5839 件ヒット (0.042秒):
近年のめざましい情報技術の進歩と社会の変化に伴い、教育の前提となる人間観や、教育に用いられる技術は大きく変容してきており、その結果として教育の在り方は大きく変容してきた。この授業では、教育に影響を与えてきた心理学のパラダイムの変遷や、教育に用いられる情報技術の変遷を概観することで、情報社会と教育の関係を考えることを目的とする。
Along with the remarkable progress of information technology and the change of society in recent years, the view of human beings, which is the premise of education, and the technology used for education have been greatly changed, and as a result, the way of education has been greatly changed. The purpose of this course is to consider the relationship between the information society and education by overviewing the changes in the paradigm of psychology that has influenced education and the changes in information technology used in education.
社会調査を遂行しておく上で理解しておくべき、調査目的に合った調査企画・設計の方法と、データ蒐集やデータ分析の主要な技法について理解する。基本的な考え方と同時に、現実に遭遇する具体的な問題にどう実際的に対処していくかについても把握する。
This course serves as an advanced course on social surveys. It helps students understand the practical knowledge that should be useful in planning surveys, interviewing, and analyzing survey data.
本授業では、現代社会の性別、年齢、国籍・民族など多様性に起因する問題を紹介し、社会の様々なマジョリティとマイノリティの分断を超えて包摂した公平、公正な社会を創造するための知見・認識を共有する。特に、マジョリティの普通という無意識・無自覚の優位性について多様な側面から探求する。この授業は、オムニバス形式で行う。
In order to develop comprehensive awareness for coming inclusive and co-creative human society with equality, equity, and fairness, various contemporary subjects related to diversities and disparities known as UREM (Underrepresented Racial, Ethnic and historically marginalized groups) are discussed.
本授業では、現代社会の性別、年齢、国籍・民族など多様性に起因する問題を紹介し、社会の様々なマジョリティとマイノリティの分断を超えて包摂した公平、公正な社会を創造するための知見・認識を共有する。特に、マジョリティの普通という無意識・無自覚の優位性について多様な側面から探求する。この授業は、オムニバス形式で行う。
In order to develop comprehensive awareness for coming inclusive and co-creative human society with equality, equity, and fairness, various contemporary subjects related to diversities and disparities known as UREM (Underrepresented Racial, Ethnic and historically marginalized groups) are discussed.