後期 木曜日 4講時 川北キャンパスB200. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 金井 徹 所属:東北福祉大学 . 対象学部/Object: 全(歯を除く). 開講期/Term: 2セメスター. 科目群/Categories: 教職に関する科目-教職に関する科目. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: QTL-EDU102J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
各学部の履修内規または学生便覧を参照。
公教育制度の成立と展開
Establishment and development of the education system
日本を中心とした公教育制度の発達過程をたどると同時に、教育の仕組みを法律・行政・経営という視点から捉えて現代の教育の課題を明らかにする。
Based on an understanding of the developmental process of the education system in Japan and other countries, we will identify issues in contemporary education from a legal and institutional perspective of the education system.
・「公教育」の概念および「公教育」としての学校の成立過程を理解する。
・現在のわが国の基本的な教育関係法規についての知識を得る。
・現在のわが国の教育行政の仕組みを理解する。
・諸外国における教育制度の特徴を理解する。
・Understand the concept of "public education" and the process by which it was established.
・Understand the current basic education-related laws and regulations in Japan.
・Understand the current Japanese educational administration and educational finance system.
・Understand the characteristics of education systems in other countries.
1.教育の制度と経営に関わる基本的用語理解
2.日本における公教育制度の成立前史
3.日本における明治以降の公教育制度の成立と展開
4.日本における戦後改革期の教育制度改革
5.日本における占領期以降の教育制度改革
6.日本における21世紀の教育制度改革
7.教育関係法規の理解
8.中間まとめ(中間確認テスト)
9.学校の設置・組織
10.教育行政機関の組織と役割
11.教育課程行政の歴史的変遷
12.教育費の日本的特質
13.諸外国における教育制度の特質①
14.諸外国における教育制度の特質②
15.最終まとめ(最終確認テスト)
(※Google Classroomを利用する。)
1:Basic terms related to the system and management of education
2:Prehistory of the Establishment of the Public Education System in Japan
3:Establishment and Development of the Public Education System in Japan since the Meiji Era
4:Educational System Reforms in Japan during the Postwar Reform Period
5:Educational Reforms in Japan since the Occupation
6:Educational Reform in Japan in the 21st Century
7:Education Laws and Regulations in Japan
8:Interim Summary:Mid-term Examination
9:Establishment and organization of schools
10:Educational Administrative Organizations
11:History of Curriculum Administration
12:Education Expenditures and Education Financing
13:Education Systems in Other Countries①
14:Education Systems in Other Countries②
15:Final Summary:Final Examination
(※Google Classroom)
以下の①②③を総合して評価する。
①8回目の中間まとめで実施する確認テスト(60点)
②15回目の最終まとめで実施する確認テスト(40点)
③毎回の授業で課すミニットペーパーの内容が総じて優れている場合には、10点を上限として加点することがある。
※その他:全体を通して5回以上の欠席があった場合には、原則として15回目の確認テストの受験を認めない。
Comprehensive evaluation from the following perspectives.
①Mid-term Exam score:60 points
②Final Exam score: 40 points
③Each class assignment:Possibility to add points within a range of 10 points.
※Students who are absent more than 5 times throughout the entire course will not be allowed to take the final examination.
講義内容について講義資料や参考書等を用いて復習を行うこと。
Review lecture content using lecture materials and reference books.
不要
Not required.