単位数: 1. 担当教員: 本江 正茂, 木皿 泉. 開講年度: 2024. 科目ナンバリング: TCA-ABP303J. 開講言語: 日本語.
○
Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。
学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)
(目的)
建築が実現するためには数多くの職能が存在し関わりあっている。特に社会状況が加速度的に変化する昨今、これらはますます多様かつ複雑に絡み合い、その存在と関係が社会のみならず個々の専門家にとっても判りにくくなっている。
本講では建築に関わる基本的な職業・職能と倫理を身近な事例を紹介しながらわかりやすく解説し、個から全体に亘る社会における建築の持つ役割と特性への理解、期待される将来への展望を深める。さらに講義で学んだことを、職業に就き倫理上の判断を下す必要に迫られた時、思い出すことができる記憶として残すことも目的としたい。
(概要)
建築に関わる職能と変遷を特に建築家・建築士に視点を当て概説する。そこから建築に関わる発注者、エンジニア、施工者など、多様な建築生産形態における多様な主体の役割と関係について解説する。
後半は法制度と倫理・教育についての解説と建築に求められる課題、復興からまちづくりに亘る期待される建築職能を解説する。
(達成目標)
1.近代から現代日本の建築界の変化・歴史を知り、将来への展望と職能のあり方を学ぶ。
2.建築の持つ社会性、公益性を知り、建築に携わる専門家の役割・責任と倫理を学ぶ。
3.建築に課せられている期待と課題を知り、社会的価値の継承と共創の時代における建築専門家のあり方を学ぶ。
The class code for Google Classroom can be found on the Web site of
the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)
(Purpose)
Many professions are involved in the realization of architectural forms. Nowadays, when social environment is changing rapidly, these are entwined in various and complex ways increasingly, and their existence and mutual relationships are difficult to understand not only for the general public, but also for individual professionals.
In these lectures, I will explain the basic vocational and professional classes involved in architecture by introduce examples, as well as the ethical obligations they face. Students will come to understand and deepen their outlook on future expectations regarding the roles and characteristics of architecture in society, from the individual to the whole.
It also purposes to make it possible to remember what you learned in the lecture when you need to make ethical judgments in your business.
(Outline)
I provide an overview of the transformation of architectural professions, with particular focus on architects and builders. From there, I describe the roles and relationships of various parties involved in a mixture of architectural production settings, including purchasers, engineers, and constructors.
In the second half, I clarify the legal, ethical, and educational challenges that architects are called on to face, and explain architectural profession in terms of expectations that range from reconstruction to community revitalization.
(Goals and Objectives)
1. To become familiar with the transformations and history of the architectural community from the modern through the contemporary period, and to learn about the different professions and their prospects for the future.
2. To become familiar with the social and public function of architecture, and to learn about the roles, responsibilities, and ethical obligations of professionals involved with architecture.
3. To become familiar with the expectations and challenges architecture entails, and to learn about the possibilities for architectural professionals to carry on and help to create social values anew in the contemporary era.
「インターンシップ」を履修していることが効果的である。
Students are advised that taking the “Internship” course will be beneficial.
(視点)・主として建築家・建築士の立場・視点から
第1講:建築職能論の概要
第2講:建築に関わる職能
第3講:建築家と職能団体
第4講:建築職能の変遷と建築家・建築技術者
第5講:建築生産とスキーム
第6講:建築職能と建築教育・論理
第7講:変化する建築職能環境
第8講:公共の空間を継承・共創する建築職能
(Perspective) Mainly from the perspective / point of view of architects and builders
Lecture 1: Overview of Architecture as a Vocation
Lecture 2: Architectural Professions
Lecture 3: Architects and Professional Associations
Lecture 4: Evolution of the Architectural Profession and Architects and Construction Engineers
Lecture 5: Building Production and Schemes
Lecture 6: Architectural Professions and Architectural Education and Logic
Lecture 7: The Changing Environment of the Architectural Profession
Lecture 8: The Architectural Profession as the Torchbearer and Co-creator of Public Space: From Isolation to Cooperation
1.建築に関する情報(新聞・テレビ・WEBなど)に興味を持つこと。
2.建築およびその周辺に関する情報に興味を持つこと。
3.それらの情報(特に批判的な)の本質を見極めることに努める。
1. Pay attention to the information (including newspaper, TV, WEB) about architecture.
2. Pay attention to the information about architecture and
architecture’s surrounding information.
3. Try for ascertaining essence of those information (particularly critical article).
出席状況およびレポートの採点結果により評価する。
Evaluation will be based on report scores and attendance.
主として実践的教育から構成される実務・実践的授業/Practical business