シラバスの表示

子供と家族のためのメンタルケアの方法 Mental care methods for children and families

毎週火曜日 8:50-10:20 Tuesday, 8:50-10:20. 単位数/Credit(s): 2. 授業代表教員/Director: 塩飽 仁. 開講期間/Term of Classes: 2024年4月9日(火)-2024年7月16日(火) April 9 2024 - July 16 2024. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: -J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目名/Subject

小児看護学特論Ⅱ

授業題目/Class subject

子供と家族のためのメンタルケアの方法
Mental care methods for children and families

授業担当教員/Lecturer

教授 塩飽 仁
Prof. Hitoshi Shiwaku

教室/Classroom

小児看護学分野カンファレンス室(保健学科B棟3階314号室)
Health Science B, 3F, Room No.314

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

子供や家族のためのメンタルケアに必要な倫理,査定・援助・評価技法などについて学び,小児精神看護に関連した臨床看護実践能力を養う。

In this course, students will learn about the ethics, assessment, care, and evaluation methods necessary for mental care for children and families, and develop clinical nursing practical skills related to pediatric psychiatric nursing.

学修の到達目標/Goal of study

様々な局面における子供と家族の健康課題を認識し,実際的な看護支援技法を理解する。

Students will recognize the health issues of children and families in various situations and understand practical nursing support methods.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回:医療倫理の原則,子供の権利条約[講義,討論]
第2回:子供の権利条約の遵守と医療倫理の課題,子供の権利条約の教育手法と実際[講義,討論]
第3回:子供-家族-医療者間への看護支援と倫理調整1[講義,討論]
第4回:子供-家族-医療者間への看護支援と倫理調整2[プレゼンテーション,討論]
第5回:子供と家族のための面接技法1;カウンセリング技法[講義,討論]
第6回:子供と家族のための面接技法2;精神療法的技法[講義,討論]
第7回:子供とその家族の精神力動的理解と看護支援技法1:遊戯療法の応用[プレゼンテーション,討論]
第8回:子供とその家族の精神力動的理解と看護支援技法2:精神力動的精神療法の応用1[講義,討論]
第9回:子供とその家族の精神力動的理解と看護支援技法3:精神力動的精神療法の応用2[プレゼンテーション,討論]
第10回:子供とその家族の精神力動的理解と看護支援技法4:芸術療法の応用[プレゼンテーション,討論]
第11回:教育関係者との連携[講義,討論]
第12回:福祉・法律専門家,地域保健・医療従事者との連携[講義,討論]
第13回:心理・行動測定尺度の理論と実際[講義,討論]
第14回:IT技術による情報の解析および管理[講義,討論]
第15回:看護支援の記録と効果の評価[講義,討論]

# 1 Principles of medical ethics, Convention on the Rights of the Child [Lecture, Discussion]
# 2 Compliance with the Convention on the Rights of the Child and issues of medical ethics, educational methods and practices on the Convention on the Rights of the Child [Lecture, Discussion]
# 3 Nursing support and ethical coordination between children, families, and medical professionals 1 [Lecture, Discussion]
# 4 Nursing support and ethical coordination between children, families, and medical professionals 2 [Presentation, Discussion]
# 5 Interview techniques for children and families 1; Counseling techniques [Lecture, Discussion]
# 6 Interview techniques for children and families 2; Psychotherapeutic techniques [Lecture, Discussion]
# 7 Psychodynamic understanding of children and their families and nursing support techniques 1: Application of play therapy [Presentation, Discussion]
# 8 Psychodynamic understanding of children and their families and nursing support techniques 2: Application of psychodynamic psychotherapy 1 [Lecture, Discussion]
# 9 Psychodynamic understanding of children and their families and nursing support techniques 3: Application of psychodynamic psychotherapy 2 [Presentation, Discussion]
#10 Psychodynamic understanding of children and their families and nursing support techniques 4: Application of art therapy [Presentation, Discussion]
#11 Collaboration with teachers [Lectures, Discussions]
#12 Collaboration with welfare/legal experts, community health/medical workers [Lectures, Discussions]
#13 Theory and practice of psychological/behavioral measurement scales [Lecture, Discussion]
#14 Information analysis and management using IT technology [Lecture, Discussion]
#15 Record of nursing care and evaluation of effectiveness [Lecture, Discussion]

成績評価方法/Evaluation method

成績は,課題への取り組み(25%),討論への参加(50%),レポート(25%)よって総合的に評価する。
※%は成績評価の配分を示す。

Grades will be comprehensively evaluated based on your efforts on assignments (25%), participation in discussions (50%), and reports (25%).
※ % indicates the distribution of performance evaluation.

教科書および参考書/Textbook and References

  • 子供の権利教育マニュアル, Selby,D., Pike, G.:河内徳子ほか訳, 日本評論社 (1995) ISBN/ISSN: 9784535560130 資料種別:参考書
  • 子供が病気になったとき 家族が抱く50の不安, 池田文子, 春秋社 (2002) ISBN/ISSN: 9784393726013 資料種別:参考書
  • 小児・思春期の「心の問題」面接ガイド, Cepeda,C.:松浦雅人監訳, メディカル・サイエンス・インターナショナル (2001) ISBN/ISSN: 9784895922715 資料種別:参考書
  • 精神看護エクスペール 12巻 こどもの精神看護, 坂田三允ほか, 中山書店 (2005) ISBN/ISSN: 9784521602516 資料種別:参考書
  • プレイ・セラピィ, 山崎晃資編, 金剛出版 (1995) ISBN/ISSN: 9784772404808 資料種別:参考書
  • 物語としてのケア ナラティヴ・アプローチの世界へ, 野口裕二, 医学書院 (2002) ISBN/ISSN: 9784260332095 資料種別:参考書
  • サイコセラピューティックな看護, 上別府圭子ほか編著, 金剛出版 (2007) ISBN/ISSN: 9784772410045 資料種別:参考書
  • 小児がん患児とその家族の支援に関するガイドライン(改訂版), がんの子供を守る会, がんの子供を守る会 (2001) 資料種別:参考書
  • がんの子供の教育支援に関するガイドライン, がんの子供を守る会, がんの子供を守る会 (2002) 資料種別:参考書
  • AD/HD,LD,高機能自閉症 軽度発達障害の臨床, 横山浩之, 診断と治療社 (2011) ISBN/ISSN: 9784787818874 資料種別:参考書

授業時間外学修/Preparation and Review

文献や新聞,書籍を通して,授業内容に関する情報や話題を収集して学習を深めること。

The session time is limited and therefore self-directed learning is important. Students are required to prepare and review for each class.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有