シラバスの表示

発達障害学講義Ⅲ(障害者・障害児心理学)

後期 木曜日 5講時 総合研究棟206教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 野口 和人. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-PSY219J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

障害の理解と心理・教育的支援
Understanding of disabilities and psychological/educational supports

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

障害に関わる法制度,療育・教育制度,診断基準,心理・教育的支援について講述するとともに,発達障害のある子どもたちへの心理・教育的支援における課題を論じる。

In this lecture, the laws, nursing and education system, diagnostic criteria, psychological and educational supports related to disabilities are introduced, and also the issues in psychological and educational supports for children with developmental disabilities are discussed.

学習の到達目標/Goal of study

①障害に関わる法制度,療育・教育制度,診断基準,心理・教育的支援について学ぶ。
②発達障害学について多角的に理解する。

After taking this lecture, you should be able to:
①Describe the laws, nursing and education system, diagnostic criteria, psychological and educational supports related to disabilities.
②Explain from various viewpoints some psychological and educational supports for the children with developmental disabilities.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

○Google Classroomクラスコード:[7sm75nr]
○授業の実施方法:対面方式で実施します(特段の理由がある場合に限り,オンラインでの受講を認めます)。
○関連資料の入手方法:必要な資料はクラスの共有ドライブを利用して配付します。


 1.オリエンテーション(公認心理師に求められる,障害に関する基礎知識について)
 2.障害者の権利に関する条約,障害者基本法等
 3.我が国における特別支援教育の仕組み①
 4.我が国における特別支援教育の仕組み②
 5.障害者の日常生活及び社会生活を総合的に支援するための法律等
 6.身体障害者福祉法,知的障害者福祉法,精神保険及び精神障害者福祉に関する法律,発達障害者支援法等①
 7.身体障害者福祉法,知的障害者福祉法,精神保険及び精神障害者福祉に関する法律,発達障害者支援法等②
 8.国際障害分類(ICIDH),国際生活機能分類(ICF)等
 9.国際疾病分類(ICD),精神疾患の診断と統計マニュアル(DSM),AAIDDによるマニュアル①
10.国際疾病分類(ICD),精神疾患の診断と統計マニュアル(DSM),AAIDDによるマニュアル②
11.アセスメントの視点と方法,主な心理・教育的支援
12.発達障害について,事例に基づき理解する①
13.発達障害について,事例に基づき理解する②
14.発達障害について,事例に基づき理解する③
15.まとめ

1. Orientation (basic knowledge on disabilities required of Licensed public psychologists).
2. Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Basic Act for Persons with Disabilities, etc.
3. The system of special needs education in Japan①.
4. The system of special needs education in Japan②.
5. Act on the Comprehensive Support for the Daily and Social Life of Persons with Disabilities.
6. Act for the welfare of Persons with Physical Disabilities, Act for the welfare of persons with intellectual disabilities, Act on Mental Health and Welfare for the Mentally Disabled, Support Law for People with Developmental Disorders, etc①.
7. Act for the welfare of Persons with Physical Disabilities, Act for the welfare of persons with intellectual disabilities, Act on Mental Health and Welfare for the Mentally Disabled, Support Law for People with Developmental Disorders, etc②.
8. International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps (ICIDH), International Classification of Functioning、Disability and Health (ICF), etc.
9. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD), Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Support, etc①.
10. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD), Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Support, etc②.
11. Perspectives and methods of assessment, Some Major psychological and educational supports.
12. Understanding developmental disabilities (case study)①.
13. Understanding developmental disabilities (case study)②.
14. Understanding developmental disabilities (case study)③.
15. Conclusion.

成績評価方法/Evaluation method

平常点(50%)及びレポート(50%)により総合的に評価する。

Comprehensive evaluation will be made based on class performance (50%) and report (50%).

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    毎回の授業において指示する。

    Learning tasks will be indicated in the class.

    その他/In addition

     特になし

     None

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有