シラバスの表示

教育とICT活用

後期後半 金曜日 1講時 川北キャンパスA306. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 荒井 龍弥 所属:仙台大学. 対象学部/Object: 全(歯を除く). 開講期/Term: 2年次第4クォーター. 科目群/Categories: 教職に関する科目-教職に関する科目. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: QTL-EIA101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

教育と情報機器・ICT活用
Electric Devices and ICT in Education

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

よりよい教育場面を創造するために必要な知識・技能という観点から、教育において情報通信技術を活用する意義や効果的方法ならびに情報活用能力育成のための指導法を紹介、検討する。これを通じ、指導スタイルの確立や教育場面改善向上の方法の獲得を目指す。

We will examine some findings about remolding the conditions to make better education. We will investigate the teaching method and significance about ICT and using electric devices.
Through these, this course aims to develop construction your own teaching style and improving the process of education.

学修の到達目標/Goal of Study

「よい授業を創るための方法とその技術」をテーマとし、学習を支援するという立場から、指導計画・指導方法に対する学習者の反応や、指導者・学習者の相互作用のようすなどを交え、教育場面の展開をふまえた学習指導計画を作成することができる。より具体的には以下の点が到達目標となる。
・情報通信技術を効果的に活用した学習指導や情報活用能力を育成するための指導法に関する基礎的知識・技能を身に付ける。
This course is designed to develop your skill of design the class and the process of education as a teacher.
The details of goals are as follows; You wil develop the skill and knowledge about the teaching method and using abilities with ICT and electric devices.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回: 授業で用いられるメディアの発展
第2回: 教材の記述と各メディアの得失
第3回: 映像教材の活用と効果
第4回: ICT等を用いた授業の実際(1) 利点と思考ツール
第5回: ICT等を用いた授業の実際(2) STEAMライブラリーやEdtechライブラリー
第6回: 情報モラル(1) 著作権
第7回: 情報モラル(2) 個人情報保護・SNS
第8回: 校務・管理業務における電子機器・ICTの活用・まとめ

This subject is a lecture-centered course. The contents and schedule are as shown below, but will be possible to change them according to your understanding condition or other circumstances.

(1) Development of teaching equipments in the class
(2) Media and Type of Desctiption: Target description and Attribute description
(3) How to make self-made video materials and their effects for learning
(4) Classes using ICT in school (1) Merits on using ICT and about the Thinking Tool
(5) Classes using ICT in school (2) STEAM education and Ed-tech Library
(6) Information morals(1) Problem of copyrights
(7) Information morals(2) Problem of personal information protection and about SNS
(8) Using ICT for Administrative task of school & Summary

成績評価方法/Evaluation Method

相互の評価のために、授業内レポートを毎回課すとともに、課題を数回実施する。この結果(60%)と、最終試験結果(40%)を材料として成績評定を行う。これらは授業内にて解説を行うことでフィードバックする。

To evaluate learning process, you will be requested to answer questions at every classes. You are measured by these submitted assignments(60%), and final reports (40%). The test or report will be feedback through explanaiton or discusstion for them in the classes.

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

     大学設置基準で求められている時間の授業時間外学修が原則です(1回の授業につき、4時間です)。
    教員、指導者など、学習援助者側の視座に立つことを求める。このため、講義で示したことがらについて、自分なりの例を探したり、「自分だったらこうする」など自分の身に引き寄せて考察する作業をしてほしい。
    In principle, you are requested 4 hours homework at one class, according to Standards for establishment of universities (released by Ministry of Education). In this course, you are reqested to stand point of view as a teacher. So it is important for you to consider what to do as a teacher about contents in this course.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    2回目以降、PCを使用することがあるので持ってきてください。

    Please bring your PC at 2nd~final classes

    その他/In Addition

    単位認定のためには、出席が3分の2以上必要です。連絡・質問はメールでお願いします。
    Attendance of more than two-third of all the classes is required to be eligible getting units/credits.
    Please contact me through e-mail.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有