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  •   社会制度論  
       
      人間社会情報科学専攻  
      前期  
      前期 金曜日 3講時  

    本講義では「契約の経済理論」について主に学ぶ。同理論を用いて,「情報」と「インセンティブ」という2つの視点から,社会システムを構成する制度や組織の存在意義を理解したり,より望ましい制度や組織の設計方針について議論する。契約の経済理論は,完備契約理論と不完備契約理論の2つに大きく分かれる。それぞれの理論的枠組みについて学んだ後に,応用例を通して現代の社会問題への適用について学ぶ。

  •   社会制度論 / Analysis of Social Institution  
      福本 潤也  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    本講義では「契約の経済理論」について主に学ぶ。同理論を用いて,「情報」と「インセンティブ」という2つの視点から,社会システムを構成する制度や組織の存在意義を理解したり,より望ましい制度や組織の設計方針について議論する。契約の経済理論は,完備契約理論と不完備契約理論の2つに大きく分かれる。それぞれの理論的枠組みについて学んだ後に,応用例を通して現代の社会問題への適用について学ぶ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    This course lectures the basis of contract theory. Using this theory, from the viewpoints of information and incentives, we discuss the reasons of the existence of various social institutions and the design principles of better social mechanisms.

    The contract theory consists of "complete contract theory" and "incomplete contract theory." First, we learn the basic theory. Then, we apply it to the current topics of social issues.

  •   ゲーム理論  
       
      情報基礎科学専攻、システム情報科学専攻、人間社会情報科学専攻  
      前期  
      前期 火曜日 1講時  

    ゲーム理論は複数の主体間に合理的な意思決定を行うための学問である。本講義では利害が異なる主体間の戦略的な意思決定を分析する「非協力ゲーム」を学ぶ。行列ゲーム、展開型ゲーム、繰り返しゲーム、Nash均衡、部分ゲーム完全均衡、Nash交渉解などの基本概念を講述する。その経済学においての応用を考え、ゲーム理論のエッセンスを習得する。

    今年度の授業は英語によって行う。日本語による講義を希望する履修者に2023年度に収録した英語による講義動画を提供する。

  •   ゲーム理論 / Game Theory for Applied Economics  
      曽 道智  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    ゲーム理論は複数の主体間に合理的な意思決定を行うための学問である。本講義では利害が異なる主体間の戦略的な意思決定を分析する「非協力ゲーム」を学ぶ。行列ゲーム、展開型ゲーム、繰り返しゲーム、Nash均衡、部分ゲーム完全均衡、Nash交渉解などの基本概念を講述する。その経済学においての応用を考え、ゲーム理論のエッセンスを習得する。

    今年度の授業は英語によって行う。日本語による講義を希望する履修者に2023年度に収録した日本語による講義動画を提供する。

    【具体的な達成目標】

    1. 多人数の意思決定を分析できる

    2. 様々な均衡概念を応用できる

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    Game theory studies how several intelligent and rational individuals make their decisions. In this lecture, students will learn noncooperative game theory, which considers the case that different players have conflicting interests and they interact with each other. I will introduce the concepts of matrix game, extensive game, repeated game, Nash equilibrium, Subgame perfect equilibrium, Nash bargaining solution. Some applications in economics will be illustrated for students to deepen understanding of the essence.

    I use English this year. I also provide my Japanese lecture movies recorded in 2023 for students who expect lectures in Japanese.

    【Some specific aims】

    1. To be able to analyze the decision making of several individuals.

    2. To be able to apply various equilibrium concepts.

  •   プレゼミ  
      SHINJI OHSETO  
      経  
       
      後期 火曜日 4講時 川北キャンパスC401  

    経済学の様々な分野において、ゲーム理論はモデル化や分析のために必要不可欠なものとなっている。この科目では、ゲーム理論の基本的な枠組みと経済学への応用をゼミ形式で学習する。ゲーム理論は、消費者や企業などの経済主体の行動がお互いに影響を与え合う状況において、各経済主体が相手の持つ情報や相手のとる行動を合理的に予想しながら自らの行動を決定すると、社会的にどのような結果が実現するのかを分析する。ゲーム理論は、その誕生以来、経済学の主要な分野の理論を“ゲーム理論的な考え方”に基づいて再構築させるほどの多大な影響を与えてきた。また、ゲーム理論の応用範囲は幅広く、社会学、心理学、政治学、国際関係学などの人文社会科学分野から、数理科学、情報科学、物理学、生物学などの自然科学分野にまで及んでいる。

    {In this course, students will learn the basic framework of game theory and its application to economics.]

  •   数理都市解析 / Mathematical Modeling & Analysis of Urban Systems  
      赤松 隆  
      工  
       
       

    Google Classroom クラスコード: s7iedvb

    大学院シラバス・時間割・履修登録: https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    社会基盤計画や交通・都市・地域計画の立案・分析・評価の際には,空間経済システムのモデリングとそれに基づく計量的分析が欠かせない.本講義は,そのための基本的な枠組みとシステマテックな分析の方法論を提供する.より具体的には,まず,交通・通信ネットワーク・フロー(授業計画の第Ⅱ部),および立地・土地利用現象(授業計画の第Ⅲ部)に対する標準的な均衡モデルを紹介し,それらが,ポテンシャル・ゲームや変分不等式問題として統一的に表現できることを示す.そして,その枠組みを用いたモデル特性の解析や計算アルゴリズム開発の系統的な方法が示される.さらに,これらのモデルを一般化した集団ゲーム(Population Game)の枠組みと変分不等式問題の関係や,進化ゲーム・ダイナミクスに基づく均衡解の安定性について(授業計画の第Ⅳ部)議論する.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    Modeling and quantitative analysis of spatial economic systems are indispensable for planning, analysis, and evaluation of infrastructure systems. This lecture provides the basic framework and systematic methodology for this purpose. We will first introduce standard equilibrium models for transportation/communication networks and urban land use, which can be expressed in a unified manner as potential games and variational inequality problems (VIPs). Systematic methods for analyzing model properties and developing computational algorithms will then be presented. Furthermore, the relationship between the VIPs and the theory of population game and evolutionary game dynamics will be discussed.

    See also the following web page for this course:

    http://www.plan.civil.tohoku.ac.jp/~akamatsu/MathUrban/syllabus.html

  •   プレゼミ  
      SHINJI OHSETO  
      経  
       
      前期 火曜日 3講時 川北キャンパスC405  

    経済学の様々な分野において、ゲーム理論はモデル化や分析のために必要不可欠なものとなっている。この科目では、ゲーム理論の基本的な枠組みと経済学への応用をゼミ形式で学習する。ゲーム理論は、消費者や企業などの経済主体の行動がお互いに影響を与え合う状況において、各経済主体が相手の持つ情報や相手のとる行動を合理的に予想しながら自らの行動を決定すると、社会的にどのような結果が実現するのかを分析する。ゲーム理論は、その誕生以来、経済学の主要な分野の理論を“ゲーム理論的な考え方”に基づいて再構築させるほどの多大な影響を与えてきた。また、ゲーム理論の応用範囲は幅広く、社会学、心理学、政治学、国際関係学などの人文社会科学分野から、数理科学、情報科学、物理学、生物学などの自然科学分野にまで及んでいる。

    {In this course, students will learn the basic framework of game theory and its application to economics.]

  •   行動科学概論 / Behavioral Science (General Lecture)  
      毛塚 和宏  
      文  
      4  
      後期 月曜日 1講時  

    ゲーム理論は人の行動や社会現象を理解するために役立つツールである.この講義では,実際の事例と結び付けながら,ゲーム理論を学ぶ.この授業では以下の内容を学ぶ.

    1) ゲーム理論を用いて社会現象を表現する

    2) 展開形ゲーム

    3) 標準形ゲーム

    4) 無限繰り返しゲーム

    5) 不完備情報ゲーム

    6) 進化ゲーム理論

    Game theory is a useful tool to analyze and understand behaviors and social phenomena. In this course, students learn game theory with actual cases.

    The following topics will be covered in the course:

    1) Explanation of social phenomena by game theory

    2) Games for strategic form

    3) Games for extensive form

    4) Repeated games

    5) Games with incomplete information

    6) Evolutionary game theory

  •   数理都市解析   
       
      人間社会情報科学専攻  
      前期  
      前期 木曜日 3講時 人間環境系教育研究棟203  

    社会基盤計画や交通・都市・地域計画の立案・分析・評価の際には,空間経済システムのモデリングとそれに基づく計量的分析が欠かせない.本講義は,そのための基本的な枠組みとシステマテックな分析の方法論を提供する.より具体的には,まず,交通・通信ネットワーク・フロー(授業計画の第Ⅱ部),および立地・土地利用現象(授業計画の第Ⅲ部)に対する標準的な均衡モデルを紹介し,それらが,ポテンシャル・ゲームや変分不等式問題として統一的に表現できることを示す.そして,その枠組みを用いたモデル特性の解析や計算アルゴリズム開発の系統的な方法が示される.さらに,これらのモデルを一般化した集団ゲーム(population game)の枠組みと変分不等式問題の関係や,進化ゲーム・ダイナミクスに基づく均衡解の安定性について(授業計画の第Ⅳ部)議論する.

  •   上級ミクロ経済学特殊講義  
      MASAYUKI YAGASAKI  
      経  
       
      後期 火曜日 4講時 / 後期 火曜日 5講時 経済学部第1演習室  

    本講義では、現代の経済分析における標準的なツールとなっているゲーム理論を、主に数理的厳密性と経済学への応用に重視をおきながら解説する。In this course, game theory, which has become a standard tool in modern economic analysis, will be explained, with emphasis on mathematical rigor and its application to economics.

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