内容に類似性のあるシラバス

4654 件ヒット (0.019秒):

  •   実験心理学研究演習Ⅲ / Experimental Psychology(Advanced Seminar) III  
      坂井 信之  
      文  
       
      前期 水曜日 3講時  

    この授業では最初に与えられた文献(専門書)を輪読し、理解する。それから、講読した文献で紹介されている研究論文のうち、自分の興味のあるものを探し、簡単にまとめて紹介する。

    In this course, students are required to read and summarize a chapter of a textbook (about Biological Psychology), and then to have a presentation in the class. The other students are required to attend discussions based on the presentation.

  •   実験心理学演習Ⅲ / Experimental Psychology (Seminar)III  
      坂井 信之  
      文  
      5  
      前期 水曜日 3講時  

    この授業では最初に与えられた文献(専門書)を輪読し、理解する。それから、講読した文献で紹介されている研究論文のうち、自分の興味のあるものを探し、簡単にまとめて紹介する。

    In this course, students are required to read and summarize a chapter of a textbook (about Biological Psychology), and then to have a presentation in the class. The other students are required to attend discussions based on the presentation.

  •   教育文献講読  
      佐藤 誠子, 松林 優一郎, 鷲谷 洋輔  
      教  
       
      前期 火曜日 3講時 総合研究棟202教室 / 前期 火曜日 3講時 総合研究棟204演習室 / 前期 火曜日 3講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   教育心理学演習Ⅱ  
      佐藤 誠子  
      教  
       
      前期 水曜日 2講時 総合研究棟203演習室  

    n/a

  •   実験心理学演習Ⅱ / Experimental Psychology (Seminar)II  
      阿部 恒之  
      文  
      6  
      後期 水曜日 1講時  

    この授業では,感情心理学・生理心理学に関する論文を読み,その内容を発表し,全員で議論する。

    講読する論文は,基本感情,CAD三幅対仮説,道徳基盤理論などであり,順次関連付けながら進行する。そして,差別問題に感情がどのように関わっているかを考え,基礎研究と社会問題がいかに密接なつながりを持っているかを理解する。

    キーワード: 基本感情,嫌悪,CAD三幅対仮説,道徳基盤理論,差別,行動免疫システム

    In this class, every student will make presentations on articles of emotion/psychophysiology, and all students will discuss it.

    The articles are on basic emotions, CAD triad hypothesis, moral foundations theory, and so on. The discrimination problem will bediscussed refering relashonsip among these articles.

    Key words: basic emotions, disgust, CAD triad hypothesis, moral foundations theory, discrimination, behavioral immune system

  •   教育心理学演習Ⅰ  
      工藤 与志文  
      教  
       
      前期 火曜日 2講時 総合研究棟203演習室  

    n/a

  •   発達臨床論演習Ⅱ  
      神谷 哲司  
      教  
       
      前期 木曜日 3講時 総合研究棟203演習室  

    n/a

  •   社会心理学演習Ⅰ / Social Psychology (Seminar)I  
      荒井 崇史  
      文  
      6  
      後期 木曜日 2講時  

    本授業の目的は,実証的な手法で実施された社会心理学並びに犯罪心理学の英文文献を多読することを通して,犯罪や非行に関連する心理学的な知識を深めることである。受講生は,事前に指定された英文文献を読むだけではなく,関連する資料を準備し,授業では発表と討論を行う。

    The purpose of this course is to deepen the psychological knowledge related to crime and delinquency through extensive reading of literature on social psychology and criminal psychology conducted using empirical methods. Students not only read designated literaturs, but also prepare related materials, and present and discuss in class.

  •   社会心理学研究演習Ⅰ / Social Psychology(Advanced Seminar) I  
      荒井 崇史  
      文  
       
      後期 木曜日 2講時  

    本授業では,実証的な手法で実施された社会心理学並びに犯罪心理学の英文文献を多読し,日常生活で生じる反社会的行為に関連する最新の研究知見を理解することを第一の目的とする。また,他の受講生とディスカッションをしながら,心理学の研究手法の理解を深め、その方法を修得することを第二の目的とする。受講生は,事前に指定された英文文献を読むだけではなく,関連する資料を準備し,授業では発表と討論を行う。

    In this class, the primary purpose is to read the literature on social psychology and criminal psychology conducted in an empirical methods and to understand the modern research findings related to antisocial behavior that occurs in everyday life. And The second purpose is to deepen the understanding of psychological research methods and to learn the methods while having discussions with other students. Students not only read designated literaturs, but also prepare related materials, and present and discuss in class.

  •   心理学  
      細田 千尋  
      2セメ:文系 工農/4セメ:理(地)工農  
      2・4セメスター  
      後期 火曜日 2講時 川北キャンパスC200  

    本講義では人の能力やこころに深く関与する「脳」を研究対象とする脳科学分野と心理学について、いくつかのトピックを選び、基礎的な知識から最新の知見まで紹介する。この分野は脳科学・心理学・生物学をはじめとして医学・工学・物理学等が結集してその解明に突き進んでいる学際的なフロンティア領域であり、幅広くその応用が期待されている。授業では知覚・認知心理学、記憶、推論、問題解決、意思決定などの人の高次認知における、内的資源(情報処理機構、経験的知識、生得的制約)と外的資源(状況、他者)の利用、およびその間の相互作用についての、最新の脳科学的知見をもとに、「人の知」や「心」とその個人差について理解を深める In this lecture, several topics will be introduced from basic knowledge to the latest findings in the field of neuroscience and psychology, which focus on the "brain" that is deeply involved in human abilities and mind. This field is an interdisciplinary frontier area where neuroscience, psychology, biology, medicine, engineering, physics, and other disciplines are coming together to elucidate it, and it is expected to have a wide range of applications. In this course, students will learn about the use of internal resources (information processing mechanisms, empirical knowledge, innate constraints) and external resources (situations, others) in higher-order human cognition, such as memory, reasoning, problem solving, and decision making, and the interaction between them. Deepen the understanding of "human knowledge" and "mind" and their individual differences.

もっと見る…