シラバスの表示

特別の支援を必要とする生徒に対する理解

前期集中 その他 連講 その他. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 佐々木 健太郎 所属:尚絅学院大学 . 対象学部/Object: 全(歯を除く). 開講期/Term: 3セメスター. 科目群/Categories: 教職に関する科目-教職に関する科目. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: QTL-EDU105J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

特別の支援を必要とする生徒に対する理解
Understanding the students who need special support

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

我が国におけるインクルーシブ教育システムと様々な教育的ニーズのある生徒を支援する方法について、できる限り具体的な事例に即して講述する。
Those who take this lecture will learn about inclusive education system in Japan and how to support students with various educational needs.

学修の到達目標/Goal of Study

1.共生社会の実現に向けた基盤をなすという特別支援教育の大きな目標を理解する
2.特別の支援を必要とする生徒の特性及び心身の発達を理解し、そのための教育課程や支援の方法を理解する
3.特別の教育的ニーズのある生徒への対応を理解する

After taking this lecture, you should be able to:
①Explain the major goals of special needs education that form the foundation for the inclusive society.
②Explain the characteristics and mental/physical development of students who need special supports, and also explain the curriculum and support methods for them.
③Explain how to support students with various educational needs.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

授業計画
第1回:特殊教育から特別支援教育へ:我が国におけるインクルーシブ教育システム
第2回:特別支援教育における教育課程:特別な教育課程の編成と自立活動
第3回:特別支援教育を支える仕組み①:関係諸機関・家庭・地域等との連携と特別支援教育コーディネーターの役割
第4回:特別支援教育を支える仕組み②:個別の指導計画・個別の教育支援計画の作成、合理的配慮
第5回:知的障害等のある生徒の理解と支援
第6回:発達障害のある生徒の理解と支援
第7回:ICTを活用した支援、将来の社会生活に向けた支援
第8回:様々な事由に基づく教育的ニーズ及び支援ニーズへの対応、試験

Lesson plan:
① From special education to special support education: Inclusive education system in Japan
② Curriculum in special needs education: Organizing a special curriculum for students with disabilities and a special guidance course to improve and overcome the difficulties of having a disability called [Jiritsu Katsudou (self-reliance activities]
③ Cooperation with related organizations, homes, communities, etc. / The role of special support education coordinator
④ Individual guidance plan / Individualized education support plan / Reasonable accommodation
⑤ Understanding and support of student with intellectual disability and other disabilities
⑥ Understanding and support of students with developmental disabilities
⑦ Guidance using ICT / Support for future social life
⑧ Educational needs and support needs due to various reasons / Examination

成績評価方法/Evaluation Method

授業における討論等への参加(30%)及び試験の結果(70%)により評価する。
 Evaluation is based on participation in class discussions (30%) and test results (70%).

教科書および参考書/Textbook and References

  • 特別支援学校学習指導要領(小学部・中学部), 文部科学省,
  • 特別支援学校学習指導要領(高等部), 文部科学省,

関連URL/URL

https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/tokubetu/main/1386427.htm (上記の学習指導要領等は,このURLで参照することができます: The above materials can be referenced at this URL)

授業時間外学修/Preparation and Review

特別支援学校学習指導要領のほか,特別支援学校学習指導要領解説,中学校,高等学校学習指導要領及び解説について,関係する部分を確認すること。
 You should check related materials (Commentary to the courses of study for special support schools, Courses of study for junior high school / high schools, Commentary to the courses of study for junior high school / high school).

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

不要/No

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有