シラバスの表示

工学倫理 / Engineering Ethics

単位数: 1. 担当教員: 札野 順. 開講年度: 2024. 科目ナンバリング: TAL-OEN302J.

主要授業科目/Essential Subjects

授業の目的・概要及び達成方法等

※本講義は集中講義です。Google Classroom用のクラスコードは、開講時期にお知らせします。

科目の目的・概要:科学技術は、新しい「価値」を生み、社会と環境に正負両面で大きな影響を与える。「価値」を創出する技術を実践する「行為者」である技術者は、社会の「安全・健康・福利」を最優先することが求められている。本科目では、技術者がその職務を遂行する上で、必要な「新しい時代の倫理」について考察する。これからの技術者に求められる倫理的な能力は、事故や不祥事を起こさないための「予防倫理」だけではなく、人類が直面する課題の解決を含む人と社会のwell-beingへの貢献を目指す「志向倫理」であることについて論考する。加えて、技術者が直面する可能性のある種々の倫理的問題を、具体的な事例を通して検討する。また、それらの問題を分析し、倫理的に推論する方法について学ぶ。これらの学習を踏まえ、21世紀の技術者に求められ倫理的な資質・能力について考察する。 加えて、研究を行う上で重視すべき価値についても検討し、「責任ある研究活動(Respo nsible Conduct of Research)」の実践を目指す。
達成目標:
1)これからの技術者にとって必要な資質・能力について、自らのアイデンティティーと関連づけて、述べることができる。
2)技術者が共有すべき価値について説明できる。
3)倫理的な意思決定の手法であるセブン・ステップ・ガイドを使うことができる。
4)21世紀の技術者がなすべきことについて、自らの「幸せ(well-being)」と関連づけて、説明することができる。
5)「責任ある研究活動」とは何か具体的な例を挙げながら説明できる。
6)科学技術が正負両面で、社会と環境に与えた影響を説明できる。

授業の目的・概要及び達成方法等(E)

※This is an intensive course. The class code for Google Classroom will be provided at the start of the course.

Educational Objectives and outline of the course: Science and engineering create new "values" and have tremendous impacts on society and the environment, both positively and negatively. Engineers who practice engineering works that create the values are "agents" and they are required to give top priority to the "safety, health, and welfare" of society. In this course, we will consider the "ethics of a new era" necessary for engineers to carry out their duties. The ethical abilities required of engineers in the future shoud be not only in the mode of "preventive ethics" aiming for preventing accidents and scandals, but also in the mode of "aspirational ethics" in order to contribute to the well-being of people and society, In addition, we will consider various ethical issues that engineers may face in their practice by using and analyzing real-world cases. You will also learn how to analyze those issues and make ethical reasoning. Based on these studies, we will consider the ethical attributes and abilities required of engineers in the 21st century. In addition, we will consider the values ​​that should be emphasized in conducting research and aim to practice "Responsible Conduct of Research".
Achievement goal: By succusessfully completeing this course, the students should be able to:
1) Deescribe the attributes and abilities required for future engineers in relation to their own identities.
2) Explain the values that engineers should share.
3) Use the Seven-Step Guide, an ethical decision-making method.
4) Eexplain what engineers in the 21st century should do in relation to their own "well-being".
5) Explain what "responsible conducts of research" are by giving concrete examples.
6) Explain the impact of science and technology on society and the environment, both positively and negatively.

他の授業科目との関連及び履修上の注意

1)技術者に求められる資質と能力について、具体的な例を新聞・インターネットなどで調べ、真剣に考えてください
2)科学技術の目的としてのwell-beingと自身のwell-beingについて考察してください。
3)技術者にとっての優れた仕事(Good Work)とは何かについて考察してください。
4)講義およびグループ討議への積極的な参加が不可欠です。

他の授業科目との関連及び履修上の注意(E)

1) Please look up concrete examples in newspapers, the Internet, etc. and think seriously about the attributes and abilities required of engineers.
2) Consider the well-being as the goal of science and engineering and your own well-being.
3) Think about what a good work is for an engineer.
4) Active participation in lectures and group discussions is essential.

授業計画

第1回技術者倫理とは何か・・・・・新しい技術者像と技術者倫理/技術者にとっての優れた仕事/技術者にとっての「幸せ」
第2回なぜ今技術者倫理か・・・・・技術者が成し遂げたこと・技術者が解決すべき課題/技術者に求められる資質・能力
第3回倫理的意思決定の方法・・・・・予防倫理と志向倫理/セブン・ステップ・ガイド
第4回優れた意思決定・・・・・ホンダCVCCエンジンの開発/その他の事例
第5回事例に関するグループ討議・ ・・・・仮想事例「ソーラーブラインド」の視聴およびこの事例に関するグループ討議
第6回組織の中の技術者・・・・・企業倫理/ISO SR26000/企業倫理プログラム/ポジティブ心理学
第7回高度技術社会における技術者の新しい役割・・・・・技術に関するリスクとその評価/社会的合意形成における技術者の役割/責任ある研究活動
第8回社会のなかの、社会のための技術者・・・・・技術者倫理の第一原則(公衆の安全・健康・福利の最優先)と技術者の「幸せ(well-being)」/Philosopher-Engineerとは何か

授業計画(E)

Lecture 1:What is Engineering Ethics? What is Research Ethics・・・・・A new model of engineer/"Good Work" for engineers and scientists/the Well-being of Engineers and Scientists
Lecture 2: Why Science and Engineering Ethics Now?・・・・・Achievements of and Challenges for Engineers and Scientists/The attributes and compitencies of engineers
Lecture 3: Ethical Decision Making・・・・・Priventive and Aspirational Ethics/Seven-Step Guide
Lecture 4: Cases of Good Work・・・・・The development of Honda CVCC engine/other cases
Lecture 5: Group Discussion・・・・・The case discussion of the Solar Blind
Lecture 6: Engineers in Organizations・・・・・Business/Corporate Ethics/ISO SR26000/Business Ethics Program/Positive Psychology and Organization
Lecture 7: New Roles of Engineers in the advanced-technology society・・・・・Technological Risk and its Assessment/The role of engineers in the Formation of Social Consensus/ Responsible Conduct of Research
Lecture 8: Engineers in society and for society・・・・・The fundamental canon of engineering ethics and the well-being of engineers/What is a Philosopher-Engineer?

授業時間外学習

教科書、参考書などを熟読してください。また、レポートに真摯にとりくむとともに、インターネットなどを活用して関連情報を収集・分析してください。

授業時間外学習(E)

The textbook and reference materials should be read thoroughly. Please take the assignments seriously and actively conduct resaerch on related matters using various tools including the Internet.

成績評価方法及び基準

1)レポート1(倫理綱領、企業倫理、およびGood Workに関する調査)30%
2)レポート2(事例分析および解決方法の提案)30%
3)グループ討議報告書 20%
4)その他(初回アンケート、出席小カードなど)20%
レポートに関しては、独自の調査に基づき、自らの言葉で書くことが必要です。

成績評価方法及び基準(E)

1)Report 1(Research on the Codes of Ethics、Business Ethics, "Good Work", and related topics)30%
2)Report 2(Case analysis and ethical problem-solving)30%
3)Group Discussion 20%
4)Others(e.g., questionnaires, response papers, comments)20%
Reports should be based on your own research and written with your own words.

教科書および参考書

  • 新しい時代の技術者倫理, 札野順, 放送大学教育振興会 (2015) ISBN/ISSN: 4595315708 資料種別:教科書
  • 技術倫理1, C. ウィットベック, みすず書房 (2000) ISBN/ISSN: 4622041197 資料種別:参考書
  • Engineering Ethics: Concepts and Cases, Charles E. Harris, Jr. et al, 5th ed. Wadsworth Publishing (2013) ISBN/ISSN: 9781133934684 資料種別:参考書
  • Flourish, Martin Seligman, Free Press (2011) ISBN/ISSN: 9781439190753 資料種別:参考書
  • はじめての工学倫理 第3版, 齋藤了文、坂下浩司, 昭和堂 (2014) ISBN/ISSN: 9784812213490 資料種別:参考書
  • 誇り高い技術者になろう[第2版]-工学倫理ノススメ-, 黒田光太郎他, 名古屋大学出版会 (2012) ISBN/ISSN: 9784815807061 資料種別:参考書

オフィスアワー

事前にアポイントをとること。

オフィスアワー(E)

By appointment

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有