後期 火曜日 2講時 総合研究棟206教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 後藤 武俊. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-POL223J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
〇
教育行政学の基本概念と争点 / Basic Concepts and Controversies in Education Policy Studies.
教育行政学の対象領域に関する法的概念とその理論的背景を理解しつつ、不登校や外国人の子ども、困難を抱えた若者などの現代的教育課題に関わる争点について検討を加えていく。
The aim of this course is to help students understand legal concepts and theoretical backgrounds related to education policies. It also enhances the development of students’ understanding on controversies about current educational issues, i.e., school refusal, foreign children in Japan and at-risk youth.
・教育行政学の基本概念(法的概念および理論的背景に関する知識)の獲得
・教育行政学の基本概念を用いて現代的教育課題を分析する力の獲得
The goals of this course are to
1) obtain basic knowledge about school system and education policy in Japan, especially the legal concepts and theoretical debates.
2) be able to analyze the current educational issues based on correct understanding the legal concepts and theoretical debates about education policy.
内容および進度予定は以下のとおりである。 / The contents and schedule are as shown below.
1.オリエンテーション
2.憲法と教育基本法①~憲法における教育関連規定
3.憲法と教育基本法②~1947年教育基本法と2006年教育基本法
4.文部科学省と教育政策形成
5.教育委員会制度
6.公教育制度①~日本の学校制度
7.公教育制度②~義務教育制度
8.公教育制度③~学校選択と学校参加
9.学校組織と学校経営
10.教職員制度
11.教員の免許・養成・研修/教員評価
12.教育課程
13.多様な人々への教育機会保障①~不登校の子どもたちとその支援
14.多様な人々への教育機会保障②~外国人の子どもの教育機会保障
15.貧困家庭の子どもへの支援、その他包括的な支援
・出席30%、試験70%
Your overall grade in the class will be decided based on the following:
-- Class attendance: 30%
-- Term-end examination: 70%
・講義内で配布した資料の読解とワークシートへの記入。
Reading the handout and writing comments on worksheet.
【使用言語】日本語のみ。/ This course will be required in Japanese.
【受講要件】特になし
【Google Classroom 対応】
クラスコード:bngjmjc
【連絡先】
E-mail: taketoshi.goto.a8@tohoku.ac.jp
【オフィスアワー】
火曜3限