シラバスの表示

子供と家族のアセスメントと援助の視点の拡張 Expansion of the perspective of assessment and care for children and their families

毎週木曜日 13:00-14:30 Thursday, 13:00-14:30. 単位数/Credit(s): 2. 授業代表教員/Director: 塩飽 仁. 開講期間/Term of Classes: 2024年10月3日(木)-2025年1月22日(木) October 3 2024 - January 22 2025. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: -J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目名/Subject

小児看護学セミナーⅡ

授業題目/Class subject

子供と家族のアセスメントと援助の視点の拡張
Expansion of the perspective of assessment and care for children and their families

授業担当教員/Lecturer

教授 塩飽 仁,助教 入江 亘,助手 菅原明子
Prof. Hitoshi Shiwaku, Asst. Prof. Wataru Irie, Research Assistant Sugahara Akiko

教室/Classroom

小児看護学分野カンファレンス室(保健学科B棟3階314号室)
Health Science B, 3F, Room No.314

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

高度で専門的な看護実践の基盤となる研究論文等の資料を講読することを通して,様々な健康レベルにある小児・家族に対して,倫理的判断および臨床判断に基づき,状況に応じた高度な看護実践を行うためのアセスメント技法および実際的な支援技法を学ぶ。

Students will be able to respond to situations based on ethical and clinical judgments for children and families at various health levels and learn assessment methods and practical support methods for advanced nursing practice by reading research papers and other materials that form the basis of advanced and specialized nursing practice.

学修の到達目標/Goal of study

小児看護学領域の文献の講読を通して,子供と家族のアセスメントと援助に関する視点と方法論を広く学習する。

Students will learn a wide range of perspectives and methodologies regarding child and family assessment and support through reading literature in the field of child health nursing.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

子供と家族のアセスメントと援助技法にかかわる文献を収集して講読する。文献は以下のテーマを扱ったものとする。文献は各自検索して選択しプレゼンテーションすること。
【小児看護対象のアセスメントの技法】【小児看護援助の技法】(塩飽,入江,菅原)
①は,子供や家族の様々なアセスメント技法および援助効果の判定技法などについて(8回)
②は,子供や家族の様々な援助技法について(8回)
第1回:小児神経症,発達障害①[プレゼンテーション,討論]
第2回:小児神経症,発達障害②[プレゼンテーション,討論]
第3回:児童虐待①[プレゼンテーション,討論]
第4回:児童虐待②[プレゼンテーション,討論]
第5回:移植医療①[プレゼンテーション,討論]
第6回:移植医療②[プレゼンテーション,討論]
第7回:緩和ケア①,End of Lifeケア,終末期ケア[プレゼンテーション,討論]
第8回:緩和ケア②,End of Lifeケア,終末期ケア[プレゼンテーション,討論]
第9回:小児慢性疾患①[プレゼンテーション,討論]
第10回:小児慢性疾患②[プレゼンテーション,討論]
第11回:在宅看護①[プレゼンテーション,討論]
第12回:在宅看護②[プレゼンテーション,討論]
第13回:病気の親を持つ子供①[プレゼンテーション,討論]
第14回:病気の親を持つ子供②[プレゼンテーション,討論]
第15回:病気や障害を持つ子供の保護者およびきょうだい①[プレゼンテーション,討論]
第16回:病気や障害を持つ子供の保護者およびきょうだい②[プレゼンテーション,討論]

In this course, student will collect and read literature related to child and family assessment and support methods.
The literature should deal with the following themes.
Student must search, select, and present the literature.
[Methods for assessment of child health nursing subjects] [Methods for supporting child health nursing nursing] (Shiwaku, Irie, Sugahara)
① is about various assessment methods for children and families and methods for determining care effectiveness (8 sessions)
② is about various support methods for children and families (8 times)
# 1 Childhood neurosis, developmental disorders ① [Presentation, Discussion]
# 2 Childhood neurosis, developmental disorders ② [Presentation, Discussion]
# 3 Child abuse ① [Presentation, Discussion]
# 4 Child abuse ② [Presentation, Discussion]
# 5 Transplant medicine ① [Presentation, Discussion]
# 6 Transplant medicine ② [Presentation, Discussion]
# 7 Palliative care ①, end of life care, terminal care [Presentation, Discussion]
# 8 Palliative care ②, end of life care, terminal care [Presentation, Discussion]
# 9 Pediatric chronic diseases ① [Presentation, Discussion]
#10 Pediatric chronic diseases ② [Presentation, Discussion]
#11 Home nursing ① [Presentation, Discussion]
#12 Home nursing ② [Presentation, Discussion]
#13 Children with sick parents ① [Presentation, Discussion]
#14 Children with sick parents ② [Presentation, Discussion]
#15 Parents and siblings of children with illnesses and disabilities ① [Presentation, Discussion]
#16 Parents and siblings of children with illnesses and disabilities ② [Presentation, Discussion]

成績評価方法/Evaluation method

成績評価は16回を2単位として一括して評価する。
授業内容の【小児看護対象のアセスメント】,【小児看護援助の技法】は各1単位に相当するものとする。
成績は,課題への取り組み(25%),討論への参加(50%),レポート(25%)よって総合的に評価する。
※%は成績評価の配分を示す。

Grades will be evaluated as a batch of 16 sessions as 2 credits.
The course contents [Methods for assessment of child health nursing subjects] and [Methods for supporting child health nursing nursing] will each be evaluated as 1 credit.
Grades will be comprehensively evaluated based on your efforts on assignments (25%), participation in discussions (50%), and reports (25%).
※ % indicates the distribution of performance evaluation.

教科書および参考書/Textbook and References

  • 人を対象とする医学系研究に関する倫理指針, 文部科学省,厚生労働省, 文部科学省,厚生労働省 (2022) 資料種別:参考書
  • 看護研究における倫理指針, 日本看護協会, 日本看護協会 (2004) 資料種別:参考書
  • 論理トレーニング101題, 野矢茂樹, 産業図書 (2001) ISBN/ISSN: 9784782801369 資料種別:参考書
  • レポート・論文・プレゼンスキルズ, 石坂春秋, くろしお出版 (2003) ISBN/ISSN: 9784874242735 資料種別:参考書

授業時間外学修/Preparation and Review

文献や新聞,書籍を通して,授業内容に関する情報や話題を収集して学習を深めること。

The session time is limited and therefore self-directed learning is important. Students are required to prepare and review for each class.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有