内容に類似性のあるシラバス

933 件ヒット (0.02秒):

  •   国際教育論Ⅱ  
      劉 靖  
      教  
       
      前期集中 その他 連講 その他  

    n/a

  •   国際教育論Ⅱ  
      劉 靖  
      教  
       
      前期集中 その他 連講 その他  

    n/a

  •   環境教育論Ⅱ  
      二ノ宮リム さち  
      国文  
       
      前期集中 その他 連講  

    What do “education,” “environment,” and “sustainability” mean for you and us? This course facilitates you to draw answers to this question and develop your own view of the role of environmental education (EE) and education for sustainable development (ESD) in the present world. While the global society is facing the environmental crisis in this era of Anthropocene, EE and ESD play a critical role to ensure a fair and participatory process to transform our world toward sustainability. In this course, we will study the concepts, approaches and contents of EE/ESD to critically consider how EE/ESD can empower people through lectures, student presentations and participatory workshops.

  •   多文化教育論概論  
      渡部 由紀  
      教  
       
      前期 月曜日 2講時 その他  

    n/a

  •   国際実践研究Ⅰ  
      劉 靖, 安保 英勇  
      教  
       
      前期集中 その他 連講 その他  

    n/a

  •   学問論演習  
      西塚 孝平  
      全  
      2セメスター  
      後期 月曜日 2講時 川北キャンパスC306  

    本演習は、以下の4点を目的としています。

    (1)学校教育学研究の基本的作法を体験し、教育を研究対象とすることの意味を理解する

    (2)学校教育を題材にした一連の問題解決型学習をこなすことで、社会科学におけるアカデミック・スキルの基本を習得する

    (3)研究に欠かせない「他者との学び合い」を体感し、その技法を身につける

    (4)よい教育とは何かを考え抜くことを通じて、自分自身の教養の糧にする

    学校教育は様々な難しさを抱えています。利害関係の渦に巻き込まれながら改革が日々繰り返されていますが、「よい教育」に「なかなかたどり着けない」のが実情です。数多くの改善策や諸研究が優れた成果を生み出しているようには見えないのはなぜなのでしょうか。

    この演習では、教育を研究するとはどのような営みなのかを実際に体験してもらい、教育という捉えどころのない複雑な社会的実践に向き合います。受講生は、単なる学習者ではなく、学校教育(国内の幼稚園~大学を想定)の本質を探求しようとする1人の教育学研究者とみなされます。皆さんの経験を振り返り、先行研究を批判的に解釈し、各自の興味・関心に基づきながら「深い問い」を立て、実験・調査に取り組み、論理的に分析・考察し、「意味のある結論」を導き、成果を報告するという自律的な探究学習(open inquiry)を進めるなかで、「よい教育」とは何なのかを考えていきましょう。

    教育に関する専門知識の習得が目的ではなく、演習開始時までに特定分野の知識を習得しておく必要はありません。教育学研究者がどのように研究をしているのか、そして彼らにしかできないことは何なのかを探求する経験は、皆さんがこれから足を踏み入れる各分野のアカデミック・アクティビティと、今後の学習・教育活動に活かすことができるでしょう。

    The objectives of this exercise are listed as follows:

    (1) Experiencing basic research methods on school education and understanding the meaning of education as a research subject.

    (2) Acquiring basic academic skills in social sciences through a series of problem-solving studies using school education as the subject.

    (3) Experiencing “cooperative learning” essential for research and acquiring this technique.

    (4) Nourishing one’s own culture by deeply thinking about what good education is.

    School education faces several challenges. Daily reforms are being made while dealing with rigorous conflicting interests. However, in reality, “good education” is “hard to attain.” Why do numerous improvement measures and studies not yield excellent results?

    In this class, students will experience the nature of studying education and confront its elusive and complex social practice. You will be considered not only a learner but also an educational researcher who explores the nature of school education (i.e., from kindergarten through university in Japan). In the course of an open inquiry, you will reflect on your experiences, critically interpret previous research, construct a “thoughtful question” based on your own interests, conduct experiments and surveys, logically analyze and discuss the results, draw “meaningful conclusions,” and report your findings. In this way, we will realize the meaning of “good education.”

    The objective is not to acquire specialized knowledge about education. It is not necessary to acquire knowledge of a specific field from the beginning of the class. The experience of exploring how educational researchers conduct their research will help you in your learning and future academic activities in various fields.

  •   教育政策科学概論  
      井本 佳宏, 青木 栄一, 後藤 武俊, 島 一則, 福田 亘孝  
      教  
       
      前期 水曜日 2講時 その他  

    n/a

  •   教育情報学実践論研究演習Ⅱ  
      中島 平  
      教  
       
      後期 木曜日 2講時 その他  

    n/a

  •   情報メディア教育論  
       
      情報基礎科学専攻、システム情報科学専攻、人間社会情報科学専攻、応用情報科学専攻  
      前期  
      前期 水曜日 2講時  

    本講義では、教育工学分野のうち、情報メディアを活用した情報社会における新しい学びについて、理論と実践の観点から情報を提示します。学生は、各授業回におけるグループ活動を通し、情報技術の進化や人工知能の発達が教育にもたらす影響について探求的に学習します。特に、体験的に新しい学習ツールや教授手法の設計に取り組むほか、教育ビッグデータに関するラーニングアナリティクスの手法を含む評価方法について教育的視点に加え情報学的視点において学習します。なお、情報メディア教育等に関する研究的な専門性は問わない。

  •   教育情報学応用論特論Ⅲ  
      佐藤 智子  
      教  
       
      後期 火曜日 1講時 その他  

    n/a

もっと見る…