前期 火曜日 2講時. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor : 高倉 浩樹. 履修年度: 2024.
日本語
シベリアの人類学
シベリアの人類学は、人類史・生態適応・植民地主義・言語文化復興・気候変動・グローバル化などに関わる幅広い領域から構成される。その基盤的知識を学ぶため、近年刊行された著書「The Siberian World」(John Ziker et al eds, Routledge, 633page)などを教科書としながら関係するテキストを演習形式で読む。1990年代の冷戦崩壊以降の四半世紀にわたる成果を学ぶことで、環境と文化に関わる研究視覚を身につけることを目標とする
シベリア人類学の基本概念を理解する
人類史や生態適応などの環境と文化に関する人類学的調査方法を理解する
植民地主義と気候変動など現代的課題に関わる人類学的視点を身につける
The anthropology of Siberia consists of a wide range of fields related to human history, ecological adaptation, colonialism, linguistic and cultural recovery, climate change, and globalization. In order to learn the basic knowledge, students will use the recently published book ``The Siberian World'' (John Ziker et al eds, Routledge, 633 pages) as a textbook and read related texts in the form of reading circle. The goal is to acquire a research perspective related to the environment and culture by learning about the achievements of the quarter century since the collapse of the Cold War in the 1990s.
- Understand the basic concepts of Siberian anthropology
- Understand anthropological research methods related to the environment and culture, such as human history and ecological adaptation.
- Acquire an anthropological perspective related to contemporary issues such as colonialism and climate change
1 はじめに
2 文化変化と先住民言語(1)
3 文化変化と先住民言語(2)
4 土地・法・生態(1)
5 土地・法・生態(2)
6 国家と先住民(1)
7 国家と先住民(2)
8 市民社会と移動(1)
9 市民社会と移動(2)
10 宗教と世界観(1)
11 宗教と世界観(2)
12 人類史
13 歴史の概念
14 気候変動
15 総合討論
Lecture
1 Introduction
2 Cultural change and indigenous languages (1)
3 Cultural change and indigenous languages (2)
4 Land/Law/Ecology (1)
5 Land/Law/Ecology (2)
6 Nation and Indigenous Peoples (1)
7 Nation and Indigenous Peoples (2)
8 Civil society and mobility (1)
9 Civil society and mobility (2)
10 Religion and worldview (1)
11 Religion and worldview (2)
12 Human history
13 Concept of history
14 Climate change
15 General discussion
学生は、授業に先立って割り当てられたテキストを読み、セミナーやグループディスカッションの準備をすることが求められる
Students are expected to read assigned texts in advance of class meetings, and be prepared for seminar and group discussions.
学生は、授業への参加および最終プロジェクト(筆記、または視聴覚)に基づいて評価されます。
Students will be evaluated based on course participation, and a final project (written, or audiovisual)
「The Siberian World」 John Ziker et al eds, Routledge, 633page