内容に類似性のあるシラバス

5962 件ヒット (0.019秒):

  •   教育心理学講義Ⅰ  
      工藤 与志文  
      教  
       
      後期 金曜日 2講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   教育の方法と技術  
      佐藤 淳  
      全(歯を除く)  
      4セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

    本講義では、教育の方法と技術に関する基礎的な理論として、提示された情報からの知識の獲得過程と、その適用を促す教授方法に関する知見を紹介します。とりわけ、教授以前に学習者が有している知識の様相に焦点をあて、事前認識の成り立ちや思考の特質について解説します。そして、それらを踏まえた教授方法の在り方と具体的な学習援助の技術について、豊富な事例を紹介しながら検討を加えます。これらを通して、受講者が、学習者の特質や事前状態をよく把握した上で効果的な教材を作成でき、より本質的で適切な学習指導が行えるようになることを目指します。

    In this lecture, we will introduce the knowledge acquisition process from the presented information and the teaching methods that promote its application as basic theories on teaching methods and techniques.In particular, it focuses on the aspects of knowledge that the learner has before teaching, and explains the formation of prior recognition and the nature of thinking.Then, we will discuss the ideal teaching method and specific learning support techniques based on those facts while introducing a wealth of examples.Through these, we aim to make it possible for students to understand the characteristics and pre-conditions of learners, create effective teaching materials, and provide more essential and appropriate learning guidance.

  •   教育心理学演習Ⅱ  
      佐藤 誠子  
      教  
       
      前期 水曜日 2講時 総合研究棟203演習室  

    n/a

  •   学習心理学講義  
      工藤 与志文  
      教  
       
      前期 金曜日 2講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   教育心理学基礎論  
      工藤 与志文  
      教  
       
      前期 金曜日 2講時 その他  

    n/a

  •   教育心理学講義Ⅱ  
      佐藤 誠子  
      教  
       
      後期 火曜日 3講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   教育心理学Ⅰ  
      佐藤 康司  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    教育心理学における中核的な対象が教授学習過程であること、また、その典型が日常行われている「授業」であることをふまえ、第一は、発達・学習・教育評価など、授業実践にかかわりの深い教育行為や心理的事象をとらえる際の対立的な観点について検討することを目的とする。第二の目的は、この検討内容を教師としての手足の動かし方に結び付けてとらえることである。

    The main object of educational psychology is to improve the process of teaching-learning activities. And the typical activities of it is a class in school.So,this course offers an opportunity to investigate opposing views about human development,learning process,educational evaluation,etc. And this course helps students relate those investigations to teachers'activities in class.

  •   考古学実習 / Archaeology(Field Work)  
      鹿又 喜隆, 文学研究科教官  
      文  
      5  
      前期 水曜日 3講時 / 前期 水曜日 4講時  

    考古学研究の基礎として、遺跡・遺物の資料化と資料操作の標準的な手順と方法を学ぶ。今年度は、土器・石器の整理、属性分析を学ぶ。通年で、出土品の処理と整理、正確な実測図の作製、コンピュータを使用した資料分析の基本などの実習を行い、基礎的な方法を学ぶ。考古学標本室の収蔵品の資料化とデータベースの実際を経験する。大学院の考古学研究実習と連動して、課題に取り組む。発掘調査報告書の作成のための方法を具体的に学ぶ。特に出席および毎回の受講態度を重視する。相当量の宿題あり。

    This course provides oppotunities to experience excavation, basic operation of archaeological materials, projected drawing/layout of artifacts, taking photographs for editing the excavation report. Students will obtain basic techniques and methods for archaeological study through this course.

  •   言語交流学各論(学習・言語心理学) / Interlinguistics (Special Lecture)  
      木山 幸子  
      文  
      5  
      前期 水曜日 2講時  

    学習心理学および言語心理学は、いずれも人間の行動様式の変容過程について、実験によって確かめようとする科学的研究分野です。本科目では、学習・言語心理学の要点を理解するために、受講生自身に文献を理解してまとめ、他の受講生と共有してもらいます。一つの知見を得るために対してなぜそのような方法論がとられているのかを考えながら、科学的方法論の趣旨を理解することを目指します。

    The study of learning psychology and psycholinguistics involves scientific investigations utilizing experiments to examine processes in which human behaviors change. To have a general understanding of these disciplines, students are required to summarize a paper to share with other students. They will consider connections between purposes and procedures to understand essential components of scientific research.

  •   考古学研究実習Ⅰ / Archaeology(Advanced Field Work)I  
      鹿又 喜隆, 文学研究科教官  
      文  
      1学期  
      前期 水曜日 3講時 / 前期 水曜日 4講時  

    発掘調査から、出土遺物の処理、資料整理と分析、図面製作、写真撮影、遺物の資料化、そして調査研究報告書の作成に至るまでの一連の作業を通して、考古学の高度な研究方法の実際を修得する。

    This course provides oppotunities to experience excavation, operation of archaeological materials, projected drawing of artifacts, layout of drawing, taking photographs for editing the excavation report. Students will obtain actual techniques and methods for archaeological study through this course.

もっと見る…