シラバスの表示

社会心理学演習Ⅰ / Social Psychology (Seminar)I

後期 木曜日 2講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 荒井 崇史. セメスター: 6. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-PSY322J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

犯罪・非行心理学の文献研究

授業題目

犯罪・非行と心理学

Course Title (授業題目)

Psychology of Crime and Delinquency

授業の目的と概要

本授業の目的は,実証的な手法で実施された社会心理学並びに犯罪心理学の英文文献を多読することを通して,犯罪や非行に関連する心理学的な知識を深めることである。受講生は,事前に指定された英文文献を読むだけではなく,関連する資料を準備し,授業では発表と討論を行う。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

The purpose of this course is to deepen the psychological knowledge related to crime and delinquency through extensive reading of literature on social psychology and criminal psychology conducted using empirical methods. Students not only read designated literaturs, but also prepare related materials, and present and discuss in class.

学習の到達目標

本授業の到達目標は,以下の2点である。
(1)社会心理学並びに犯罪心理学の最新の研究に触れることで,犯罪・非行に関する心理学理論や知見への理解を深める。
(2)心理学の英文文献を読解する力を養う。

Learning Goals(学習の到達目標)

This course is designed to acquire following points.
1. By touching on the modern research in social psychology and criminal psychology, students will deepen their understanding of psychological theories and findings on crime and delinquency.
2. Students will develop the ability to read english literature in psychology.

授業内容・方法と進度予定

【授業の実施形態】
この科目は対面で授業を実施します。ただし,社会的状況によってやむを得ない場合にはオンラインで実施することもあります。授業にあたって,この科目ではGoogle Classroomを使用して講義資料と講義情報を発信します。授業の開始前に,必ずGoogle Classroomにアクセスし,クラスに参加してください。

1. 全体ガイダンス:授業の進め方の確認と担当の決定
2. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 1
3. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 2
4. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 3
5. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 4
6. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 5
7. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 6
8. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 7
9. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 8
10. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 9
11. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 10
12. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 11
13. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 12
14. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 13
15. 犯罪・非行に関する心理学的文献の発表と討論 14

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

The form of the class;
This course will be taught face-to-face. However, it may be conducted online when social circumstances make it unavoidable. In this course, we will use Google Classroom to distribute lecture materials and lecture information. Please make sure to access Google Classroom and join the class before the class starts.

The contents and schedule are as shown below, but subject to change depending on the progress.
1. Overall guidance: Check how to proceed with the class and determine the presentation schedule
2. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency Ⅰ
3. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency Ⅱ
4. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency Ⅲ
5. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency Ⅳ
6. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency Ⅴ
7. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency Ⅵ
8. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency Ⅶ
9. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency Ⅷ
10. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency Ⅸ
11. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency X
12. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency XI
13. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency XII
14. Presentation and discussion of psychological literature on crime and delinquency XIII
15. Review of this course

成績評価方法

発表・討論参加(50%)
授業時間外学習・準備(40%)
レポート(10%)
※やむを得ない事情(忌引き・病気等)で欠席した場合には,その根拠資料(診断書等)を授業担当教員に提出すること。事由により,成績判定において考慮する場合がある。

Grading Plan(成績評価方法)

Presentation and class participation: 50%
Preparation and advance learning: 40%
Essay (including short essays): 10%
※A student absent from class due to an unavoidable reason (sickness, mourning, etc.) must provide the lecturer with a document that supports the reason (medical certificate, etc.), which may be taken into account in grading.

教科書および参考書

教科書は指定しない。発表論文は,以下の雑誌に過去5年以内に収録された論文に限る。
Journal of Personality and Social Psychology
Journal of Applied Social Psychology
Journal of Social Psychology
なお,発表論文については,事前に担当教員にメールにて送付すること。他受講生の発表論文はISTUにて事前に受講生に配布するので,各自印刷等をすること。

The textbook is not specified. Papers must have been published in the following journals within the past five years.

Journal of Personality and Social Psychology
Journal of Applied Social Psychology
Journal of Social Psychology

The paper should be sent to the instructor by e-mail in advance. Papers sent by other students will be distributed to students at Google Classroom in advance, so please print them out by yourself.

授業時間外学習

事前学習として,パワーポイントなどを使って,担当論文を他の履修者に説明できるように準備しておくこと。発表の担当者ではない授業の前にも,討議に積極的に参加するために,当該範囲の予習を行うこと。事後学習として,発表資料の改定を求める。

In order to prepare for the lecture, students should be able to explain their paper to other students using PowerPoint etc. In order to participate actively in the discussion, students are required to prepare for the class in which they will not be in charge of the presentation. Revision of the presentation materials is required as a reviewing.

その他

履修状況によって,授業形態や発表回数が変更になることがある。初回の授業で授業形態や発表担当を調整するので,履修を希望する方は必ず出席すること。なお,学習の一環として,心理学の実験・調査への参加を求めることがある。

The class format and number of presentations may be changed depending on the number of students. We will adjust the class format and the number of presentations at the first session, so be sure to attend if you wish to take this course. As part of the course, students may be asked to participate in psychological experiments and surveys.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有