シラバスの表示

心理学

後期 火曜日 2講時 川北キャンパスC200. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 細田 千尋 所属:情報科学研究科. 対象学部/Object: 2セメ:文系 工農/4セメ:理(地)工農. 開講期/Term: 2・4セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目基盤科目-人文科学. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFH-PSY101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

脳科学から紐解く学習と心理 Learning Psychology from Brain Science

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

本講義では人の能力やこころに深く関与する「脳」を研究対象とする脳科学分野と心理学について、いくつかのトピックを選び、基礎的な知識から最新の知見まで紹介する。この分野は脳科学・心理学・生物学をはじめとして医学・工学・物理学等が結集してその解明に突き進んでいる学際的なフロンティア領域であり、幅広くその応用が期待されている。授業では知覚・認知心理学、記憶、推論、問題解決、意思決定などの人の高次認知における、内的資源(情報処理機構、経験的知識、生得的制約)と外的資源(状況、他者)の利用、およびその間の相互作用についての、最新の脳科学的知見をもとに、「人の知」や「心」とその個人差について理解を深める In this lecture, several topics will be introduced from basic knowledge to the latest findings in the field of neuroscience and psychology, which focus on the "brain" that is deeply involved in human abilities and mind. This field is an interdisciplinary frontier area where neuroscience, psychology, biology, medicine, engineering, physics, and other disciplines are coming together to elucidate it, and it is expected to have a wide range of applications. In this course, students will learn about the use of internal resources (information processing mechanisms, empirical knowledge, innate constraints) and external resources (situations, others) in higher-order human cognition, such as memory, reasoning, problem solving, and decision making, and the interaction between them. Deepen the understanding of "human knowledge" and "mind" and their individual differences.

学修の到達目標/Goal of Study

・知覚や記憶,思考などといった「知」の仕組み、働きに関する基礎的な知識を学習するとともに,これらの事項が関係する心理学的な諸現象を理解できる。
・心理特性とその脳科学的基盤を理解することができる
・脳と心の関係を調べる実験的技法を研究に応用できる

To be able to learn the basic knowledge about the mechanism and function of "knowledge" such as perception, memory, and thought, and to understand various psychological phenomena related to these matters.
To be able to understand psychological characteristics and their basis in brain science.
To be able to apply experimental techniques for investigating the relationship between the brain and the mind to research.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

1 イントロダクション -脳科学・心理学とは―
2 脳の構造と機能-脳の発達や可塑性-
3  知覚心理学と脳
4  感覚心理学と脳
5 脳科学実験法および統計解析-
6 社会心理学
7 生理心理学
8 語学力の脳科学
9 モチベーションや遂行機能の脳科学
10 記憶の脳科学
11 意思決定の脳科学
12 思考の脳科学
13 知能と行動経済学の心理・脳科学
14 学習障害・発達障害の脳科学
15 脳をコントロールするBrain Machine Interface

講義は、オンライン有、google classroomにて行われる

・上記の進度予定は、進行状況に応じて変更される場合がある
・授業は、原則として、パワーポイントによるプレゼン形式で進められる。
・教科書は使用せず,講義毎に資料を配付する。必要に応じて適宜,参考文献等を紹介する。
・授業テーマによっては、簡易実験やデモンストレーションを取り入れる場合もある
・インタラクティブな講義を目指す

1 Introduction -What is brain science and psychology?
2 Structure and Function of the Brain - Brain Development and Plasticity
3 Wonders of Perception - Illusion and Brain Mechanism
4 Experimental Methods and Statistical Analysis of Learning and Memory in Psychology
5 Experimental methods and statistical analysis of brain science
6 Social psychology
7 Physiological psychology
8 Brain science of language ability
9 Brain science of motivation and executive function
10 Brain science of memory
11 Brain science of decision making
12 Brain science of thinking
13 Brain science of intelligence
14 Brain Science of Learning Disabilities and Developmental Disorders
15 Brain Machine Interface to control the brain


The above schedule is subject to change depending on the progress of the course.
In principle, the class will be conducted in a PowerPoint presentation format.
In principle, the class will be conducted in the form of PowerPoint presentations. In addition to the above, we will also introduce reference materials as necessary.
In some cases, simple experiments and demonstrations will be used depending on the class theme.
Interactive lectures will be provided.

成績評価方法/Evaluation Method

応用講義レポート1回
Two application lecture reports

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    ・翌週の提出が求められる小課題が課される場合がある
    ・実際の実験や解析の現場(研究室)での実体験や参加を積極的に推奨する

    There may be small assignments that must be submitted the following week.
    Students are encouraged to participate in and experience actual experiments and analysis in the laboratory.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    不要

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有