毎週木曜日 14:40-16:10 Thursday, 14:40-16:10. 単位数/Credit(s): 2. 授業代表教員/Director: 塩飽 仁. 開講期間/Term of Classes: 2024年10月3日(木)-2025年1月16日(木) October 3 2024 - January 16 2025. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: -J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
小児看護学セミナーⅢ
子供の病態と治療に関する知識に基づいたアセスメント
Assessment based on knowledge about child's pathophysiology and treatment
教授 塩飽 仁,助教 入江 亘,助手 菅原明子,小児科医師
Prof. Hitoshi Shiwaku, Asst. Prof. Wataru Irie, Research Assistant Sugahara Akiko, Pediatrician
小児看護学分野カンファレンス室(保健学科B棟3階314号室)
Health Science B, 3F, Room No.314
子供の疾患と治療を理解して専門的ケアを提供するための病態生理,検査とその解釈法,治療法,症状マネジメント等を学ぶ。
In this course, students will understand the children's diseases and treatment and learn about pathophysiology, examination, approach to treatment and symptom management.
子供の疾患と治療を理解し,病態生理,検査とその解釈法,治療法,症状マネジメント等を修得する。
The purpose of this course is to learn children's diseases and treatment. Students also learn about pathophysiology, examination, approach to treatment and symptom management.
第1回:小児がんの病態生理,診断,治療に必要な知識および課題,症状マネジメント,事例検討1(医師)[講義,討論]
第2回:小児がんの病態生理,診断,治療に必要な知識および課題,症状マネジメント,事例検討2(医師)[講義,討論]
第3回:小児感染症・呼吸器疾患の病態生理,診断,治療に必要な知識および課題,症状マネジメント,事例検討(医師)[講義,討論]
第4回:神経疾患の病態生理,診断,治療に必要な知識および課題,症状マネジメント,事例検討(医師)[講義,討論]
第5回:発達障害(AD/HD,SLD)の病態生理,診断,治療に必要な知識および課題,症状マネジメント,事例検討(医師)[講義,討論]
第6回:発達障害(ASD)の病態生理,診断,治療に必要な知識および課題,症状マネジメント,事例検討(医師)[講義,討論]
第7回:内分泌疾患の病態生理,診断,治療に必要な知識および課題,症状マネジメント,事例検討(医師)[講義,討論]
第8回:代謝性疾患(糖尿病)の病態生理,診断,治療に必要な知識および課題,症状マネジメント,事例検討(医師)[講義,討論]
第9回:先天性代謝異常症の病態生理,診断,治療に必要な知識および課題,症状マネジメント,事例検討(医師)[講義,討論]
第10回:先天性心疾患の病態生理,診断,治療に必要な知識および課題,症状マネジメント,事例検討(医師)[講義,討論]
第11回:子供の救急蘇生(スキルズラボにおけるシミュレーター演習を含む)(入江,菅原)[講義,演習]
第12回:心理・発達検査法,WISCによる脳機能検査の理論と方法および解釈(塩飽)[講義,演習]
第13回:Paper Caseを用いた病態生理学的アセスメント演習1(医師)[講義,討論]
第14回:Paper Caseを用いた病態生理学的アセスメント演習2(医師)[講義,討論]
第15回:Paper Caseを用いた病態生理学的アセスメント演習3(医師)[講義,討論]
# 1 Childhood cancer: Pathophysiology, diagnosis, treatment, symptom management, case study 1 (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
# 2 Childhood cancer: Pathophysiology, diagnosis, treatment, symptom management, case study 2 (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
# 3 Pediatric infectious and respiratory diseases: Pathophysiology, diagnosis, treatment, symptom management, case study (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
# 4 Neurological diseases: Pathophysiology, diagnosis, treatment, symptom management, case study (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
# 5 Developmental disorders(AD/HD, SLD): Pathophysiology, diagnosis, treatment, symptom management, case study (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
# 6 Developmental disorders(ASD): Pathophysiology, diagnosis, treatment, symptom management, case study (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
# 7 Endocrine diseases: Pathophysiology, diagnosis, treatment, symptom management, case study (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
# 8 Metabolic diseases (Diabetes): Pathophysiology, diagnosis, treatment, symptom management, case study (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
# 9 Congenital metabolic disorders: Pathophysiology, diagnosis, treatment, symptom management, case study (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
#10 Congenital heart disease: Pathophysiology, diagnosis, treatment, symptom management, case study (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
#11 Emergency resuscitation for children (including simulator exercises in the skills lab) (Irie, Sugahara) [Lectures, Practice]
#12 Methods and theory of psychological and developmental examination, WISC (Shiwaku) [Lecture, Practice]
#13 Pathophysiological assessment exercise 1 using paper case (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
#14 Pathophysiological assessment exercise 2 using paper case (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
#15 Pathophysiological assessment exercise 3 using paper case (Pediatrician) [Lecture, Discussion]
成績は,課題への取り組み(25%),討論への参加(50%),レポート(25%)よって総合的に評価する。
※%は成績評価の配分を示す。
Grades will be comprehensively evaluated based on your efforts on assignments (25%), participation in discussions (50%), and reports (25%).
※ % indicates the distribution of performance evaluation.
文献や新聞,書籍を通して,授業内容に関する情報や話題を収集して学習を深めること。
The session time is limited and therefore self-directed learning is important.