シラバスの表示

地域環境学特論 / Special Lectures on Regional and International Environment

前期集中 その他 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor : 岡 洋樹. 履修年度: 2024.

使用言語/Language

日本語/Japanese

授業題目/Class Subject

環境世界の構築と認識をめぐって:歴史・言語・技術
The Construction and Perception of the Environmental World: History, Language, and Technology

授業の目的・概要及び達成方法等/Object in Class subject and Object and summary of class and Goal of study(J)

環境(environment)を人間を取り巻く物理的な自然と考える自然科学に対して、人文・社会科学は環境を人間によって作り出される世界(Umwelt)と考える。本講義では、歴史学、言語学、人類学を専門とする講師が、社会・文化環境に関わるさまざまなトピックを取り上げて考察を加える。これを通じて、学生は環境の人文学的本質に対する理解を深める。

授業の目的・概要及び達成方法等(E)/Object in Class subject and Object and summary of class and Goal of study

In contrast to the natural sciences, which consider the environment as the physical nature that surrounds humans, the humanities and social sciences consider the environment as a world created by humans (Umwelt). In this lecture, lecturers specializing in history, linguistics, and anthropology will discuss a variety of topics related to the social and cultural environment. Through this, students develop an understanding of the humanistic nature of the environment.

授業計画/Contents and progress schedule of class(J)

8月6日(火) 
1講時
イントロダクション
岡洋樹教授
地域研究という観点から考える時、環境は時と所によって多様な姿を示す。それは環境が単に人間とその社会を囲む自然ではなく、人間が構築し、分節化し、意味を与え、光彩をそえる環境世界(Umwelt)だからである。だからそれは、極めて人間的な相貌をもっており、時に破壊と対立の場ともなる。人間は技術をもって環境世界を構築するが、同時にその世界の制約を超えることはできないのである。「イントロダクション」では、本講義の目的と内容を解説する。

2・3講時
歴史の中の地域環境
佐藤大介准教授
日本の江戸時代を「エコロジーの理想型」、「循環型社会」とみなす言説が、近年の環境問題の高まりもあって人口に膾炙している。しかし実際には、その生活は自然資源への過剰な圧力に依拠し、一つの地域を越えて環境問題が多発した時代でもあった。そのことについて、古文書をひもときながら述べていきたい。

4・5講時
モンゴルにおける環境利用をめぐる相克
岡洋樹教授
東北アジア北部に広がる草原ステップは、歴史上遊牧民の天地だった。遊牧民は、二千年以上にわたり南方の定着農耕文明と並び立ち、その環境利用のあり方は農耕民とは大きく異なっていた。だが同時に、遊牧民にとって木綿・絹、穀物など衣食住全般にわたって農耕生産物に対して高い需要があり、これが両者の歴史的関係を複雑なものとした。本講義では、環境観を異にするモンゴル遊牧民と定着農耕民がどのような関係を持ち、東北アジアの歴史にいかなる特色を与えたのかを考察する。

8月7日(水)
2・3講時
多民族中国の国家統合と環境
上野稔弘准教授
今日の中国は漢民族を含む多くの民族が居住する領域である。王朝統治の終結によるゆるやかな統合が解体された20世紀以降、中国における国民国家建設は地域の再統合を重要課題と位置づけ、中国共産党が主導する党政軍一体の体制はその目標を強力に推進したが、そこに生じた様々なゆがみが現在の民族問題の要因となり、また20世紀末以降に深刻化した環境問題にも影響を与えている。この授業ではこうした中国の国家統合をめぐる人文的環境と環境問題の関係について考察する。

4・5講時
石井弓准教授
人が何をどのように記憶し忘却するかは、国や地域によって異なっている。生活環境、社会環境、そして政治環境が、記憶に影響を与えるためだと考えられる。本講義では、日中戦争に関するオーラルヒストリー調査を基に、記憶と社会(環境)の関係を、家族、地域、そして国という様々なレベルにおいて考え、「集合的記憶」を一人ひとりの語りから捉えなおす試みをする。

8月8日(木)
2・3講時
地域と言語-国家、民族、言語
柳田賢二准教授
現実の世界において、国家の境界と民族の境界と言語の境界は一致しない。いずれの地域であれ、そこの民族や文化を研究するにあたって言語に言及する場合には注意が必要である。例えば「方言」や「語族」といった語は言語学の専門用語であり、言語学における意味を知らぬままこれらの語を読んだり書いたりしていると、研究が重大な誤りに陥りかねない。この回では、複数の言語変種の間の関係および国家、民族、言語の関係について考える。

4・5講時
ニッチ構築と環境の制約
田村光平准教授
1. ニッチ構築:環境改変の生物学的起源
進化生物学において、ビーバーの巣作りに代表されるような、環境を改変し選択圧を変化させることをニッチ構築とよぶ。ヒトはこのニッチ構築の能力が卓越しているとされ、人類の進化過程においても重要な働きをしたと考える研究者もいるが、現代における「環境破壊」の基礎としても位置づけることができる。ヒトとヒト以外の動物におけるニッチ構築の事例を紹介し、環境改変という行動について、ヒト以外も含めた視点から議論する。
2. 技術の制約条件としての環境:旧石器時代ユーラシア大陸の石器製作技術の時空間動態
現生人類の拡散以前から、地球上には石器製作技術の時空間的多様性が存在し、その多様性がなにに起因するのか、さまざまな解釈が提示されてきた。中でも、動物相や植物相、地質も含めた「環境」は、重要な要因とみなされてきた。東北アジア地域を含むユーラシア大陸を対象に、石器製作技術の制約要因としての環境について議論する。

8月9日(金)
2講時
総合討論
講義を踏まえて、教員全員と受講生で自由な討論を行う。

3講時
筆記試験

授業計画(E)/Contents and progress schedule of class

6, Aug. 2024 Tuesday
Introduction (8:50-10:20)
Prof. Hiroki Oka
From the perspective of area studies, environmental use shows a variety of forms depending on the time and place. This is because the environment is not merely the physical nature that surrounds people and its society, but the environmental world (Umwelt) that human constructs, segments, gives meaning to, and illuminates as the arena of livelihood. Therefore, it has a very human aspect, and it is sometimes a place of destruction and confrontation. Human beings use technology to construct the environmental world, but at the same time, they cannot transcend the constraints of that world. The "Introduction" explains the purpose and content of this lecture.

Regional environment in history (10:30-12:00, 13:00-14:30)
Associate Prof. Daisuke Sato
The discourse that regards Japan's Edo period as an "ideal type of ecology" and a "recycling-oriented society" has become popular among the population, partly due to the rise of interests in the environmental problems in recent years. In reality, however, their livelihoods relied on excessive pressure on natural resources, and it was also a time when environmental problems occurred frequently beyond a single region. In this lecture, the reality of the environmental issues in Edo era Japan is discussed through interpreting contemporary archival sources.

Conflicts over environmental use in Mongolia (14:40-17:50)
Prof. Hiroki Oka
The steppes of Northeast Asia have historically been the land of nomadic pastoralists. For more than 2,000 years, nomads stood side by side with the settled agricultural civilizations of the south, and their use of the environment was very different from that of agricultural peoples. At the same time, however, there was a high demand for agricultural products such as cotton, silk, grain, and other in all aspects of nomad’s livelihood, which complicated the historical relationship between the two. In this lecture, we will examine the relationship between Mongolian nomads and settled farmers, who have different views of the environment, and what kind of characteristics they have given to the history of Northeast Asia.

7, Aug. 2024 Wednesday
Environment and national integration of multi ethnic China. (10:30-12:00, 13:00-14:30)
Associate Prof. Toshihiro Ueno
Today's China is home to many ethnic groups, including the Han Chinese. After the collapse of the dynastic rule dissolved its integration in the twentieth century, The reintegration of the region was an important issue in nation-state building in China, and the Communist Party of China (CCP) led the unity of the party, government and military forces strongly promoted this goal. The distortion occurred in this process triggered the ethnic problems on the one hand, It also affected the occurrence of environmental problems since the end of the century. In this lecture, we will consider the relationship between the humanistic environment and environmental issues related to China's national integration.

War, history and memory in the regional environment. (14:40-17:50)
Associate Prof. Yumi Ishii
What and how people remember and forget differs depending on the country and region. This is thought to be because the living environment, social environment, and political environment influence memory. In this lecture, based on oral history research on the Sino-Japanese War, we will consider the relationship between memory and society (environment) at various levels such as family, region, and country, and reinterpret "collective memory" from the perspective of individual stories.

8, Aug. 2024 Thursday
Region and Language: Nation, Nationality, Language (10:30-1200, 13:00-14:30)
Associate Prof. Kenji Yanagida
In the real world, national boundaries, ethnic boundaries, and linguistic boundaries do not coincide. In any region, language must be carefully treated when studying the peoples and cultures of the region. For example, words such as "dialect" and "language family" are linguistic terms, and reading or writing these words without knowing their meaning in linguistics can lead to serious errors in your research. In this lecture, we will consider the relationship between multiple language variants and the relationship between nations, ethnicities, and languages.

Niche construction and environmental constraint (14:40-17:50)
Associate Prof. Tamura
1.Niche construction: the biological origin of environmental modification
In evolutionary biology, niche construction is the process of modifying the environment and changing the selection pressure, as exemplified by the construction of a beaver's nest. Humans are said to have an outstanding ability to build this niche, and some researchers believe that it played an important role in the evolutionary process of mankind, but it can also be positioned as the basis for "environmental destruction" in modern times. We will introduce examples of niche construction in humans and non-human animals, and discuss the action of environmental modification from a perspective that includes non-humans.

2. Environment as a Constraint on Technology: Spatiotemporal dynamics of stone tool making technology in Paleolithic Eurasia
Even before the spread of modern humans, there has been spatiotemporal diversity of stone-tool making techniques on Earth, and various interpretations have been presented as to what causes this diversity. Among them, the "environment", including fauna, flora, and geology, has been regarded as an important factor. Focusing on the Eurasian continent, including Northeast Asia, we will discuss the environment as a limiting factor for stoneware production technology.


9, Aug. 2024 Friday
Free discussion (10:30-12:00)

Examination (13:00-14:30)

授業時間外学修/Self study(J)

受講生は、講義の中で紹介される参考文献を読むことによって、講義の内容に対する理解を深めること。

授業時間外学修(E)/Self study

Students should deepen their understanding of the content of the lecture by reading the references introduced in the lecture.

成績評価方法及び基準/Record and evaluation method(J)

最後の時間に実施する筆記試験によって成績評価を行う。

成績評価方法及び基準(E)/Record and evaluation method

Grades will be evaluated by a written test conducted at the end of the lectures.

教科書および参考書/Textbook and References

高橋美貴・佐藤大介 2023「近世東北に於ける土砂流出・堆積問題と流域ー近世後期の仙台藩領を事例としてー」『日本史研究』733
岡洋樹 2010「清朝の外藩モンゴル統治における新政の位置」『歴史評論』No.725、16-26頁
毛里和子 1998 『周縁からの中国:民族問題と国家』東京大学出版会
大西広(編著)2012 『中国の少数民族問題と経済格差』京都大学学術出版会
棚瀬慈郎・島村一平(編著)2015 『草原と鉱石:モンゴル・チベットにおける資源開発と環境問題』明石書店

ピーター・トラッドギル(土田滋訳)1975『言語と社会』岩波新書、ISBN: 4-00-412099-5
ロレト・トッド著(田中幸子訳) 1986『ピジン・クレオール入門』大修館書店、ISBN: 978-4-469-21134-4
Paul Connerton, How Societies Remember, Cambridge University Press 1989(芦刈美紀子訳『社会はいかに記憶するかー個人と社会の関係』新曜社、2011年)

Vamik Volkan Blind Trust: Large Groups and Their Leaders in Times of Crisis and Terror, 2004

戴錦華、孫歌、高橋哲哉、酒井直樹「戦争の感情記憶の壁どう乗り越えるか(座談会)」『世界』2000.11、pp.190-205
F.John Odling‐Smeeほか(2007)『ニッチ構築―忘れられていた進化過程―』共立出版
Nishiaki, Y., Tamura, K., et al. (2021). Spatiotemporal variability in lithic technology of Middle-to-Upper Paleolithic Asia: A new dataset and its statistical analyses. Quaternary International, 596, 144-154.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有