1737 件ヒット (0.034秒):
本授業科目は、問題設定や問題解決の方法における学際性をより前面に出し、多様な事例を踏まえた講義を展開することで、学際研究とその方法に関する基礎知識を涵養する場とするものである。異なる言語的・社会的・宗教的バックグラウンドを有する個人や集団が、他者の存在を認知・尊重し、友好的な関係を築き、あるいは互いに干渉または加害することなしに共存する様態や原理・論理を探究するとともに、個人やエスニック集団の対立の心理や民族問題惹起の要因を考察するものである。
From multicultural and interdisciplinary perspectives, this course deals with psychological, cultural, social, and religious phenomena relating to individuals and groups occasionally with different ethnocultural backgrounds and identities. This series of lectures not only theoretically provides the cause or backdrop of cultural discord or conflict issues in general underlying social relationships of individuals and groups, but also attempts to find a clue to the solution of such problems on a case by case basis.
多文化共生論的アプローチの方法論的基礎を修得させるとともに、講座全教員がそれぞれの専門領域に即して、個別的・具体的な諸問題に取り組む際の研究の進め方を指導する。In this course, lecturers who study different fields from the perspective of multiculturalism will explain the current topics of their specialized fields, so that students can acquire necessary methods and skills for studies on multiculturalism.
20世紀のパラダイムは大量生産・大量消費社会構築であったが、21世紀には循環持続型社会構築というパラダイムシフトが起こっている。その観点から、環境保全や動物福祉という思想が生まれ,発展してきている。それらを理解するとともに,それらのもとでの基礎的研究および畜産技術を理解する。
The paradigm of 20th century was mass production and mass consumer society. In contrast in 21st century, a great paradigm sift is undergoing to construction of recycling and sustainable society. This perspective has created and developed the concept of environmental conservation and animal welfare. In this course, students understand the knowlege of them and basic researches and technologies of livestock production.
現代物理学における重要な概念のひとつである対称性について、その数学的基礎である群論について学ぶ。ここでは、特に、量子力学を理解する上で強力な道具となりうる群の表現論を学ぶことで、対称性に立脚した物理の見方と量子系への応用力を身につける。線形代数などの数学と量子力学Iの内容を習得していることを前提とする。
Symmetry is one of the most essential concepts in modern physics. Here, we will study the mathematical basics of group theory. In particular, we will learn the representation theory of groups, which can be a powerful tool in understanding quantum mechanics and acquiring perspectives on physics and applications to quantum systems using group theory. We assume that the students have enough knowledge of linear algebra and the contents of Quantum Mechanics I.
まずリュミエール、メリエスから1910年代末頃までの映画史の流れを再検討する。D・W・グリフィスが1910年代後半までに映像によって物語る方法を完成した後、映像表現を物語に従属させることから離反して行こうとする映画作家たちの試みを考察する。具体的にはフェルナン・レジェ『バレー・メカニック』(1924)、ルネ・クレール『幕間』(1924)、ジガ・ヴェルトフ『カメラを持った男』(1929)、ブニュエル/ダリ『アンダルシアの犬』(1929)を取り上げる。
First, we will re-examine the history of the cinema from its beginning (Auguste and Louis Lumière, Georges Méliès) to the end of the1910's when D. W. Griffith complete the manners of narration by film. Secondly, we will exmanine a contrary tendance of cinema : deconstruction / reconstruction of the narrative by cinema. On this point of view, we will analyse Ballet mécanique (Fernand Légier, 1924), Entr’acte (René Clair, 1924), Man with a Movie Camera (Dziga Vertov, 1929), Un chien andalou (Buñuel, Dalí, 1929).
本講義では、主に廃棄物政策の変遷、リサイクル問題の特質、環境政策学の基礎理論について講義する。さらに、アジア各国における廃棄物管理の特徴、再生資源の有効利用方法とマテリアルフローについて紹介する。また、具体的な事例(例えば、自動車・小型家電・容器包装・リサイクル、廃棄物焼却とエネルギー回収など)を用いて、総合的な廃棄物管理とリサイクルシステムを理解することに重点を置いている。
This course introduces the history of waste disposal, recycling issues and basic theories on environmental policy. In addition, this lecture deals with the feature of Waste Management in Asian countries, the effective utilization method of recycled material, and material flow. It also enhances to understand Integrated Waste Management and Recycling System through detailed case study, for example, ELV(End-of Life Vehicle), small home appliance, containers and packaging, waste incineration and energy recovery and so on.