内容に類似性のあるシラバス

2050 件ヒット (0.062秒):

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      札野 順  
      工  
       
       

    ※本講義は集中講義です。Google Classroom用のクラスコードは、開講時期にお知らせします。

    科目の目的・概要:科学技術は、新しい「価値」を生み、社会と環境に正負両面で大きな影響を与える。「価値」を創出する技術を実践する「行為者」である技術者は、社会の「安全・健康・福利」を最優先することが求められている。本科目では、技術者がその職務を遂行する上で、必要な「新しい時代の倫理」について考察する。これからの技術者に求められる倫理的な能力は、事故や不祥事を起こさないための「予防倫理」だけではなく、人類が直面する課題の解決を含む人と社会のwell-beingへの貢献を目指す「志向倫理」であることについて論考する。加えて、技術者が直面する可能性のある種々の倫理的問題を、具体的な事例を通して検討する。また、それらの問題を分析し、倫理的に推論する方法について学ぶ。これらの学習を踏まえ、21世紀の技術者に求められ倫理的な資質・能力について考察する。 加えて、研究を行う上で重視すべき価値についても検討し、「責任ある研究活動(Respo nsible Conduct of Research)」の実践を目指す。

    達成目標:

    1)これからの技術者にとって必要な資質・能力について、自らのアイデンティティーと関連づけて、述べることができる。

    2)技術者が共有すべき価値について説明できる。

    3)倫理的な意思決定の手法であるセブン・ステップ・ガイドを使うことができる。

    4)21世紀の技術者がなすべきことについて、自らの「幸せ(well-being)」と関連づけて、説明することができる。

    5)「責任ある研究活動」とは何か具体的な例を挙げながら説明できる。

    6)科学技術が正負両面で、社会と環境に与えた影響を説明できる。

    ※This is an intensive course. The class code for Google Classroom will be provided at the start of the course.

    Educational Objectives and outline of the course: Science and engineering create new "values" and have tremendous impacts on society and the environment, both positively and negatively. Engineers who practice engineering works that create the values are "agents" and they are required to give top priority to the "safety, health, and welfare" of society. In this course, we will consider the "ethics of a new era" necessary for engineers to carry out their duties. The ethical abilities required of engineers in the future shoud be not only in the mode of "preventive ethics" aiming for preventing accidents and scandals, but also in the mode of "aspirational ethics" in order to contribute to the well-being of people and society, In addition, we will consider various ethical issues that engineers may face in their practice by using and analyzing real-world cases. You will also learn how to analyze those issues and make ethical reasoning. Based on these studies, we will consider the ethical attributes and abilities required of engineers in the 21st century. In addition, we will consider the values ​​that should be emphasized in conducting research and aim to practice "Responsible Conduct of Research".

    Achievement goal: By succusessfully completeing this course, the students should be able to:

    1) Deescribe the attributes and abilities required for future engineers in relation to their own identities.

    2) Explain the values that engineers should share.

    3) Use the Seven-Step Guide, an ethical decision-making method.

    4) Eexplain what engineers in the 21st century should do in relation to their own "well-being".

    5) Explain what "responsible conducts of research" are by giving concrete examples.

    6) Explain the impact of science and technology on society and the environment, both positively and negatively.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      金井 浩, 安藤 晃  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的・概要

    科学技術に支えられた社会を支える一員として、そして工学に携わる技術者として守るべき義務や責任について考える。工学の世界から生み出された様々な技術や製品は,私たち現代人の生活に無くてはならないものであると同時に,場合によっては多くの人に危害を及ぼすものにもなり得る。

    様々な場面で判断を求められたときに守るべき倫理観とは何か、倫理的な価値判断を行うために必要な素地を身につける。

    2.達成目標等

    この授業では、主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    1)新しい科学技術を開拓する際に、技術者として必要な倫理意識を持つ。

    2)技術者が共有すべき価値について理解し、「責任ある研究活動」を行うことができる。

    3)科学技術が正負両面を持つことを理解し、倫理的な意思決定ができる。

    4)21世紀の技術者の一員として、自立した人格を有し、自らの「幸せ(well-being)」と社会全体の発展を希求する意志を持つ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Object and Overview of the Class

    The students should consider the duties and responsibilities observed as members of a society supported by science and technology and as engineers involved in engineering.

    The various technologies and products provided by engineering are indispensable to our society, and at the same time, in some cases, they can cause harm to many people.

    The students will learn how to be ethical when you are asked to make decisions in various situations, and acquire the necessary graoundings to make ethical value judgments.

    2. Goals of Study

    The main objectives are to acquire the following abilities.

    (1) To have the ethics necessary to be an engineer when pioneering new science and technology.

    (2) To understand the values that engineers should share and be able to conduct responsible research activities.

    (3) To understand that science and technology have both positive and negative aspects, and to have ability to make ethical decisions.

    (4) To have the willing to seek their own "well-being" and the development of society as a member of the engineering professionals in the 21st century.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      金井 浩, 安藤 晃  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的・概要

    科学技術に支えられた社会を支える一員として、そして工学に携わる技術者として守るべき義務や責任について考える。工学の世界から生み出された様々な技術や製品は,私たち現代人の生活に無くてはならないものであると同時に,場合によっては多くの人に危害を及ぼすものにもなり得る。

    様々な場面で判断を求められたときに守るべき倫理観とは何か、倫理的な価値判断を行うために必要な素地を身につける。

    2.達成目標等

    この授業では、主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    1)新しい科学技術を開拓する際に、技術者として必要な倫理意識を持つ。

    2)技術者が共有すべき価値について理解し、「責任ある研究活動」を行うことができる。

    3)科学技術が正負両面を持つことを理解し、倫理的な意思決定ができる。

    4)21世紀の技術者の一員として、自立した人格を有し、自らの「幸せ(well-being)」と社会全体の発展を希求する意志を持つ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Object and Overview of the Class

    The students should consider the duties and responsibilities observed as members of a society supported by science and technology and as engineers involved in engineering.

    The various technologies and products provided by engineering are indispensable to our society, and at the same time, in some cases, they can cause harm to many people.

    The students will learn how to be ethical when you are asked to make decisions in various situations, and acquire the necessary graoundings to make ethical value judgments.

    2. Goals of Study

    The main objectives are to acquire the following abilities.

    (1) To have the ethics necessary to be an engineer when pioneering new science and technology.

    (2) To understand the values that engineers should share and be able to conduct responsible research activities.

    (3) To understand that science and technology have both positive and negative aspects, and to have ability to make ethical decisions.

    (4) To have the willing to seek their own "well-being" and the development of society as a member of the engineering professionals in the 21st century.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      大場 恭子, 高橋 信  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコード: 6tyd73x

    基礎科学等を土台にしながら,その実用あるいは高度化を目指す「工学」によって,よりよい社会を実現しようとする者が備えるべき倫理能力を理解し,身につけることを目指す。講義の事例学習を通じて,なぜ倫理観の欠如を指摘される,あるいは倫理感の高さを評価されるような行動が生まれたのかを学び,技術者が囲まれている「価値」やそれらのなかで「判断する難しさ」を認識した上で,今後さらに多様化かつ複雑化する価値の中で,自らの社会における技術者としてのあり様について考える礎を学ぶ。

    Google Classroom Class Code: 6tyd73x

    The aim is to understand and acquire the ethical abilities that people who want to realize a better society should possess through "engineering," which aims at practical application or sophistication based on basic science. Through learning case studies in lectures, students will learn why they have been pointed out for their lack of ethics, or why their actions have been evaluated for their high ethics. After recognizing the "difficulty in making decisions" in , learn the foundation to think about what it is to be an engineer in one's own society in the midst of increasingly diverse and complex values in the future.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      須藤 祐司  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    ※この科目では、必要に応じて、Classroomを使用して講義資料の提供やレポート提出を行います。

    ※対面で行います。

    尚、授業は9月5日(木)、6日(金)(いずれも1~4講時)(予定)の二日間で集中講義形式で行います。

    ※授業日程が変更になった場合は、再度Classroomにて周知します。

    授業概要

     工学の進歩に伴い、技術者の判断が社会や環境に与える影響が益々大きくなっている。本講義では、技術者、科学技術研究者および組織が具備すべき工学倫理の基礎知識について学び、技術者としての解決策の提案および実行を行わなければならないことを理解する。また、その解決策を選択するための価値(判断)について学ぶ。

    到達目標

     1. 技術的解決の結果が、社会や自然に与える影響の範囲と大きさを理解できる

     2. 技術者として意思決定の際に、セブンステップガイド法などを用いて判断できる

     3. リスクマネージメントの基本を理解できる

     4. 技術者として倫理規定に基づいた判断ができる

     5. 製造物に対する技術者の責任の基本的概念を理解できる

     6. 組織の中のエンジニアとしてすべきことを考えることができる

     7. 技術者として知的財産権(特に特許権と著作権)の必要性を説明できる

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    * In this class, we will use Classroom to provide lecture files and to submit reports, as necessary.

    * This class will be held face-to-face.

    * This class will be opened on 9/5 and 9/6 (1st - 4th period).

    Class outline

    With the advance of engineering, the influence of the judgment of engineers makes a big impact on society and the environment. In this lecture, you will learn the basic knowledge of engineering ethics that engineers, science and technology researchers and organizations should have, and you will understand that it is necessary to propose and implement solutions as engineers. You will also learn about the value (judgment) for choosing that solution.

    Target

    1. Understand the extent and magnitude of the effects of technical solutions on society and nature

    2. Make decisions using the Seven Step Guide method when making decisions as an engineer

    3. Understand the basics of risk management

    4. As a technician, make decisions based on ethical rules

    5. Understand the basic concept of the responsibility of engineers for products

    6. Think about what to do as an engineer in your organization

    7. Explain the necessity of intellectual property rights (particularly patents and copyrights) as an engineer

  •   工学倫理(建築・社会環境工学科) / Engineering Ethics  
      MAS SAMANEZ ERIC, 大竹 雄  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    科学技術は,現代社会を支えていると同時に,地球環境や人類の生存に重大な影響を与えることを認識し,また工学技術者として必要な高い倫理観について常に省察することが,現代の技術者には求められている。本講義では,工学技術者としての倫理を考え,人類の安全,健康,福祉の向上と環境保全のために,技術者としての社会的責任を認識するための様々な題材を提供する。そして,そのような責任を全うするために備えるべき能力を,受講者が身につけることを目指す。また工学知識の複雑性,工学・社会システムの安全性とリスク,もの作りの組織性を学習することによって,社会的責任の認知,自己の研鑽と向上の努力,社会利益のための情報公開,法令・契約の遵守など,技術者に求められる行動規範を学ぶ。

    クラス コード: hktt7eu

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Science and technology are essential for human society. Therefore, they significantly affect the global environment and human activities. Engineering ethics is critical for civil engineers. In this class, students learn various cases of engineering ethics to recognize the importance of responsibility in improving the safety, health, and welfare of human beings and preserving the global environment. Moreover, students learn knowledge and skills of information disclosure and compliance with laws and contracts.

    Class code: hktt7eu

  •   情報倫理学  
       
      共通基盤科目  
      前期  
      前期 木曜日 2講時  

    現代社会は、情報技術なしには機能しえない。そして、情報技術の進展とその浸透が私たちの社会にもたらす恩恵・利便性は、飛躍的に増大しつつある。しかし同時に、高度情報化社会は種々の技術的・法制度的・倫理的な問題にも直面している。「情報倫理学」は、そのような問題群を多角的・学際的に検討していくために構築された学問領域である。講義の題材を手がかりにして自分自身で考えながら、問題への感性と認識を深め、情報社会のなかで生きることの意味をつねに問い直していくことは、これからの社会の一員にとって不可欠の基本的素養である。

  •   倫理思想概論 / Western Ethical Thought (General Lecture)  
      村山 達也  
      文  
      3  
      前期 金曜日 4講時  

    「何が善いことで、何が悪いことなのか」「善悪など人それぞれではないのか」「そもそもなぜ善いことをしなくてはいけないのか」「幸福とは何か」「道徳と幸福にはどんな関係があるのか」「生きることに何の意味があるのか」……。こうした、人間の生き方の価値をめぐって生じるさまざまな問題について、できるかぎり明確に、理論的に答えようとするのが倫理学です。

    この講義を受講することで、現代倫理学の基礎知識や、そこで用いられる(やはり基礎的な)思考法についてひととおり学ぶことができます。ただし「現代」倫理学に特化しますので、倫理学史的な側面については必要な範囲で触れるにとどまります。また、理論的な問題に特化しますので、いわゆる応用倫理学の問題については事例として簡単に挙げる程度です(事例としては動物倫理に関連することを多く用います)。

    These lectures will provide an introduction to ethics. Topics covered will include normative ethics, metaethics, happiness and the meaning of life; contemporary debates on justice; relation between morality and religion.

  •   研究倫理・社会的責任論  
      倉永 英里奈  
      生命  
       
      通年集中 その他 その他  

    公正な研究活動とはなにかについて、また、環境問題、世界的情勢をはじめ様々な社会的問題を抱えるなか、研究者が社会に対して果たすべき責任とはなにか具体的事例を挙げながら講義をする。さらに、同様に、研究機関、企業、行政などが担うべき社会的責任とは何かを理解することで、社会人として、生命科学の知識をもった人材が果たせるべき責任について考える。

    This course will educate students on what is fair research activity. In addition, this course will explain the responsibilities that researchers should fulfill to society in the midst of various social problems such as environmental issues and the global situation, citing specific examples. In addition, this course will provide students with an understanding of the social responsibilities that research institutions, companies, and governments should take on, as well as the responsibilities that human resources with knowledge of life sciences should fulfill as members of society.

  •   建築職能論 / Architectural Profession  
      本江 正茂, 木皿 泉  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    (目的)

    建築が実現するためには数多くの職能が存在し関わりあっている。特に社会状況が加速度的に変化する昨今、これらはますます多様かつ複雑に絡み合い、その存在と関係が社会のみならず個々の専門家にとっても判りにくくなっている。

    本講では建築に関わる基本的な職業・職能と倫理を身近な事例を紹介しながらわかりやすく解説し、個から全体に亘る社会における建築の持つ役割と特性への理解、期待される将来への展望を深める。さらに講義で学んだことを、職業に就き倫理上の判断を下す必要に迫られた時、思い出すことができる記憶として残すことも目的としたい。

    (概要)

    建築に関わる職能と変遷を特に建築家・建築士に視点を当て概説する。そこから建築に関わる発注者、エンジニア、施工者など、多様な建築生産形態における多様な主体の役割と関係について解説する。

    後半は法制度と倫理・教育についての解説と建築に求められる課題、復興からまちづくりに亘る期待される建築職能を解説する。

    (達成目標)

    1.近代から現代日本の建築界の変化・歴史を知り、将来への展望と職能のあり方を学ぶ。

    2.建築の持つ社会性、公益性を知り、建築に携わる専門家の役割・責任と倫理を学ぶ。

    3.建築に課せられている期待と課題を知り、社会的価値の継承と共創の時代における建築専門家のあり方を学ぶ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    (Purpose)

    Many professions are involved in the realization of architectural forms. Nowadays, when social environment is changing rapidly, these are entwined in various and complex ways increasingly, and their existence and mutual relationships are difficult to understand not only for the general public, but also for individual professionals.

    In these lectures, I will explain the basic vocational and professional classes involved in architecture by introduce examples, as well as the ethical obligations they face. Students will come to understand and deepen their outlook on future expectations regarding the roles and characteristics of architecture in society, from the individual to the whole.

    It also purposes to make it possible to remember what you learned in the lecture when you need to make ethical judgments in your business.

    (Outline)

    I provide an overview of the transformation of architectural professions, with particular focus on architects and builders. From there, I describe the roles and relationships of various parties involved in a mixture of architectural production settings, including purchasers, engineers, and constructors.

    In the second half, I clarify the legal, ethical, and educational challenges that architects are called on to face, and explain architectural profession in terms of expectations that range from reconstruction to community revitalization.

    (Goals and Objectives)

    1. To become familiar with the transformations and history of the architectural community from the modern through the contemporary period, and to learn about the different professions and their prospects for the future.

    2. To become familiar with the social and public function of architecture, and to learn about the roles, responsibilities, and ethical obligations of professionals involved with architecture.

    3. To become familiar with the expectations and challenges architecture entails, and to learn about the possibilities for architectural professionals to carry on and help to create social values anew in the contemporary era.

もっと見る…