内容に類似性のあるシラバス

560 件ヒット (0.017秒):

  •   教育課程総論  
      谷口 和也  
      教  
       
      後期 火曜日 2講時 総合研究棟202教室  

    n/a

  •   教育方法・技術論(ICT活用含む)  
      谷口 和也  
      教  
       
      前期 火曜日 2講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   教育の制度と経営  
      金井 徹 所属:東北福祉大学  
      全(歯を除く)  
      2セメスター  
      後期 木曜日 4講時 川北キャンパスB200  

    日本を中心とした公教育制度の発達過程をたどると同時に、教育の仕組みを法律・行政・経営という視点から捉えて現代の教育の課題を明らかにする。

    Based on an understanding of the developmental process of the education system in Japan and other countries, we will identify issues in contemporary education from a legal and institutional perspective of the education system.

  •   教育実践論講義Ⅰ  
      長島 康雄  
      教  
       
      後期 月曜日 4講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   特別の支援を必要とする生徒に対する理解  
      佐々木 健太郎  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    我が国におけるインクルーシブ教育システムと様々な教育的ニーズのある生徒を支援する方法について、できる限り具体的な事例に即して講述する。

    Those who take this lecture will learn about inclusive education system in Japan and how to support students with various educational needs.

  •   特別の支援を必要とする生徒に対する理解  
      佐々木 健太郎 所属:尚絅学院大学  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    我が国におけるインクルーシブ教育システムと様々な教育的ニーズのある生徒を支援する方法について、できる限り具体的な事例に即して講述する。

    Those who take this lecture will learn about inclusive education system in Japan and how to support students with various educational needs.

  •   教育政策科学演習Ⅲ  
      後藤 武俊  
      教  
       
      前期 火曜日 2講時 総合研究棟906演習室  

    n/a

  •   道徳の理論及び指導法B  
      齋藤 雅俊  
      教  
       
      前期集中 その他 連講 その他  

    n/a

  •   教育学  
      井本 佳宏  
      2セメ:文系 工農/4セメ:理(地)工農  
      2・4セメスター  
      後期 火曜日 2講時 川北キャンパスA402  

    現代社会において教育についてモノ申すことは、すなわち教育制度についてモノ申すに等しい。社会的に営まれている今日の教育は、さまざまな制度によって枠づけられ、支えられているからである。教育改革が教育制度改革として構想され、実施されるのもそのためである。したがって、教育について、単なる不平不満や願望の吐露ではなく、意味のあるレベルでモノ申すためには、教育制度に関する知識、識見が必要不可欠である。本授業はそうした知識、識見の習得を目的とし、教育に関する諸制度についての講義及び討議を行う。/

    It is essential to understand that when we speak about education, we essentially talk about the educational system. This is because today's education is operated socially and depends on various systems for support. Educational reform is therefore planned and implemented as a reform of the educational system itself. Engaging in meaningful discussions about education is crucial to have knowledge and insight into the education system rather than just expressing desires or complaints. This class aims to provide students with such knowledge and understanding. The class will cover lectures and discussions on various systems related to education.

    Please note that this course will be taught in Japanese.

  •   日本思想史特論Ⅰ / History of Japanese Thought(Advanced Lecture)I  
      引野 亨輔  
      文  
      1学期  
      前期 火曜日 4講時  

    現代人にとって、学校で学ぶことはあまりに当たり前の行為と化している。しかし、一人の教師が教壇に立ち、多数の学生に対して講義を行うことは、日本ではせいぜい明治時代になってから一般化した教育スタイルに過ぎない。また、学生個々の達成度を測るため、学期末に行われる試験も、前近代の日本社会では決して一般的ではなかった。本授業では、受講生たちに教育社会史の論文を精読させ、学校で学ぶという行為の意味を深く考察してもらう。

    For modern people, learning at school has become a completely normal activity. However, having one teacher stand at the podium and give lectures to a large number of students is only an educational style that became common in Japan during the Meiji period. Additionally, exams held at the end of each semester to measure each student's level of achievement were by no means common in pre-modern Japanese society. In this course, students will be asked to carefully read papers on the social history of education and deeply consider the meaning of the learning at school.

もっと見る…