シラバスの表示

景観・デザイン演習 / Exercises in Engineering Architecture and Urban Design

単位数: 2. 担当教員: 平野 勝也. 開講年度: 2024. 科目ナンバリング: TCA-CEE324J.

主要授業科目/Essential Subjects

授業の目的・概要及び達成方法等

Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。
学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

1.目的:デザインの基本的考え方の習得をするとともに,統合的な思考力の涵養を目的とする.また,他人との協調作業やプレゼンテーション能力の涵養も目的である.
2.概要:デザインに対する基本的知識,考え方を講義した後,少人数の班編成を行い,班毎に,簡単な設計課題を橋梁・河川・都市の中から一つ選択し設計案策定及び模型製作を行う.
3.達成目標等:この授業では以下のような能力を習得することを目標とする.
・周辺環境や景観に配慮した基礎的なデザインを行うことができる.
・設計に対する複数の要請,設計要素の複雑な関連性を想定し,一つの形にまとめてゆく統合的な見方をすることができる.
・設計に対する自らのアイディアを他人と協同しつつ高めてゆき,プレゼンテーションすることができる.

授業の目的・概要及び達成方法等(E)

The class code for Google Classroom can be found on the Web site of
the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

1.Purpose:
The purpose of this course is to learn the basic concepts of design and to cultivate the ability to think in an integrated manner. This course also aims to cultivate the ability to work cooperatively with others and to make presentations.
2.Outline:
After a lecture on the basic knowledge and ideas of design, students are divided into small groups, and each group selects a simple design problem from among bridges, rivers, and cities, and formulates a design plan and makes a model.
3.Goal of study:
In this class, students are expected to acquire the following skills.
-To be able to make a basic design that takes into account the surrounding environment and landscape.
-The student will be able to envision the multiple demands on the design and the complex relationships among the design elements, and will be able to take an integrated view that brings them together into a single form.
-To be able to develop and present one's own ideas for design in collaboration with others.

他の授業科目との関連及び履修上の注意

幅広い視点を持って設計に望むため,3セメスターの講義をなるべく多く履修しておくこと.この授業は演習であり,欠席は望ましくない.

他の授業科目との関連及び履修上の注意(E)

In order to have a broad perspective on design, students should take as many lectures as possible during the 3rd semesters. This class is an exercise, and absences are discouraged.

授業計画

1.ガイダンス/レクチャー(平野)
レクチャー①:景観デザインの基礎(平野)
個人課題・宿題1の説明 
宿題1:空間利活用イメージの図面・ベース模型の作成
2.レクチャー②:空間利活用とデザイン、模型とスケール(上條)
エスキス1 (平野・上條)
3.レクチャー③:ダイアグラム-空間構成–設え(上條)
エスキス2 (平野・上條)
4.個人課題:最終プレゼン(平野・上條)
宿題2:模型写真資料(A3)の作成
5.レクチャー④水辺の災害とデザイン(平野)
宿題3:水辺のデザイン・サーヴェイ
宿題4:コンターワーク
6.まちの見方/まち歩き(平野・上條)
宿題5:広瀬川の課題探し
7.レクチャー⑤:空間を横繋ぎするコンターワーク(上條)
エスキス3・講評:コンターワーク
8.レクチャー⑥:水辺と街とを連携するデザイン(上條) 30分
即日課題:「敷地選定+コンセプト」
9.エスキス1 / デザイン案(平野)
10.エスキス2 / デザイン案 模型スタディ(平野・上條)
11. エスキス3 / 模型 (平野)
12.エスキス4 /プランの確定(平野・上條)
13.補足エスキス(平野)
14.プレ最終プレゼン(平野・上條)
15.グループ課題:最終プレゼン(平野・上條)

授業計画(E)

1. Guidance/Lecture (Hirano)
Lecture 1: Basics of landscape design (Hirano)
Explanation of individual assignment and homework 1 
Homework 1: Make a drawing and a base model of the image of space utilization
2. Lecture 2: Space Utilization and Design, Model and Scale (Kamijo)
Esquisse 1 (Hirano, Kamijo)
3. Lecture 3: Diagram - spatial composition - setup (Kamijo)
Esquisse 2 (Hirano, Kamijo)
4. Individual assignment: Final presentation (Hirano, Kamijo)
Homework 2: Make a model photo document (A3)
5. Lecture 4: Waterfront Disaster and Design (Hirano)
Homework 3: Waterfront Design Survey
Homework 4: Contour work
6. How to look at the town/ Walk around the city (Hirano, Kamijo)
Homework 5: Search for issues in the Hirose River
7. Lecture 5: Contour work to connect the space (Kamijo)
Esquisse 3, Critique: Contour work
8. Lecture 6: Design to link the waterfront and the city (Kamijo) 30 minutes
Immediate Assignment: "Site Selection + Concept
9. Esquisse 1 / Design proposal (Hirano)
10. Esquisse 2 / Design proposal Model study (Hirano, Kamijo) 11.
11. Esquisse 3 / Model (Hirano)
12. Esquisses 4 / Finalizing the plan (Hirano, Kamijo)
13. Supplemental Esquis (Hirano)
Pre-final presentation (Hirano, Kamijo) 15.
Group assignment: Final presentation (Hirano, Kamijo)

授業時間外学習

課題を進めるために,授業時間外の作業が必要である.また宿題も出す

授業時間外学習(E)

In order to complete the assignments, you will need to work outside of class hours. Homework is also given.

成績評価方法及び基準

班毎の作品の評価を元に班の素点を決定し,個人レポートにより加点減点を行う.

成績評価方法及び基準(E)

The group's score will be determined based on the evaluation of each group's work, and points will be added or subtracted based on individual reports.

教科書および参考書

  • 市街地整備と都市デザイン, パブリックデザインセンター,
  • 美しい橋のデザインマニュアル, 土木学会編, ISBN/ISSN: 4810601390
  • 橋の景観・デザインを考える, 鋼橋技術研究会編, ISBN/ISSN: 4765515516
  • 水辺の景観設計, 土木学会編, ISBN/ISSN: 4765514854
  • 川の風景づくりを考える, リバーフロント整備センター, ISBN/ISSN: 4381021142
  • 街路の景観設計, 土木学会編, ISBN/ISSN: 4765514684

関連URL

以下のクラスコードを確認のこと
f7rgpxy

備考

担当教員は崎谷浩一郎先生から上條慎司先生に交代になっています

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有