内容に類似性のあるシラバス

3118 件ヒット (0.043秒):

  •   教育哲学講義Ⅰ  
      澤田 哲生  
      教  
       
      後期 金曜日 3講時 総合研究棟201教室  

    n/a

  •   子供と家族の理論とアセスメント Theories and assessment of advanced practical nursing for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月8日(月)-2024年8月5日(月) April 8 2024 -August 5 2024  
      毎週月曜日 8:50-10:20 Monday, 08:50-10:20  

    看護の対象である子供と家族の個々の特徴とそれらの相互的・相補的作用に基づいた成長・発達理論について学習する。特に学童期・思春期にあらわれる身体的,心理・社会的発達上の問題とその背景に焦点をおき,乳幼児期・学童期における精神発達,身体的成長,疾病・障害の相互関係について理解するとともに,子供と家族を身体,心理・社会面から包括的にアセスメントする方法について学習する。

    Students will learn about growth and development theories based on the individual characteristics of children and families, who are the targets of nursing care, and their mutual and complementary effects.

    The content of the lecture focuses on the physical, psychological, and social developmental problems that appear during school-age and adolescence, and their backgrounds.

    Students will learn about mental development, physical growth, and In addition to understanding the interrelationships between diseases and disabilities, students will learn how to comprehensively assess children and their families from physical, psychological, and social aspects.

  •   人間形成論演習Ⅰ  
      澤田 哲生  
      教  
       
      前期 金曜日 3講時 その他  

    n/a

  •   子供の病態と治療に関する知識に基づいたアセスメント Assessment based on knowledge about child's pathophysiology and treatment  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年10月3日(木)-2025年1月16日(木) October 3 2024 - January 16 2025  
      毎週木曜日 14:40-16:10 Thursday, 14:40-16:10  

    子供の疾患と治療を理解して専門的ケアを提供するための病態生理,検査とその解釈法,治療法,症状マネジメント等を学ぶ。

    In this course, students will understand the children's diseases and treatment and learn about pathophysiology, examination, approach to treatment and symptom management.

  •   心理学  
      吉井 初美  
      2セメ:文教医保歯工(1~5、13~16組)農/4セメ:医保歯薬  
      2・4セメスター  
      後期 水曜日 1講時 川北キャンパスB104  

    「キュアとケア」という言葉を聞いたことがあるだろうか。過去には医療を医師が疾病の治癒を目指して行うキュア、看護師などが療養生活や日常生活を支援するケアに分けて定義されてきた。しかし、現代医療の大いなる進歩とその限界が認識されるにつれ、両者の境界は曖昧になり、現代医療は患者・家族がその人らしく生きることを支援することを指向するようになった。

     人は生まれたとき(もしくは生まれる前)から亡くなるまで、ケアと無縁に過ごすことはできない。本講義は古典的な心理学ではなく、ケアと心理という内容について教授する。まず、「ケアとは何か」からスタートし、人の発達段階に沿って誰もが経験しうるケアの場面について医学部保健学科看護学専攻の教員によってリレー講義を行う。

    Have you ever heard the term 'cure and care'? In the past, healthcare has been defined as being divided into two categories: cure, where doctors aim to cure illnesses, and care, where nurses and others provide support for recuperation and daily living. However, as the great advances in modern medicine and its limitations have been recognised, the boundaries between the two have blurred and modern medicine has become oriented towards helping patients and their families to live their lives in their own way. People are not free from care from birth (or before birth) until death. This lecture is not about classical psychology, but about the content of care and psychology. Starting with 'What is care', the lecturers from the Department of Nursing at the Faculty of Medicine and Health Sciences will relay lectures on care situations that anyone can experience along the developmental stages of a person.

  •   発達障害学講義Ⅰ  
      野口 和人  
      教  
       
      後期 火曜日 2講時 総合研究棟201教室  

    n/a

  •   教育心理学Ⅰ  
      越中 康治  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期 木曜日 1講時 川北キャンパスC200  

    本授業の主たる目的は,(1)教職に就く者に求められる教育心理学の基礎的事項についての理解を深めることと(2)教育心理学の基本的な理論を踏まえ,自身の発達観・指導観を見つめ直すことである。この目的のために,教育の現場と子どもの発達の実際を示しつつ,教育心理学に関する基本的な知見・理論を紹介し,概説する。

    The purpose of this course is to learn the foundation of developmental psychology.

  •   子供と家族のためのメンタルケアの方法 Mental care methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(火)-2024年7月16日(火) April 9 2024 - July 16 2024  
      毎週火曜日 8:50-10:20 Tuesday, 8:50-10:20  

    子供や家族のためのメンタルケアに必要な倫理,査定・援助・評価技法などについて学び,小児精神看護に関連した臨床看護実践能力を養う。

    In this course, students will learn about the ethics, assessment, care, and evaluation methods necessary for mental care for children and families, and develop clinical nursing practical skills related to pediatric psychiatric nursing.

  •   発達障害学講義Ⅲ(障害者・障害児心理学)  
      野口 和人  
      教  
       
      後期 木曜日 5講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   教育心理学Ⅰ  
      川端 壮康  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期 金曜日 5講時 川北キャンパスA101  

    1.授業の目標:本講義では、教員に必要な心理学理論について解説する。2.授業の概要:本講義では主に5つの領域(①発達理論②学習と知能③パーソナリティと適応④動機づけとアイデンティティ⑤発達支援)の心理学理論を紹介する。

    1.Object of class:This course provides students with psychological theories necessary for teacher. 2.Summary of class:This lecture introduces the psychological theory of five areas ((1) developmental theory (2) learning and intellect (3) personality and adaptation (4) motivation and identity (5) developmental support).

もっと見る…