シラバスの表示

教育相談(教育・学校心理学)

前期 月曜日 4講時 総合研究棟206教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 安保 英勇. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-PSY202J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

学校における諸問題の理解と対応
Understanding and responding to various problems at school

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

不登校・いじめなど児童生徒を取り巻く学校環境、そしてニート・ひきこもりなど青年のキャリア形成に、種々の問題が指摘されて久しい。この授業では、それらの問題とその対応についての基礎的な理解を目指し講義を行う。具体的な理解の促進のため、視聴覚教材も適宜用いる。

Various problems have been pointed out for school environments surrounding schoolchildren such as school refusal , bullying, hikikomori and NEET for a long time. In this lesson, we will give a lecture aiming at basic understanding of those problems and their correspondence. To promote concrete understanding, audiovisual teaching materials are used as appropriate.

学習の到達目標/Goal of study

1.児童・生徒の問題行動や不適応行動についてその概要を理解する。
2.学校内外における教育相談や生徒指導、支援の概要を理解する。
3.進路指導及びキャリア教育の理論及び方法について理解する。

Participants will
1.understand the outline of problem behavior and maladaptive behaviors of children.
2.understand the outline of educational counseling, student guidance, and support resources inside and outside the school.
3.understand the theory and method of course instruction and career education.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1.オリエンテーション
2.教育相談と生徒指導1
3.教育相談と生徒指導2
4.カウンセリングの理論と方法1
5.カウンセリングの理論と方法2
6.いじめの動向1
7.いじめの動向2
8.いじめへの対応1:個別事例への対応
9.いじめへの対応2:予防と組織的対応
10.不登校の動向1:児童生徒のストレスと不登校の概況
11.不登校の動向2:不登校の関連要因
12.不登校への対応
13.発達障害の理解と対応
14.進路相談とキャリア教育
15.まとめと試験

1. Orientation
2. Educational consultation and guidance of students 1
3. Educational consultation and guidance of students 2
4. Theory and method of counseling 1
5. Theory and method of counseling 2
6. Trends of bullying 1
7. Trends of bullying 2
8. Response to bullying 1: Response to individual cases
9. Response to bullying 2: Prevention and systematic response
10. Trends of school refusal 1: Stress of students, general situation of truancy
11. Trends in school refusal 2: Cause of school refusal
12. Response to school refusal
13. Understanding and responding to developmental disorders
14. Career counseling and career education
15. Summary and Exam


・Google Classroomのクラスコード:tyxqmup

成績評価方法/Evaluation method

受講態度:20%、試験:80%

attitude in class:20%, exam:80%

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    参考書等の講読。

    Reading reference books etc.

    実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

    その他/In addition

    (Googleクラスルーム対応)

    クラスコード:tyxqmup

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有