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行動科学概論 / Behavioral Science (General Lecture)

後期 月曜日 1講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 毛塚 和宏. セメスター: 4. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-OSO201J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

行動科学概論

授業題目

ゲーム理論入門

Course Title (授業題目)

Introduction to Game Theory

授業の目的と概要

ゲーム理論は人の行動や社会現象を理解するために役立つツールである.この講義では,実際の事例と結び付けながら,ゲーム理論を学ぶ.この授業では以下の内容を学ぶ.

1) ゲーム理論を用いて社会現象を表現する
2) 展開形ゲーム
3) 標準形ゲーム
4) 無限繰り返しゲーム
5) 不完備情報ゲーム
6) 進化ゲーム理論

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

Game theory is a useful tool to analyze and understand behaviors and social phenomena. In this course, students learn game theory with actual cases.

The following topics will be covered in the course:
1) Explanation of social phenomena by game theory
2) Games for strategic form
3) Games for extensive form
4) Repeated games
5) Games with incomplete information
6) Evolutionary game theory

学習の到達目標

1) ゲーム理論によるモデルのメカニズムを他人に説明できるようになる.
2) ゲーム理論によるモデルを簡単な数学を用いて表現できるようになる.
3) ゲーム理論を,自分で見つけた社会現象に応用して分析できるようになる.

Learning Goals(学習の到達目標)

By participating in the course, students will be able to:
1) explain the models with game theory to others
2) express the models with basic mathematics
3) analyze the social phenomena, applying the game theory

授業内容・方法と進度予定

授業の実施形態:オンライン

1. イントロダクション
2. 保険料から人種まで:統計的差別と合理的選択理論の復習
3. Film for Two:標準形ゲーム
4. 見知らぬ他人と協力できるか:囚人のジレンマ
5. 通話料金の価格の決まり方:寡占
6. 結婚相手は家事する人ぞ?:展開形ゲーム
7. 協調する関係が起こりやすい環境:繰り返しゲーム
8. リーマンショックの裏で:モラルハザード
9. 家事をする夫と結婚するには:不完備情報ゲーム
10. 中古車市場は存在しない?:逆選択
11. 現代的な「踏み絵」:スクリーニング
12. なぜ学歴によって給料が異なるのか:シグナリングゲーム
13. 自分の希望価格を書かせる方法:オークション
14. エスカレーターに生じる規範:進化ゲーム理論
15. 授業のふりかえり

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

1, Intorduction
2. From premium to race: statistical discrimination and rational choice
3. Film for Two: strategic form
4. Can we cooperate with strangers?: prisnor's dillemma
5. How are the mobile bills determined?: oligopoly
6. Will my fiance do house works?: extensive form
7. Circumstances which promote the cooperative relationships: repeated games
8. Behind Lehman’s collapse: moral hazard
9. How to marry with the husband who do house works: incomplete information games
10. "Lemon" spoils the market of second-hand cars: adverse selection
11. A loyalty test: Screening
12. Why academic background make a difference in salary?: signaling
13. How to make participants bid honestly: auction
14. Norm occurred in escalators: evolutionaly game theory
15. Summary

成績評価方法

( )筆記試験[ %]・(○)レポート[70%]・(○)小課題[30%]

Grading Plan(成績評価方法)

Final report 70% and assignments after each class 30%

教科書および参考書

参考書:佐藤嘉倫『ワードマップ ゲーム理論-人間と社会の複雑な関係を解く』新曜社、2008年

授業時間外学習

入念な予習,復習を行うこと.

その他

随時メール( kkezuka@ila.titech.ac.jp )にて連絡すること.

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