内容に類似性のあるシラバス

6322 件ヒット (0.021秒):

  •   教育の方法と技術  
      荒井 龍弥  
      全(歯を除く)  
      2年次第3クォーター  
      後期前半 金曜日 1講時 川北キャンパスA306  

    よりよい教育場面を創造するために必要な知識・技術という観点から、学習が効果的に成立するための諸条件の操作を中心にこれまでの知見を紹介する。このことを通じ、指導スタイルの確立や教育場面改善向上の必要性を理解するとともに、それらの方法獲得を目指す。

    We will examine findeings about remolding the conditions to make better education. And we will conside about the points of view through classroom works. Through these considering, this course aims to develop constructing your own teaching style and improving your process of education.

  •   教育とICT活用  
      荒井 龍弥  
      全(歯を除く)  
      2年次第4クォーター  
      後期後半 金曜日 1講時 川北キャンパスA306  

    よりよい教育場面を創造するために必要な知識・技能という観点から、教育において情報通信技術を活用する意義や効果的方法ならびに情報活用能力育成のための指導法を紹介、検討する。これを通じ、指導スタイルの確立や教育場面改善向上の方法の獲得を目指す。

    We will examine some findings about remolding the conditions to make better education. We will investigate the teaching method and significance about ICT and using electric devices.

    Through these, this course aims to develop construction your own teaching style and improving the process of education.

  •   教育心理学Ⅰ  
      佐藤 康司  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    教育心理学における中核的な対象が教授学習過程であること、また、その典型が日常行われている「授業」であることをふまえ、第一は、発達・学習・教育評価など、授業実践にかかわりの深い教育行為や心理的事象をとらえる際の対立的な観点について検討することを目的とする。第二の目的は、この検討内容を教師としての手足の動かし方に結び付けてとらえることである。

    The main object of educational psychology is to improve the process of teaching-learning activities. And the typical activities of it is a class in school.So,this course offers an opportunity to investigate opposing views about human development,learning process,educational evaluation,etc. And this course helps students relate those investigations to teachers'activities in class.

  •   教育情報学応用論概論  
      宮本 友弘, 倉元 直樹  
      教  
       
      後期 金曜日 2講時 その他  

    n/a

  •   教育とICT活用  
      山下 祐一郎  
      全(歯を除く)  
      4セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

    教育方法の原理と理論、指導技術について考察する。そして、様々な授業や教育実践の例に触れ、これからの子どもに求められる資質・能力を育成するための教育方法を理解し、適切な指導技術を身に着けられるように体験的な活動を行う。なお、これらの教育方法や指導技術などには、情報通信技術の効果的な活用と情報活用能力(情報モラルを含む。)の育成を含んでいる。

  •   教育情報アセスメント基礎論  
      有本 昌弘  
      教  
       
      前期 火曜日 5講時 その他  

    n/a

  •   教育の方法と技術  
      佐藤 淳  
      全(歯を除く)  
      4セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

    本講義では、教育の方法と技術に関する基礎的な理論として、提示された情報からの知識の獲得過程と、その適用を促す教授方法に関する知見を紹介します。とりわけ、教授以前に学習者が有している知識の様相に焦点をあて、事前認識の成り立ちや思考の特質について解説します。そして、それらを踏まえた教授方法の在り方と具体的な学習援助の技術について、豊富な事例を紹介しながら検討を加えます。これらを通して、受講者が、学習者の特質や事前状態をよく把握した上で効果的な教材を作成でき、より本質的で適切な学習指導が行えるようになることを目指します。

    In this lecture, we will introduce the knowledge acquisition process from the presented information and the teaching methods that promote its application as basic theories on teaching methods and techniques.In particular, it focuses on the aspects of knowledge that the learner has before teaching, and explains the formation of prior recognition and the nature of thinking.Then, we will discuss the ideal teaching method and specific learning support techniques based on those facts while introducing a wealth of examples.Through these, we aim to make it possible for students to understand the characteristics and pre-conditions of learners, create effective teaching materials, and provide more essential and appropriate learning guidance.

  •   教育心理学Ⅰ  
      越中 康治  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期 木曜日 1講時 川北キャンパスC200  

    本授業の主たる目的は,(1)教職に就く者に求められる教育心理学の基礎的事項についての理解を深めることと(2)教育心理学の基本的な理論を踏まえ,自身の発達観・指導観を見つめ直すことである。この目的のために,教育の現場と子どもの発達の実際を示しつつ,教育心理学に関する基本的な知見・理論を紹介し,概説する。

    The purpose of this course is to learn the foundation of developmental psychology.

  •   特別の支援を必要とする生徒に対する理解  
      佐々木 健太郎  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    我が国におけるインクルーシブ教育システムと様々な教育的ニーズのある生徒を支援する方法について、できる限り具体的な事例に即して講述する。

    Those who take this lecture will learn about inclusive education system in Japan and how to support students with various educational needs.

  •   教育心理学Ⅰ  
      川端 壮康  
      全(歯を除く)  
      3セメスター  
      前期 金曜日 5講時 川北キャンパスA101  

    1.授業の目標:本講義では、教員に必要な心理学理論について解説する。2.授業の概要:本講義では主に5つの領域(①発達理論②学習と知能③パーソナリティと適応④動機づけとアイデンティティ⑤発達支援)の心理学理論を紹介する。

    1.Object of class:This course provides students with psychological theories necessary for teacher. 2.Summary of class:This lecture introduces the psychological theory of five areas ((1) developmental theory (2) learning and intellect (3) personality and adaptation (4) motivation and identity (5) developmental support).

もっと見る…