内容に類似性のあるシラバス

446 件ヒット (0.035秒):

  •   子供と家族の理論とアセスメント Theories and assessment of advanced practical nursing for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月8日(月)-2024年8月5日(月) April 8 2024 -August 5 2024  
      毎週月曜日 8:50-10:20 Monday, 08:50-10:20  

    看護の対象である子供と家族の個々の特徴とそれらの相互的・相補的作用に基づいた成長・発達理論について学習する。特に学童期・思春期にあらわれる身体的,心理・社会的発達上の問題とその背景に焦点をおき,乳幼児期・学童期における精神発達,身体的成長,疾病・障害の相互関係について理解するとともに,子供と家族を身体,心理・社会面から包括的にアセスメントする方法について学習する。

    Students will learn about growth and development theories based on the individual characteristics of children and families, who are the targets of nursing care, and their mutual and complementary effects.

    The content of the lecture focuses on the physical, psychological, and social developmental problems that appear during school-age and adolescence, and their backgrounds.

    Students will learn about mental development, physical growth, and In addition to understanding the interrelationships between diseases and disabilities, students will learn how to comprehensively assess children and their families from physical, psychological, and social aspects.

  •   子供と家族のアセスメントと援助の視点の拡張 Expansion of the perspective of assessment and care for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年10月3日(木)-2025年1月22日(木) October 3 2024 - January 22 2025  
      毎週木曜日 13:00-14:30 Thursday, 13:00-14:30  

    高度で専門的な看護実践の基盤となる研究論文等の資料を講読することを通して,様々な健康レベルにある小児・家族に対して,倫理的判断および臨床判断に基づき,状況に応じた高度な看護実践を行うためのアセスメント技法および実際的な支援技法を学ぶ。

    Students will be able to respond to situations based on ethical and clinical judgments for children and families at various health levels and learn assessment methods and practical support methods for advanced nursing practice by reading research papers and other materials that form the basis of advanced and specialized nursing practice.

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   子供と家族のためのメンタルケアの方法 Mental care methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(火)-2024年7月16日(火) April 9 2024 - July 16 2024  
      毎週火曜日 8:50-10:20 Tuesday, 8:50-10:20  

    子供や家族のためのメンタルケアに必要な倫理,査定・援助・評価技法などについて学び,小児精神看護に関連した臨床看護実践能力を養う。

    In this course, students will learn about the ethics, assessment, care, and evaluation methods necessary for mental care for children and families, and develop clinical nursing practical skills related to pediatric psychiatric nursing.

  •   健康な家族と健康障害を有する家族のメンタルヘルス Mental health of healthy families and families with health disorders  
      塩飽 仁  
      医  
      後期/the second semester  
      毎週火曜日 14:40-16:10 Every Tuesday 14:40-16:10  

    健康な家族と健康障害を有する家族に対するメンタルヘルス支援を検討できる。

    Students can consider mental health support for healthy families and families with health disorders.

  •   小児看護学  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      3・4セメスター  
      前期 金曜日 2講時 保健学科第2講義室 / 後期 金曜日 1講時 保健学科第2講義室 / 後期 金曜日 2講時 保健学科第2講義室  

    1.小児看護の対象である子供の健康と病気を理解するために,子供の最大の特徴である成長と発達について学習し,あわせて小児看護の主題と理念を学ぶ。

    2.子供の健康に関する動向と保健対策,疾病や障害を持つ子供と健康な子供に共通した日常生活の援助方法について具体的に学ぶ。また,子供のQuality of Life(QOL)を支援する原理となる子供の権利条約について学び,子供の人権擁護の具体的方法について学習する。

    3.子供の疾病について学んだ後に,子供の入院や職種間連携と看護職者の役割について学習し,その後,看護診断と援助に必要な知識・理論・援助方法について学習する。

    1.This course covers the characteristics of child growth and development to help students understand the child health nursing subject and philosophy with a children's health and illness.

    2.The purpose of this course is to learn about child health, children's quality of life (QOL), and children's illnesses.

    3.The purpose of this course is to learn about principles and methodology of care for children with illness and disability and healthy children.

  •   小児看護学実習(3年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      5・6セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

  •   小児看護学実習(4年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      7セメスター  
      前期集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

  •   家族機能の維持・向上をめざす新たな支援方法の開発と検証 Development and validation of methods to support families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月12日(金)- 2024年7月26日(金) April 12 2024 - July 26 2024  
      毎週金曜日 18:00-19:30 Friday, 18:00-19:30  

     家族支援看護学領域において,家族機能の維持・向上をめざす新たな支援方法を開発,検証し,さらに実践的指導者となるために必要な演習を行う。

     特にがん患者や家族の特性,環境との相互作用について緩和ケアの対象となる患者・家族も含み,国内外の諸理論を国際的な視点から評価,検証することができ,がん患者とその家族への新たな介入モデルの構築,アセスメントツールの作成と活用に卓越した能力の人材を育成する。

     看護の対象となる子どもと家族の相互的,相補的作用に基づく発達理論を基盤に,特に学童期,思春期特有の発達課題とその問題について検証できる能力を養う。さらに英文による最新の子どもの精神障害について抄読するとともに,医療者,子供,家族間の発展的な看護支援方法の分折,評価のできる人材の育成,精神看護学における新たな人間関係論を開発できる人材を育成する。

     加えて,学生が関心を寄せる領域の研究課題の明確化,研究方法の妥当性,および研究の到達目標を学生自身が十分検討でき,その研究課題が家族支援看護学の発展に十分寄与できるように指導し,独創的な研究デザインで「家族支援看護学」に新たな知見を加えることができるような能力を育成する。

    Students will learn about the development and validation of theory to support families.

  •   発達臨床論特論  
      神谷 哲司  
      教  
       
      前期 水曜日 2講時 その他  

    n/a

もっと見る…