講義は対面を主体とし、場合によりオンラインを組み合わせて行う予定である。アクセス先等はその都度通知する。

    連絡や配布資料は下記のGoogle Classroomに集約する。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    The course aims to enable students to acquire basic techniques of architectural design.

    Students will understand the scale feelings of humans, architecture, and urban space; analyze architecture in its contexts and synthesize various conditions; effectively express architectural ideas by drawings and 3D models to share some values.

  •   建築設計AⅡ / Architectural Design AII  
      窪田 亜矢, 市川 紘司, 今泉 絵里花, 小林 光, 中野 和典, 平井 百香, 藤野 高志, 松本 直之, 本江 正茂  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    【目的】

    基礎設計、建築設計AIを通して修得されたスキルをベースに、環境に配慮したより高度な建築空間の設計を行える能力を身に付ける。

    【概要】

    建築空間のうち最も基本的なビルディングタイプである住宅を対象に、室内環境とエネルギーに配慮した設計を行う。三次元的な形態操作と身体スケールの理解、部位と部位の関係性や納まり、外部環境との調和などを意識しながら、オリジナリティあふれる建築を設計する。図面やプレゼンテーションボード、模型といった最終成果物の提出、及び教員に対する効果的なプレゼンテーションが求められる。

    【達成目標】

    これまでの課題で修得した様々な知識やスキルを、住宅という一つの建築に統合化し、魅力的な形態としてまとめる能力の獲得を目標とする。

    オンラインと対面を組み合わせて行う。授業の情報はGoogle Classroomで通知する。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    -Based on skills acquired through "Fundamental Design" and "Architectural Design AI" to learn skills for integrated architectural design that considers sustainability.

    -This class theme is detached houses considering the indoor environment and energy. Designing original architecture, takes into account the three-dimensional spacial composition and understanding of the body scale, the relationship of components, and harmony with the external environment. Drawings, presentation boards, models, and presentation skills are required.

    -Acquiring the skills to integrate various architectural knowledge and develop to attractive form is the objective for this class.

    The class information is notified by "Google Classroom".

  •   建築設計AⅠ / Architectural Design AI  
      本江 正茂, 市川 紘司, 今泉 絵里花, 植田 啓太, 小貫 勅子, 小野田 泰明, 窪田 亜矢, 平井 百香, 藤野 高志  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    【目的】

    建築の設計において基礎となる製図方法を身につける。

    建築の設計において最も重要なスキルである三次元のハンドリング能力と建築物の構造やディテールを理解しながら設計していく能力を身につける。

    【概要】

    既存の建築物の設計図をトレースすることにより、製図の方法と建築の各部分と図面との対応を理解する。

    模型やスケッチを使いながら、三次元的に形態を操作し、それを建築空間に還元させる。また、建築空間を設計する際に必須となる詳細部分の理解や構造的な理解を深めながら詳細図を描き、建築的な提案を行う。これらの提案を図面やプレゼンテーションボード、模型といった最終成果物にまとめ、教員に対して効果的にプレゼンテーションすることが求められる。

    授業はオンライン授業と対面授業を組み合わせて行う。各種案内にはGoogle Classroomを用いる。

    【達成目標等】

    建築空間のスケールに関する操作能力と、構造やディテールを理解しながら空間を創出する能力の獲得を目標とする。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Objects:

    Learn the fundamental knowledge for the traditional architectural drawing

    Learn basic design skills in handling the three-dimensional space and understanding the architectural structure and detail.

    Outline:

    Tracing the drawings of some existing buildings, the learners understand the method for the traditional drawing and the correspondences between each building's elements and each part of the drawing.

    Using the study models and the sketches for handling the three-dimensional form and reflecting the structural mechanic, materials, details, etc., each learner composes his architectural project for the required small-scale gallery and makes a presentation for it.

    Online classes and face-to-face (conventional) classes are combined. Various announcements are informed through Google Classroom.

    Target to Achieve:

    Acquisition of basic architectural design skills about the understanding of the architectural scale, structural mechanics, and detail.

  •   建築ITコミュニケーションデザイン論 / Architectural IT communication Design  
      本江 正茂  
      工  
       
       

    建築とITコミュニケーションを統合的なひとつのデザインの問題として考える。

    オフィス、学校、図書館などの建築空間の多くは、その内部で情報の授受を行うことが主要な役割であった。しかし、近年の情報技術の革新によって、建築空間と情報の関係は大きく変化した。これからの空間と情報のデザインを考えていくためには、両者の相互作用を根本的に見直す必要がある。両者は別々の分野ではなく、そのデザインにあたっては総合的に検討されなければならない。

    この講義では、テクノロジーのみならず、社会学、芸術、哲学、認知科学などの分野にも視野を広げ、空間と情報にかかわる諸理論と事例を展望する。具体的には、現代における様々なITコミュニケーションデザインについての事例やそれを支える技術について解説し、ユビキタスコンピューティング社会において、建築や都市の空間がどのように影響を受け、変化し、その可能性を広げうるのかについて論じる。

    情報と空間とが融合する時代に必要なデザイン能力開発の基礎作りを目的とする。さらに、設計および建築生産の情報化が高度に進展している都市・建築設計の分野において必要な知識を得て、また高度なコミュニケーション能力の習得に必要な基礎的理論を習得する。

    Google Hangouts Meet または ZOOM を使用する。接続先 URL は Google Classroom で通知する。

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    Concerning about architecture, information, technology and communication as an integrated matter of design.

    Most of architectural space like office, school and library were used to carry out the exchange of information mainly. However, the relation between architectural space and information has changed significantly because of the innovation of information technology in recent years. It is necessary to review the interaction of both fundamentally to consider about design of space and information in the future. Design about space and information needs to be considered not separately but comprehensively.

    We will take a perspective through theories and case studies of space and information designs in this lecture by enlarging the field of vision in not only the technology, but also the fields such as sociology, art, philosophy, and cognitive science. In particular, showing about various IT communication designs in these days with technologies supporting them, and discuss how they had an influence on architectural and urban space and changed and spread out their possibility in the ubiquitous computing society.

    The purpose of this lecture is making a foundation of ability for design development in the times when information and space are fused. In addition, we get knowledge and basic theories of communication in the field of urban and architectural design.

    Use Google Hangouts Meet or ZOOM. The URL to connect to is notified in Google Classroom.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

  •   景観・デザイン演習 / Exercises in Engineering Architecture and Urban Design  
      平野 勝也  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的:デザインの基本的考え方の習得をするとともに,統合的な思考力の涵養を目的とする.また,他人との協調作業やプレゼンテーション能力の涵養も目的である.

    2.概要:デザインに対する基本的知識,考え方を講義した後,少人数の班編成を行い,班毎に,簡単な設計課題を橋梁・河川・都市の中から一つ選択し設計案策定及び模型製作を行う.

    3.達成目標等:この授業では以下のような能力を習得することを目標とする.

    ・周辺環境や景観に配慮した基礎的なデザインを行うことができる.

    ・設計に対する複数の要請,設計要素の複雑な関連性を想定し,一つの形にまとめてゆく統合的な見方をすることができる.

    ・設計に対する自らのアイディアを他人と協同しつつ高めてゆき,プレゼンテーションすることができる.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1.Purpose:

    The purpose of this course is to learn the basic concepts of design and to cultivate the ability to think in an integrated manner. This course also aims to cultivate the ability to work cooperatively with others and to make presentations.

    2.Outline:

    After a lecture on the basic knowledge and ideas of design, students are divided into small groups, and each group selects a simple design problem from among bridges, rivers, and cities, and formulates a design plan and makes a model.

    3.Goal of study:

    In this class, students are expected to acquire the following skills.

    -To be able to make a basic design that takes into account the surrounding environment and landscape.

    -The student will be able to envision the multiple demands on the design and the complex relationships among the design elements, and will be able to take an integrated view that brings them together into a single form.

    -To be able to develop and present one's own ideas for design in collaboration with others.

  •   都市・建築デザイン研修A / Bachelor Thesis A in Architectual Design  
      建築・社会環境工学科 担当教員  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    都市・建築デザイン研修AとBは、第7・第8セメスターを通して一体で運用する。以下の3種類の研修を設ける。

    研修I:研修A、Bを通して卒業論文に取り組む

    研修II:研修A、Bを通して卒業論文と卒業設計の両方に取り組む

    研修III:研修A、Bを通して卒業設計に取り組む

    研修の目標・方法

    研修I:学生は指導を担当する教員のもとで、一年間を通して論文の製作に取り組む。論理的整合性や創造性ある問題設定など、学部の総仕上げに相応しいレベルの内容が要求される。最終的に卒業論文としてまとめあげ、発表・審査を受ける。

    研修II:学生は指導を担当する教員のもとで、論文の製作と設計プロジェクトの両方に取り組む。双方を高いレベルでまとめることが要求される。中間で、成果品としての論文のレベルを判定するための審査が行われ、評価を通過した者のみ引き続いて設計プロジェクトに取り組む権利を得る。あるレベルに到達していないと判定された学生は、引き続き論文を仕上げる作業を行うこととなり、実質的には研修Iを選択したことになる。

    研修III:学生は指導を担当する教員のもとで、一年間を通して設計プロジェクトに取り組む。問題設定に対する社会性や最終的なデザインに至る論理の構築能力など、幅広いデザイン能力が要求される。最終的に卒業設計としてまとめあげ、発表・審査を受ける。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Design Research A and B are provided continuously through the 7th and 8th semesters. The following three types will be offered.

    Type I: Work on a dissertation through Design Research A and B

    Type II: Work on both a dissertation and a design project through Design Reserch A and B

    Type III: Work on a desgin project through Design Research A and B

    Research goals and methods

    Type I: Each student aims for completing a dissertation throughout a year under the guidance of his/her supervisor. The appropiate qualities on logical consistency, originality, etc are required. The final product is submitted as a dissertation. Oral presentation is also made for review.

    Type II: Each student aims for completing both a dissertation and a design project throughout a year under his/her supervisor. Their dissertations are reviewed in the middle of the year, and only the students who pass the review can start their design projects. The students who did not pass the review must change their research type from II to I, and continue their dissertations in the rest of the year.

    Type III: Each student aims for completing a design project throughout a year under the guidance of his/her supervisor. A wide range of design skills such as sociality of problem setting, ability to build a logic leading to final design, etc are required. The final product is submitted as drawings, documents and models. Oral presentation is also made for review.

もっと見る…