前期 金曜日 2講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 工藤 与志文. 履修年度: 2024.
学習心理学と教授ストラテジー
Psychology of Learning and Teaching Strategy
ストラテジー(strategy)とは目的遂行のための長期的な総合戦略のことである。教育においても、個別の教授活動をどうするかという問題を超えた、長期的かつ総合的な教授ストラテジー(teaching strategy)が必要となる。この講義では、教授ストラテジーとその理論的ベースを提供する学習心理学理論について概説する。
This course deals with theories of psychology of learning and its relation to teaching strategies.
① 学習心理学の基本概念を知る。
② 学習心理学理論と教授ストラテジーの関連について理解を深める。
The goals of this course are to
(1) Obtain basic knowledge about psychology of learning.
(2) Understand the relationship between theories of learning and teaching strategies.
1. ガイダンス
2. 教授ストラテジーはなぜ必要か
3. 行動主義的学習理論
4. 行動主義的学習理論と教授ストラテジー
5. 積み重ね型ストラテジーの特徴(1)
6. 積み重ね型ストラテジーの特徴(2)
7. 認知主義的学習理論
8. 認知主義的学習理論と教授ストラテジー
9. 組みかえ型ストラテジーの特徴-対決型ストラテジー(1)
10.組みかえ型ストラテジーの特徴-対決型ストラテジー(2)
11.組みかえ型ストラテジーの特徴-懐柔型ストラテジー(1)
12.組みかえ型ストラテジーの特徴-懐柔型ストラテジー(2)
13.学習過程と教授ストラテジー
14. 知識探究型ストラテジーと知識活用型ストラテジー
15. まとめ
1. Introduction
2. Why teaching strategy is needed.
3. Behaviorist view of learning theory
4. Behaviorism and teaching strategy
5~6. Cumulative-type strategy
7. Cognitivist view of learning theory
8. Cognitivism and teaching strategy
9~10. Teaching strategy for conceptual change; Confrontation-type strategy
11~12. Teaching strategy for conceptual change; Conciliation-type strategy
13. Learning processes and teaching strategy
14. Inquiry for knowledge and Use of knowledge
15. Review
各講義後のレポート課題の提出状況と期末テストの成績で評価する。
Short Reports and Final Exam
前回の講義内容を復習するとともに、与えられたレポート課題に取り組む。
The students are expected to 1)review the last lecture; 2) work on the given subject for the next lecture.
連絡先:yoshifumi.kudo.d6@tohoku.ac.jp
(Googleクラスルーム対応)
クラスコード y57mf3q