シラバスの表示

日本語教育学特論Ⅰ / Applied Japanese Linguistics(Advanced Lecture)I

前期集中 その他 その他. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 高橋 亜紀子. セメスター: 1学期. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LJS-LIN615J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

日本語教育学特論Ⅰ

授業題目

年少者日本語教育

Course Title (授業題目)

Japanese language education for children

授業の目的と概要

日本で暮らす外国人の数は年々増加しており、それに伴い学校に在籍する外国人児童生徒等も増加している。この授業では、学校教員を目指す学生を対象に、日本語指導が必要な児童生徒等に関する基礎的な知識を学び、教師として行うべき支援について考える。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

In recent years, the number of foreign residents has increased significantly, and at the same time, the number of foreign children whose mother tongue is not Japanese is also increasing in Japanese schools. In this class, students will develop their understanding of foreign children who need Japanese language supports and gain fundamental knowledge of Japanese language teaching and learning support for them.

学習の到達目標

1.外国につながる児童生徒等の教育の現状や課題について理解を深める。
2.子どもの生活や学習上の困難点についての理解を深める。
3.子どもに対する日本語指導についての基礎的な知識を身につけて、子どもを支援できる。

Learning Goals(学習の到達目標)

After completion of this course, students are expected to:
-enhance their understanding of the current situation and issues of education for foreign children
- understand and describe the difficulties in life and learning of children
-gain fundamental knowledge of Japanese language teaching for children and be able to support them

授業内容・方法と進度予定

1.オリエンテーション
2.外国人児童生徒等の教育の現状と課題(1)
3.外国人児童生徒等の教育の現状と課題(2)
4.子どもの生活や学習上の困難点(1)
5.子どもの生活や学習上の困難点(2)
6.子どもへの日本語支援の方法(1)受け入れの準備
7.子どもへの日本語支援の方法(2)サバイバル・日本語基礎
8.子どもへの日本語支援の方法(3)日本語指導と教科の統合学習
9.子どもへの日本語支援の方法(4)教科の補習
10.子どもへの日本語支援体験(1)
11.子どもへの日本語支援体験(2)
12.子どもへの日本語支援体験(3)
13.体験の振り返り
14.教師の役割
15.まとめ

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

1. Course introduction
2. the current situation and issues of education for foreign children (1)
3. the current situation and issues of education for foreign children (2)
4. the difficulties in life and learning of children (1)
5. the difficulties in life and learning of children (2)
6. approaches and methods in Japanese language education for children (1)
7. approaches and methods in Japanese language education for children (2)
8. approaches and methods in Japanese language education for children (3)
9. approaches and methods in Japanese language education for children (4)
10. Japanese language support experience for children (1)
11. Japanese language support experience for children (2)
12. Japanese language support experience for children (3)
13. Reflection
14. the role of teachers in school
15. sum-up

成績評価方法

授業への参加態度 30%、授業の課題 40%、最終レポート 30%   

Grading Plan(成績評価方法)

Class participation 30%、Assignments 40%、Final report 30%

教科書および参考書

文部科学省(2019)『外国人児童生徒受入れの手引き(改訂版)』
https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/clarinet/002/1304668.htm

授業時間外学習

到達目標や授業内容に応じた予習・復習が求められます。

その他

*授業では、子どもの支援を実際に行うことを予定していますが、諸事情により実施できない場合には、シラバスの内容を変更することがあります。

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有