内容に類似性のあるシラバス

1620 件ヒット (0.026秒):

  •   日本語教育学各論 / Teaching of Japanese Language (Special Lecture)  
      高橋 亜紀子  
      文  
      5  
      前期集中 その他 連講  

    日本で暮らす外国人の数は年々増加しており、それに伴い学校に在籍する外国人児童生徒等も増加している。この授業では、学校教員を目指す学生を対象に、日本語指導が必要な児童生徒等に関する基礎的な知識を学び、教師として行うべき支援について考える。

    In recent years, the number of foreign residents has increased significantly, and at the same time, the number of foreign children whose mother tongue is not Japanese is also increasing in Japanese schools. In this class, students will develop their understanding of foreign children who need Japanese language supports and gain fundamental knowledge of Japanese language teaching and learning support for them.

  •   日本語教育学特論Ⅰ / Applied Japanese Linguistics(Advanced Lecture)I  
      高橋 亜紀子  
      文  
      1学期  
      前期集中 その他 その他  

    日本で暮らす外国人の数は年々増加しており、それに伴い学校に在籍する外国人児童生徒等も増加している。この授業では、学校教員を目指す学生を対象に、日本語指導が必要な児童生徒等に関する基礎的な知識を学び、教師として行うべき支援について考える。

    In recent years, the number of foreign residents has increased significantly, and at the same time, the number of foreign children whose mother tongue is not Japanese is also increasing in Japanese schools. In this class, students will develop their understanding of foreign children who need Japanese language supports and gain fundamental knowledge of Japanese language teaching and learning support for them.

  •   教育行政学講義Ⅱ  
      後藤 武俊  
      教  
       
      後期 火曜日 2講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   発達障害学講義Ⅰ  
      野口 和人  
      教  
       
      後期 火曜日 2講時 総合研究棟201教室  

    n/a

  •   発達臨床論特論  
      神谷 哲司  
      教  
       
      前期 水曜日 2講時 その他  

    n/a

  •   教育とICT活用  
      山下 祐一郎  
      全(歯を除く)  
      4セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

    教育方法の原理と理論、指導技術について考察する。そして、様々な授業や教育実践の例に触れ、これからの子どもに求められる資質・能力を育成するための教育方法を理解し、適切な指導技術を身に着けられるように体験的な活動を行う。なお、これらの教育方法や指導技術などには、情報通信技術の効果的な活用と情報活用能力(情報モラルを含む。)の育成を含んでいる。

  •   人間形成論研究演習Ⅱ  
      李 仁子  
      教  
       
      後期 月曜日 3講時 その他  

    n/a

  •   教育相談・生徒指導Ⅱ(進路指導を含む)  
      若島 孔文  
      全(歯を除く)  
      4セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

     本講義では、生徒指導・教育相談の基本的な理論と方法を学び、学校現場で生じている様々な問題(不登校、いじめ、暴力、虐待、事件・事故など)の理解とその対応を考えていきます。児童・生徒が学校現場に持ち込む事柄は多岐であり、保護者対応などにより、家庭支援を必要とする場合もあります。その際の校内での連携、外部専門機関との連携、地域との連携などについても議論していきます。/ In this lecture, you will learn the basic theory and method of student guidance and educational counseling, and consider understanding and dealing with various problems (school refusal, bullying, violence, abuse, incidents / accidents, etc.) occurring at school sites. I will continue. There are many things that children and students bring to school, and they may need family support due to parental support. At that time, we will also discuss cooperation within the school, cooperation with external specialized institutions, cooperation with the community, and so on.

  •   教育相談(教育・学校心理学)  
      安保 英勇  
      教  
       
      前期 月曜日 4講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   国際教養PBL  
      米澤 由香子  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 木曜日 2講時 CALL教室 M204  

    This course aims to provide opportunities for students to learn about the basics of Japanese society through its foreign language education system by group discussion, lectures, and a project. Students are expected to develop a comparative view of the education/learning system and its practice between Japan and other countries/regions. Sessions are held face-to-face and partially online (See the section on “In Addition”).

    This course will be conducted in English, and sometimes in Japanese for supplementary use. Students will need to have the operational skills to interact and discuss in English. In case of using Japanese, translation should be carried out by students for mutual support.

    本科目は、グループディスカッション、講義およびプロジェクトにより、日本の外国語教育システムと実践の学習を通して日本社会の基礎を学ぶことを目的としています。履修する学生には、日本と他国/地域に関する教育および学習制度やその実践を比較する視点を養うことが期待されます。授業は対面で、ただし一部オンラインでおこないます(「その他」の項を参照してください)。

    本科目は原則として英語でおこない、補助的に日本語を使うことがあります。英語による対話やディスカッションをするための英語運用能力が求められます。場合により日本語を使うときは、相互支援のために学生同士で通訳をおこないます。

もっと見る…