後期集中 その他 連講 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 若島 孔文 所属:教育学研究科. 対象学部/Object: 全(歯を除く). 開講期/Term: 4セメスター. 科目群/Categories: 教職に関する科目-教職に関する科目. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: QTL-PSY105J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
各学部の履修内規または学生便覧を参照。
教育相談・生徒指導の実践 / Practice of educational counseling and student guidance
本講義では、生徒指導・教育相談の基本的な理論と方法を学び、学校現場で生じている様々な問題(不登校、いじめ、暴力、虐待、事件・事故など)の理解とその対応を考えていきます。児童・生徒が学校現場に持ち込む事柄は多岐であり、保護者対応などにより、家庭支援を必要とする場合もあります。その際の校内での連携、外部専門機関との連携、地域との連携などについても議論していきます。/ In this lecture, you will learn the basic theory and method of student guidance and educational counseling, and consider understanding and dealing with various problems (school refusal, bullying, violence, abuse, incidents / accidents, etc.) occurring at school sites. I will continue. There are many things that children and students bring to school, and they may need family support due to parental support. At that time, we will also discuss cooperation within the school, cooperation with external specialized institutions, cooperation with the community, and so on.
生徒指導・教育相談の基本的な理論と方法を学び、学校現場で生じている様々な問題を理解し、校内や外部専門機関との連携の在り方を計画できることを目標とする。 / The goal is to learn the basic theory and methods of student guidance and educational counseling, understand various problems that occur at school sites, and plan how to collaborate with the school and external specialized institutions.
1.オリエンテーション・生徒指導・教育相談とは
2.生物ー心理-社会モデルと相談の効果的要因について
3.パーソン・センタード・カウンセリング
4.力動的カウンセリング
5.認知-行動的カウンセリング
6.家族カウンセリング
7.児童・生徒に見られる神経症、精神病、発達障害
8.児童・生徒の愛着、自己愛について
9.不登校への対応
10.いじめへの対応
11.学級崩壊への対応
12.虐待への対応、
13.犯罪・事故への対応
14.保護者対応
15.総括
1. What is orientation, student guidance, and educational counseling?
2. Biology-Psychology-Social model and effective factors for consultation
3. Person Centered Counseling
4. Dynamic counseling
5. Cognitive-behavioral counseling
6. Family counseling
7. Neurosis, psychosis, developmental disabilities seen in children / students
8. About child / student attachment and self-love
9. School refusal
10. Bullying
11. Class collapse
12. Abuse,
13. Accidents: Acute Stress response
14. Parental support
15. Summary
授業内小レポートでの評価60%、最終レポートでの評価40%。 / 60% evaluation in class small report, 40% evaluation in final report.
随時、指示をする。 / We will introduce reference materials from time to time.
〇
不要
classroomを随時確認すること。