内容に類似性のあるシラバス

681 件ヒット (0.026秒):

  •   社会心理学特論Ⅱ / Social Psychology(Advanced Lecture) II  
      辻本 昌弘  
      文  
      2学期  
      後期 金曜日 2講時  

    文化やコミュニティに関する理論や研究例をとりあげ、研究の系譜と主要な理論モデル、社会生態環境と適応、文化変容の諸相、現代社会における多文化主義などについて解説していく。

    In this course, students will learn about diversity of cultures, cultural psychological theories, and acculturation processes.

  •   社会心理学各論(文化心理学) / Cultural Psychology (Special Lecture)  
      辻本 昌弘  
      文  
      6  
      後期 金曜日 2講時  

    文化により人間の行動や心理にどのような違いがみられるのだろうか。文化による違いはなぜ生じるのだろうか。異なる文化に接触したとき人間に何が生じるのだろうか。これらの問いを念頭に、この授業では、文化を研究主題にして成果をあげている心理学の理論と研究例を解説する。

    In this course, students will learn about diversity of cultures, cultural evolution and acculturation processes.

  •   社会心理学概論(社会・集団・家族心理学) / Social,Group and Family Psychology (General Lecture)  
      辻本 昌弘  
      文  
      3  
      前期 木曜日 1講時  

    2者関係から社会全体までさまざまなレベルの集団や集合体を視野に入れて人間の社会性を論じる。授業では社会心理学の理論モデルや研究例を、日常の具体的現象に関連づけながら解説していく。

    An introduction to social psychological research and theory regarding interpersonal relations and group processes.

  •   東北アジア民族誌論 / Northeast Asian Ethnography  
      高倉 浩樹  
      環境  
       
      前期 火曜日 2講時  

    シベリアの人類学は、人類史・生態適応・植民地主義・言語文化復興・気候変動・グローバル化などに関わる幅広い領域から構成される。その基盤的知識を学ぶため、近年刊行された著書「The Siberian World」(John Ziker et al eds, Routledge, 633page)などを教科書としながら関係するテキストを演習形式で読む。1990年代の冷戦崩壊以降の四半世紀にわたる成果を学ぶことで、環境と文化に関わる研究視覚を身につけることを目標とする

    シベリア人類学の基本概念を理解する

    人類史や生態適応などの環境と文化に関する人類学的調査方法を理解する

    植民地主義と気候変動など現代的課題に関わる人類学的視点を身につける

  •   教育情報デザイン論講義Ⅱ  
      小嶋 秀樹  
      教  
       
      後期 木曜日 3講時 総合研究棟203演習室  

    n/a

  •   文化人類学  
      高倉 浩樹  
      2セメ:文教医保歯工(1~5、13~16組)農/4セメ:医保歯薬  
      2・4セメスター  
      後期 水曜日 1講時 川北キャンパスC102  

    地球上のさまざまな環境・地域の人類文化の多様性に着目し、それらの理解と記述を行いながら、人間とは何かを問う文化人類学について概説する。人類学的視座とそこで提供される民族誌的事実は、常に我々の社会の常識を揺さぶり、そこで当然視されてきた論理を明らかにしてきた。基本的な概念と思考の枠組みについて学ぶと共に様々な文化の多様性に触れることを目的とする。

    This course focuses on the diversity of human cultures in various environments and regions around the world, and provides an overview of cultural anthropology, which questions what it means to be human, while understanding and describing them. Anthropological perspectives and the ethnographic facts they provide have always shaken the common sense of our society and clarified the logic that has been taken for granted. The purpose of this course is to learn about basic concepts and frameworks of thought, as well as to experience the diversity of various cultures.

  •   産業心理学特論(産業・労働分野に関する理論と支援の展開)  
      若島 孔文  
      教  
       
      前期 火曜日 6講時 その他  

    n/a

  •   社会心理学研究演習Ⅱ / Social Psychology(Advanced Seminar) II  
      辻本 昌弘  
      文  
       
      前期 金曜日 2講時  

    この授業では、コミュニティ、文化、社会行動、集合現象などに関する社会心理学の論文を読解する。それぞれの論文でとりあげられている主要な理論を理解するとともに、実際に研究を進める方法論を学ぶことが目的である。毎回,受講生は、課題論文を読み、小レポートを提出する。授業では課題論文の解説をおこなうとともに,小レポートの内容についてフィードバックをおこなう。

    In this course, students explore articles about community and culture. In every class, students are required to submit short reports.

  •   実験心理学特論Ⅱ / Experimental Psychology(Advanced Lecture) II  
      阿部 恒之  
      文  
      1学期  
      前期 水曜日 1講時  

    化粧という日常行為を題材に,具体的な研究例を学び,社会生理心理学的アプローチの理解を深める。

    キーワード: コルチゾール・アドレナリン・進化適応の環境・やっかい事・気晴らし・いやし・はげみ

    Students will learn actual psychological studies on cosmetic behavior to deepen their understanding of social psychophysiology.

    Key words: cortisol, adrenaline, EEA, hassles, uplifts, healing, encouragement

  •   学習心理情報学  
       
      人間社会情報科学専攻、応用情報科学専攻  
      後期  
      後期 水曜日 2講時  

    本講義では人の能力やこころに深く関与する「脳」を研究対象とする脳科学分野と心理学から、いくつかのトピックを選び、基礎的な知識から最新の知見まで紹介する。この分野は脳科学・心理学・生物学をはじめとして医学・工学・物理学等が結集してその解明に突き進んでいる学際的なフロンティア領域であり、幅広くその応用が期待されている。授業では知覚・認知心理学 記憶、推論、問題解決、意思決定などの人の高次認知における、内的資源(情報処理機構、経験的知識、生得的制約)と外的資源(状況、他者)の利用、およびその間の相互作用についての、最新の脳科学的知見をもとに、「人の知」や「心」とその個人差について理解を深めるために、関連する論文を読み、その論文の抄録を発表できるようになることを目的とする。In this lecture, several topics will be introduced from basic knowledge to the latest findings in the field of neuroscience and psychology, which focus on the "brain" that is deeply involved in human abilities and mind. This field is an interdisciplinary frontier area where neuroscience, psychology, biology, medicine, engineering, physics, and other disciplines are coming together to elucidate it, and it is expected to have a wide range of applications. In this course, students will learn about the use of internal resources (information processing mechanisms, empirical knowledge, innate constraints) and external resources (situations, others) in higher-order human cognition, such as memory, reasoning, problem solving, and decision making, and the interaction between them. Deepen the understanding of "human knowledge" and "mind" and their individual differences.

もっと見る…