内容に類似性のあるシラバス

188 件ヒット (0.063秒):

  •   小児看護学  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      3・4セメスター  
      前期 金曜日 2講時 保健学科第2講義室 / 後期 金曜日 1講時 保健学科第2講義室 / 後期 金曜日 2講時 保健学科第2講義室  

    1.小児看護の対象である子供の健康と病気を理解するために,子供の最大の特徴である成長と発達について学習し,あわせて小児看護の主題と理念を学ぶ。

    2.子供の健康に関する動向と保健対策,疾病や障害を持つ子供と健康な子供に共通した日常生活の援助方法について具体的に学ぶ。また,子供のQuality of Life(QOL)を支援する原理となる子供の権利条約について学び,子供の人権擁護の具体的方法について学習する。

    3.子供の疾病について学んだ後に,子供の入院や職種間連携と看護職者の役割について学習し,その後,看護診断と援助に必要な知識・理論・援助方法について学習する。

    1.This course covers the characteristics of child growth and development to help students understand the child health nursing subject and philosophy with a children's health and illness.

    2.The purpose of this course is to learn about child health, children's quality of life (QOL), and children's illnesses.

    3.The purpose of this course is to learn about principles and methodology of care for children with illness and disability and healthy children.

  •   小児看護学実習(4年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      7セメスター  
      前期集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

  •   小児看護学実習(3年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      5・6セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   子供と家族のアセスメントと援助の視点の拡張 Expansion of the perspective of assessment and care for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年10月3日(木)-2025年1月22日(木) October 3 2024 - January 22 2025  
      毎週木曜日 13:00-14:30 Thursday, 13:00-14:30  

    高度で専門的な看護実践の基盤となる研究論文等の資料を講読することを通して,様々な健康レベルにある小児・家族に対して,倫理的判断および臨床判断に基づき,状況に応じた高度な看護実践を行うためのアセスメント技法および実際的な支援技法を学ぶ。

    Students will be able to respond to situations based on ethical and clinical judgments for children and families at various health levels and learn assessment methods and practical support methods for advanced nursing practice by reading research papers and other materials that form the basis of advanced and specialized nursing practice.

  •   子供と家族の理論とアセスメント Theories and assessment of advanced practical nursing for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月8日(月)-2024年8月5日(月) April 8 2024 -August 5 2024  
      毎週月曜日 8:50-10:20 Monday, 08:50-10:20  

    看護の対象である子供と家族の個々の特徴とそれらの相互的・相補的作用に基づいた成長・発達理論について学習する。特に学童期・思春期にあらわれる身体的,心理・社会的発達上の問題とその背景に焦点をおき,乳幼児期・学童期における精神発達,身体的成長,疾病・障害の相互関係について理解するとともに,子供と家族を身体,心理・社会面から包括的にアセスメントする方法について学習する。

    Students will learn about growth and development theories based on the individual characteristics of children and families, who are the targets of nursing care, and their mutual and complementary effects.

    The content of the lecture focuses on the physical, psychological, and social developmental problems that appear during school-age and adolescence, and their backgrounds.

    Students will learn about mental development, physical growth, and In addition to understanding the interrelationships between diseases and disabilities, students will learn how to comprehensively assess children and their families from physical, psychological, and social aspects.

  •   子供と家族のためのメンタルケアの方法 Mental care methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(火)-2024年7月16日(火) April 9 2024 - July 16 2024  
      毎週火曜日 8:50-10:20 Tuesday, 8:50-10:20  

    子供や家族のためのメンタルケアに必要な倫理,査定・援助・評価技法などについて学び,小児精神看護に関連した臨床看護実践能力を養う。

    In this course, students will learn about the ethics, assessment, care, and evaluation methods necessary for mental care for children and families, and develop clinical nursing practical skills related to pediatric psychiatric nursing.

  •   心理学  
      吉井 初美  
      2セメ:文教医保歯工(1~5、13~16組)農/4セメ:医保歯薬  
      2・4セメスター  
      後期 水曜日 1講時 川北キャンパスB104  

    「キュアとケア」という言葉を聞いたことがあるだろうか。過去には医療を医師が疾病の治癒を目指して行うキュア、看護師などが療養生活や日常生活を支援するケアに分けて定義されてきた。しかし、現代医療の大いなる進歩とその限界が認識されるにつれ、両者の境界は曖昧になり、現代医療は患者・家族がその人らしく生きることを支援することを指向するようになった。

     人は生まれたとき(もしくは生まれる前)から亡くなるまで、ケアと無縁に過ごすことはできない。本講義は古典的な心理学ではなく、ケアと心理という内容について教授する。まず、「ケアとは何か」からスタートし、人の発達段階に沿って誰もが経験しうるケアの場面について医学部保健学科看護学専攻の教員によってリレー講義を行う。

    Have you ever heard the term 'cure and care'? In the past, healthcare has been defined as being divided into two categories: cure, where doctors aim to cure illnesses, and care, where nurses and others provide support for recuperation and daily living. However, as the great advances in modern medicine and its limitations have been recognised, the boundaries between the two have blurred and modern medicine has become oriented towards helping patients and their families to live their lives in their own way. People are not free from care from birth (or before birth) until death. This lecture is not about classical psychology, but about the content of care and psychology. Starting with 'What is care', the lecturers from the Department of Nursing at the Faculty of Medicine and Health Sciences will relay lectures on care situations that anyone can experience along the developmental stages of a person.

  •   子供と家族のための専門的な看護実践トレーニング Training on advanced practical nursing for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(月)-2025年1月28日(火) April 9 2024 - January 28 2025  
      月曜日 10:30-16:10・火曜日 13:00-16:10 Monday, 10:30-16:10・Tuesday, 13:00-16:10  

    小児看護学特論Ⅰ,Ⅱ,小児看護学セミナーⅠ,Ⅱ,Ⅲ,家族のメンタルヘルス特論,地域ケアシステム特論Ⅰ,小児専門看護学実習Ⅰおよび共通科目で学習した知識とスキルを統合し,複雑で解決困難な健康問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われる高度で専門的な看護の実際について実習を通して学ぶ。

    In this course, students will integrate knowledge and skills of Child Health Nursing-Lecture Ⅰ/Ⅱ, Child Health Nursing Seminar Ⅰ/Ⅱ/Ⅲ, Mental Health for Family, Community Health Care System Nursing:Concept & TheoriesⅠ, Child Health Nursing Practice Ⅰ, common subject, and understand the advanced practical nursing for children and their families.

  •   精神看護学  
      吉井 初美, 坂井 舞, 中西 三春  
      保健学科看護学専攻  
      3・4セメスター  
      前期 火曜日 1講時 保健学科第2講義室 / 後期 木曜日 1講時 保健学科第2講義室  

    1.精神看護学とは何か、対象、特性について理解する。

    2.心の構造と機能および健康レベルと障害との関連について理解する。

    3.精神保健福祉制度および看護の歴史、精神保健福祉法を理解する。

    4. 精神疾患の診断、症状、病理、治療の知識を習得する。

    5. 対象を生物・心理・社会的側面から全人的に理解し、健康回復に向けたコミュニケーション技術および援助技術を修得する。

    To understand the subjects and characteristics of Psychiatric Nursing

    To learn the structure and functions of mind, the relationship between mental health level and disability.

    To acknowledge the histories of mental health welfare, psychiatric nursing, and Mental Health Act.

    To acquire knowledge about symptoms, diagnosis, pathology, and treatment of mental disorders.

    To understand subjects through a whole-patient approach in biological/psychological/social aspects.

    To learn communication and support skills to empower subjects to recovery.

もっと見る…