シラバスの表示

教育心理学講義Ⅰ

後期 金曜日 2講時 総合研究棟306教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 工藤 与志文. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-PSY211J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

知識の教授と学習の心理学

Psychology in Teaching and Learning of Knowledge

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

学校教育の目標の一つは、当該領域における重要概念やルールによって構成された知識システムを学習者内に構築することである。この講義では、概念やルールの教授・学習に関する心理学的知見を概説するとともに、関連する心理学的諸問題について論じる。


This course deals with the psychological problems concerning the construction of knowledge system.

学習の到達目標/Goal of study

① 概念やルールに関する教授学習心理学研究の基礎的成果について知る。
② 学校教育における知識システムの構築の重要性について理解する。

The goals of this course are to
(1) Obtain basic knowledge about psychology in teaching and learning of concepts and rules.
(2) Understand the importance of the construction of knowledge system in school education.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1. ガイダンス 
2 .概念とは何か 
3. 概念と思考 
4. 概念に関する古典的見解 
5. 概念学習の心理学(1)
6. 概念学習の心理学(2)  
7. ルール学習の心理学(1)
8. ルール学習の心理学(2) 
9. ルール学習と問題解決(1)
10.ルール学習と問題解決(2) 
11.ルール学習と知識操作(1)
12.ルール学習と知識操作(2) 
13 知識操作と創造性 
14. 今後の課題 
15. まとめ

1. Introduction
2. What is Concepts?
3. Concepts and Thinking
4. A Classical View of Concepts
5~6. Psychology of Concept Learning
7~8. Psychology of Rule Learning
9~10. Rule Learning and Problem Solving
11~12. Rule Learning and Knowledge Operation
13. Knowledge Operation and Creativity
14. Future Challenges in Teaching and Learning of knowledge
15. Review  

成績評価方法/Evaluation method

各講義後のレポート課題の提出状況と最終試験の成績で評価する

Short Reports and Final Exam

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    前回の講義内容を復習するとともに、与えられたレポート課題に取り組む。

    The students are expected to 1)review the last lecture; 2) work on the given subject for the next lecture.

    その他/In addition

    連絡先:yoshifumi.kudo.d6@tohoku,ac,jp

    (Googleクラスルーム対応)
    クラスコード  hkql2qg

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有