シラバスの表示

総合的な学習の時間及び特別活動の指導法

前期 月曜日 2講時 川北キャンパスB202. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 長島 康雄、佐藤 邦宏 所属:東北学院大学 . 対象学部/Object: 全(歯を除く). 開講期/Term: 3セメスター. 科目群/Categories: 教職に関する科目-教職に関する科目. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: QTL-PSY103J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

総合的な学習の時間及び特別活動の指導法
Teaching method: periods for integrated study and specials activities

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

次の点について、授業の中で適宜グループワークを取り入れて能動的に学修を進める。
①特別活動の意義や役割、目標及び内容
②集団活動の意義と指導
③学級活動、生徒会活動、クラブ活動及び学校行事の内容と指導
④学校と家庭・地域との連携
⑤総合的な学習の時間の意義や役割、目標及び内容
⑥総合的な学習の時間の指導計画
⑦総合的な学習の時間の指導案作成

Regarding the following points, we will actively promote learning by incorporating group work as appropriate in the class.
① Significance, role, goal and content of extracurricular activities
② Significance and guidance of group activities
③ Contents and guidance of class activities, student organization activities, club activities and school events
④ Cooperation between school and home / community
⑤ Significance, role, goal and content of comprehensive study time
⑥ Comprehensive study time instruction plan
⑦ Comprehensive study time teaching plan creation

学修の到達目標/Goal of Study

特別活動及び総合的な学習の時間の意義や目標、特質など、指導に必要な知識や素養を身に付ける。具体的には、以下のとおりである。
1)特別活動の意義や役割、目標及び内容を理解する。
2)集団活動の意義を理解し、指導のあり方を理解する。
3)生徒会活動、学校行事、クラブ活動、及び学級活動の内容と指導のあり方を理解する。
4)総合的な学習の時間の意義や役割、目標及び内容を理解する。
5)総合的な学習の時間の指導計画の考え方や重要性を理解する。
6)総合的な学習の時間の指導案を作成し、実践上の留意点を理解する。

The goals of this class are as follows.
1) Understand the significance, role, goals and contents of extracurricular activities.
2) Understand the significance of group activities and understand the ideal way of guidance.
3) Understand the contents and guidance of student organization activities, school events, club activities, and class activities.
4) Understand the significance, role, goals and contents of comprehensive study time.
5) Understand the concept and importance of a teaching plan for comprehensive study time.
6) Create a teaching plan for comprehensive study time, and understand the points to keep in mind in practice.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回; 特別活動の意義と役割
第2回; 特別活動の目標と内容
第3回; 集団活動の意義とその指導
第4回; 学級活動の意義とその指導(1)―好ましい人間関係の構築―
第5回; 学級活動の内容とその指導(2)―学級経営―
第6回; 生徒会活動、学校行事、クラブ活動の内容とその指導
第7回; 学校と家庭・地域との連携
第8回; 総合的学習の時間の意義と役割
第9回; 総合的学習の時間の目標と内容
第10回; 総合的学習の時間の指導計画
第11回; 総合的学習の時間の指導方法と評価
第12回; 総合的学習の時間の教材研究
第13回; 総合的学習の時間の指導案作成(1)
第14回; 総合的学習の時間の指導案作成(2)
第15回; 総合的学習の時間の指導案の評価と振り返り

1st; Significance and role of Special activities
2nd; Goals and contents of Special activities
3rd; Significance of group activities and their guidance
4th; Significance of class activities and their guidance (1) -Building favorable relationships-
5th; Contents of class activities and their guidance (2) -Class management-
6th; Student Organization Activities, School Events, Club Activities and Guidance
7th; Cooperation between school and home / community
8th; Significance and role of periods for integrated study
9th; Goals and contents of periods for integrated study
10th; Teaching plan for periods for integrated study
11th; Teaching method and evaluation of periods for integrated study
12th; Study of teaching materials for periods for integrated study
13th; Making a teaching plan for periods for integrated study(1)
14th; Making a teaching plan for periods for integrated study(2)
15th; Evaluation and Reflection of Instructional Proposals for Integrated Learning

成績評価方法/Evaluation Method

・本授業は小グループ活動が行われるため授業に出席することが前提となる。
・授業の中で提出するコメントカードの記述(45%)、課題レポート(30%)、指導案作成(25%)で評価する。

・It is a prerequisite to participate because this class is a group activity.
・Evaluate based on the comment card description (45%), assignment report (30%), Making a teaching plan for periods for integrated study (25%) submitted in class.

教科書および参考書/Textbook and References

  • 中学校学習指導要領解説 特別活動編, 文部科学省, (2017)
  • 中学校学習指導要領解説 総合的な学習の時間編, 文部科学省, (2017)
  • 高等学校学習指導要領解説 特別活動編, 文部科学省, (2017)
  • 高等学校学習指導要領解説 総合的な探究の時間編, 文部科学省, (2017)
  • 「指導と評価の一体化」のための学習評価に関する参考資料 中学校 特別活動, 文部科学省, (2020)
  • 「指導と評価の一体化」のための学習評価に関する参考資料 高等学校 総合的な探究の時間, 文部科学省, (2021)

授業時間外学修/Preparation and Review

・各回の授業内容に関連した、履修学生自身が体験してきた「特別活動」「総合的な学習」について具体的な学習活動について整理しておくこと。
・授業の中で提示された課題について事前学習ならびに事後学習を行うこと。

・ Organize specific learning activities related to the “special activities” and “periods for integrated study” that students have experienced in relation to the content of each lesson.
・ Perform pre-learning and post-learning about the tasks presented in the class.

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

原則的には不要ですが、何度か使用することがあります。必要なときに適宜指示をするので用意すること。

In principle, it is not necessary, but it may be used several times. Be prepared as you will be instructed when necessary.

その他/In Addition

授業では必要に応じて学習支援システムISTUならびにGoogle Classroomを用いる。コロナ禍のような非常事態等を除きオンライン授業の予定はない。その場合はGoogle Classroom から Meet にアクセスする。

ISTU and Google Classroom will be used in class as needed. There will be no online classes except in emergency situations such as the Corona disaster. In such a case, students will be able to access Meet from Google Classroom.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有