内容に類似性のあるシラバス

1943 件ヒット (0.042秒):

  •   総合的な学習の時間及び特別活動の指導法  
      長島 康雄、佐藤 邦宏 所属:東北学院大学  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期 月曜日 5講時 川北キャンパスC101  

    次の点について、授業の中で適宜グループワークを取り入れて能動的に学修を進める。

    ①特別活動の意義や役割、目標及び内容

    ②集団活動の意義と指導

    ③学級活動、生徒会活動、クラブ活動及び学校行事の内容と指導

    ④学校と家庭・地域との連携

    ⑤総合的な学習の時間の意義や役割、目標及び内容

    ⑥総合的な学習の時間の指導計画

    ⑦総合的な学習の時間の指導案作成

    Regarding the following points, we will actively promote learning by incorporating group work as appropriate in the class.

    ① Significance, role, goal and content of extracurricular activities

    ② Significance and guidance of group activities

    ③ Contents and guidance of class activities, student organization activities, club activities and school events

    ④ Cooperation between school and home / community

    ⑤ Significance, role, goal and content of comprehensive study time

    ⑥ Comprehensive study time instruction plan

    ⑦ Comprehensive study time teaching plan creation

  •   総合的な学習の時間及び特別活動の指導法  
      長島 康雄、佐藤 邦宏 所属:東北学院大学  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期 月曜日 2講時 川北キャンパスB202  

    次の点について、授業の中で適宜グループワークを取り入れて能動的に学修を進める。

    ①特別活動の意義や役割、目標及び内容

    ②集団活動の意義と指導

    ③学級活動、生徒会活動、クラブ活動及び学校行事の内容と指導

    ④学校と家庭・地域との連携

    ⑤総合的な学習の時間の意義や役割、目標及び内容

    ⑥総合的な学習の時間の指導計画

    ⑦総合的な学習の時間の指導案作成

    Regarding the following points, we will actively promote learning by incorporating group work as appropriate in the class.

    ① Significance, role, goal and content of extracurricular activities

    ② Significance and guidance of group activities

    ③ Contents and guidance of class activities, student organization activities, club activities and school events

    ④ Cooperation between school and home / community

    ⑤ Significance, role, goal and content of comprehensive study time

    ⑥ Comprehensive study time instruction plan

    ⑦ Comprehensive study time teaching plan creation

  •   総合的な学習の時間及び特別活動の指導法  
      沼山 博  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    次の点について、講義を行う。適宜グループワークを組み合わせて、能動的に学ぶことができるようにする。

    ①特別活動の意義や役割、目標及び内容、②学級活動等、学校における集団活動の意義と留意点、③総合的な学習の時間の意義や役割、目標及び内容、④総合的な学習の時間の指導計画と指導における留意点 ※「総合的な学習の時間」には「総合的な探究の時間」を含む。

    In this course, group work and other group activities will be conducted in addition to lectures to enable active learning. Lectures will be given on the following points: ①Significance, role, goals, and content of Extracurricular Activities. ②Significance and instructional considerations regarding classroom activities and other group activities at school. ③Significance, role, goals, and content of the Period of Integrated Study (including the Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study). ④Instructional planning and considerations for the Period of Integrated Study (including the Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study).

  •   地理歴史科教育法Ⅰ / Teaching Method of Geography and History Studies I  
      浅川 俊夫  
      文  
      5  
      前期 水曜日 2講時  

    高等学校学習指導要領における地理科目の指導内容のポイントとその具体的展開や教材の取扱いを学び、学習指導案を作成して模擬授業を行える実践的な指導力を育成する。

    Learn the points of the teaching contents of geography subjects in National curriculum for high schools, their specific development, and the handling of teaching materials. Base on that, develop practical teaching ability to create a class plan and do a trial lesson.

  •   教育とICT活用  
      山下 祐一郎  
      全(歯を除く)  
      4セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

    教育方法の原理と理論、指導技術について考察する。そして、様々な授業や教育実践の例に触れ、これからの子どもに求められる資質・能力を育成するための教育方法を理解し、適切な指導技術を身に着けられるように体験的な活動を行う。なお、これらの教育方法や指導技術などには、情報通信技術の効果的な活用と情報活用能力(情報モラルを含む。)の育成を含んでいる。

  •   道徳の理論及び指導法A  
      清多 英羽  
      教  
       
      後期集中 その他 連講 その他  

    n/a

  •   理科教育法Ⅱ / Teaching Method (Science) II  
      石上 正敏  
      理  
      前期  
      前期 金曜日 5講時  

    理科教育を取り巻く様々な現状を踏まえ,教科の内容,教育方法,評価のあり方等,授業を進める上での基本的な知識・技能の理解と実践的な指導力の習得を図る。また,一人ひとりがより良く生きるために必要な科学的な素養を身に付けることを理念として共有し,指導実践する教員の育成を目指す。授業では,できるだけ座学のみでなく,学生の主体的授業参加と授業担当者と学生及び学生相互の双方向的な係わりを重視した授業構成を目指す。

    Based on the various current situations surrounding science education, we will try to understand the basic knowledge and skills for advancing classes, such as the content of subjects, educational methods, and evaluation methods, and to acquire practical teaching skills. In addition, we aim to develop teachers who teach and practice by sharing the idea of acquiring the scientific background necessary for each person to live better. In the class, we aim not only for classroom lectures, but also for the lesson structure that emphasizes the independent participation of students and the two-way relationship between the person in charge of the class and the students, and between the students themselves.

  •   地理歴史科教育法Ⅱ / Teaching Method of Geography and History Studies II  
      下山 忍  
      文  
      6  
      後期 火曜日 1講時  

    高等学校学習指導要領における歴史科目の指導内容のポイントとその具体的展開や教材の取扱いを学び、学習指導案を作成して模擬授業を行える実践的な指導力を育成する。

    Learn the points of the teaching contents of history subjects in National curriculum for high schools, and the handling of teaching materials. Base on that, develop practical teaching ability to create a class plan and do a trial lesson.

  •   公民科教育論  
      新福 悦郎  
      教  
       
      通年 水曜日 5講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   教育実践論講義Ⅰ  
      長島 康雄  
      教  
       
      後期 月曜日 4講時 総合研究棟306教室  

    n/a

もっと見る…