内容に類似性のあるシラバス

305 件ヒット (0.029秒):

  •   精神専門看護学実習Ⅴ Mental Health Nursing PracticeⅤ 地域におけるコンサルテーション・コーディネーション実習 Practice training of consultation and coordination in the community  
      吉井 初美  
      医  
      2025年6月23日(月)~27日(金) From Monday, 23 Jun 2025 to Friday, 27 Jun 2025  
      5日間(うち1日は学内演習)8:00-5:00 Five days (including one day of practice at the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    精神看護が必要な対象者が暮らす地域における支援は、対象者の病状管理や生活の

    安定上重要である。訪問看護ステーションや包括型地域生活支援プログラム(ACT)における精神看護専門看護師の活動に参加し、コンサルタントに必要な能力と姿勢について学ぶ。個人では対応が困難な対象者とのコンサルテーション(相談)場面から看護援助を考察し、支援に関わる保健医療福祉に携わる人々全体をシステムとして捉えてコーディネーション(調整)を検討する。以上から科学的根拠に基づくアセスメントと各種理論や高度な知識に基づくコンサルテーション・コーディネーション技術を習得することで、専門性の高い高度看護実践能力を養う。

    Support available in the community is essential for the person who requires mental health nursing and lives at the community to manage symptom and stable daily living. Students will engage in the activities of psychiatric-mental health clinical nurse specialists (PMH-CNSs) in home-visiting nurse stations and Assertive Community Treatment, and learn the skills and attitudes as consultants. Students will discuss appropriate nursing support during a consultation meeting for the person with challenges that cannot be treatable by individual provider, and coordination of a whole support system involving all relevant personnel in health and social care services. Through these practices, students will learn the skills for consultation and coordination based on scientific evidence-based assessment, multiple theories, and advanced knowledge to foster skills for highly specialized and advanced nursing practice.

  •   精神専門看護学実習Ⅱ Mental Health Nursing PracticeⅡ 医療施設等における精神科診断・治療実習 Practice training of psychiatric diagnoses and treatment at healthcare organizations  
      吉井 初美  
      医  
      2025年2月24日(月)~3月7日(金) From Monday, 24 Feb. 2025 to Fri, 7 march 2025  
      10日間(うち2日は学内)9:00-4:00 Ten days (including two days of practice in the university), 9 / 00am-4 / 00pm  

    精神科医療施設において、精神科医が実施する精神的不調を有する患者に対する診断と検査、治療法を見学およびシャドーイングを通して学ぶ。精神科医のスーパービジョンを受けながら対象者に対する診断や必要な検査、治療法について考察できるよう、高度な看護を提供するために必要な専門的能力を養う。

    Students will learn how psychiatrists provide diagnoses, tests, and treatment to patients with mentally ill condition, through observation and shadowing of clinical practice at mental healthcare organizations. Students will receive supervision by psychiatrists to discuss the diagnoses, required tests, and treatment approaches for the person. Then, students will foster the expert skills that are required to provide advanced nursing care to patients.

  •   精神専門看護学実習Ⅳ Mental Health Nursing PracticeⅣ 専攻分野専門科目領域における直接ケア実習 Practice training of direct care at areas of expertise designated by the department  
      吉井 初美  
      医  
      2025年6月9日(月)~6月20日(金) From Monday, 9 June 2025 to Friday, 20 June 2025  
      10日間(うち2日は学内演習)8:00-5:00 Ten days (including two days of practice at the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    救急・急性期精神看護の対象である患者とその家族に必要な看護計画を科学的根拠

    に基づき立案し、直接ケアを実施、評価、修正することで、ケアとキュアを融合した

    高度な看護実践に役立つ知識とスキルを総合的に習得する。また、対象の精神および

    身体状態の悪化予防、維持・改善のため、これまでに学んだ症状評価技法や各種理論

    を用いたアセスメント方法、救急・急性期に特化した援助技術を看護計画に充分反映

    させながら、高度な看護を実践する。その際、対象の人権を保障し意思決定ができる

    よう支援する。

    Students will accomplish comprehensive learning of knowledge and skills that contribute to advanced nursing practice integrating care and cure, through planning, implementation, evaluation, and revision of direct nursing care plan based on scientific evidence and review, to provide necessary care for patients and families who are subject to psychiatric emergency and/or acute nursing care. Students will also reflect full learned skills of symptom evaluation and assessment approaches by applying multiple theories, and full learned support techniques which are specialized for emergency and/or acute care, to nursing care plan for deterioration prevention, maintenance, and improvement of the person’s physical and mental health condition. Then students will implement advanced nursing practice while protecting the person’s human rights and support for decision making.

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   精神専門看護学実習Ⅲ Mental Health Nursing Practice Ⅲ 医療施設等における直接ケア実習 Practice training of direct care at healthcare organizations  
      吉井 初美  
      医  
      2025年5月12日(月)~6月6日(金) From Monday, 12 May 2025 to Friday, 6 Jun 2025  
      20日間(学内演習4日間)8:00-5:00 Twenty days (including four days of practice in the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    精神看護の対象である精神科医療施設における患者とその家族に必要なケアを提

    供するための看護計画を科学的根拠に基づき立案し、科学的視点から直接ケアを実

    施・評価・修正することで、ケアとキュアを融合した高度な看護実践に役立つ知識と

    スキルを総合的に習得する。具体的には、精神科閉鎖病棟と医療観察法病棟のそれぞ

    れ異なる治療環境に入院中の患者のケアに必要な観察、回復と社会復帰に必要な薬物

    療法、精神療法、作業療法、社会復帰リハビリテーション等の治療、再発防止のため

    の指導を諸理論を用いて検討し、対象者が適切に意思決定できるよう支援しながら必

    要なケアを展開する。

    Students will accomplish comprehensive learning of knowledge and skills that contribute to advanced nursing practice integrating care and cure, through planning, implementation, evaluation, and revision of direct nursing care plan based on scientific evidence and review, to provide necessary care for patients and families who are subject to mental health nursing at mental healthcare organizations. Specifically, students will discuss observation which is required for care for patients admitted to different treatment environments (i.e. psychiatric closed units and forensic care units); medication which is required for recovery and social reintegration; other treatment and recurrence prevention such as psychotherapy, occupational therapy, social rehabilitation, based on multiple theories. Students will proceed necessary care while supporting the person’s appropriate decision making.

  •   精神専門看護学実習Ⅰ Mental Health Nursing PracticeⅠ 専門看護師の役割機能の理解と実践 Understanding and practice of role and functioning of clinical nurse specialists  
      吉井 初美  
      医  
      2025年2月10日(月)~14日(金) From Monday, 10 February 2025 to Fr. 14 February 2025  
      5日間(うち1日は学内演習)9:30-16:00 Five days (including one day of practice in the university), 9 / 30am-5 / 00pm  

    精神看護専門看護師の役割と機能を精神科医療機関における実際の活動でシャドーイングすることにより学ぶ。具体的には、精神看護専門看護師を役割モデルとしながら、科学的根拠に基づくケアとキュアを統合した高度な看護実践、看護師に対するケア向上のための教育、看護師を含むケア提供者からの相談、ケアが円滑に提供されるために必要な保健医療福祉関係者間の調整、専門知識・技術の向上や開発を図るための研究、倫理的な問題・葛藤に関する倫理調整について学ぶ。さらに、実習指導者である精神看護専門看護師および教員とのディスカッションや文献検討、研究成果を通して、精神看護専門看護師の役割を担うために必要な自己の課題を明らかにし取り組むことで、看護実践能力を育む。

    Students will learn the role and functioning of psychiatric-menta health clinical nurse specialists (PMH-CNSs) through shadowing of clinical practice at mental healthcare organizations. Specifically, PMH-CNSs will serve as role models to enable students learn advanced nursing practice that integrates care and cure based on scientific evidence, education for other nurses for care quality improvement, consultation with care providers including nurses, coordination within stakeholders in health and social care services which is needed for smooth care provision, researches to improve and develop expert knowledge and skills, and ethical coordination to address ethical challenges and conflicts. Furthermore, students will identify own tasks that should be achieved to perform the role of PMH-CNS, through the discussion with faculty members and PMH-CNSs who are trainers of nursing practice, literature reviews, and research presentations. Students will accomplish such identified tasks to foster own skills for nursing practice.

  •   精神看護学セミナーⅣ(援助技法) Psychiatric Nursing Seminar Ⅳ(Techniques to support)  
      吉井 初美  
      医  
      2024年11月20日(水)~2025年1月15日(水) From Wed, 20 November 2024 to Wed, 15 January 2025  
      毎週火曜日10:30~12:00、13:00-14:30、水曜日13:00-14:30 Every Tuesday, 1 / 00pm-2 / 30pm, Wednesday 1 / 00pm-2 / 30pm  

    これまでに学んだセルフケア理論をはじめとする精神看護理論や評価技術を用いた分析力の向上を図る。そして、精神および身体状態の悪化の予防、維持・改善のための高度な援助技法を演習を通して習得する。また、倫理的側面と権利擁護の観点から、非自発的入院患者を含む全ての対象者における合意形成・意思決定支援のスキルを演習を通して習得する。さらに、リカバリー、エンパワーメント理論を用いた個人やグループに対するアセスメントと回復援助技法を演習を通して習得する。

    To improve skills of analysis applying mental health nursing theories such as self-care theory and techniques for assessment and evaluation. Furthermore, to learn advanced support techniques through the practice sessions to prevent physical and mental health deterioration, maintain and promote the health. Then, based on ethics and advocacy, to learn skills to provide support for consensus building and decision making to all individuals including patients who are involuntary admitted to hospital. In addition, to learn techniques for assessment of the person or group of persons, and support for recovery by applying recovery and empowerment theory through the practice sessions.

  •   子供と家族のための専門的な看護実践トレーニング Training on advanced practical nursing for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(月)-2025年1月28日(火) April 9 2024 - January 28 2025  
      月曜日 10:30-16:10・火曜日 13:00-16:10 Monday, 10:30-16:10・Tuesday, 13:00-16:10  

    小児看護学特論Ⅰ,Ⅱ,小児看護学セミナーⅠ,Ⅱ,Ⅲ,家族のメンタルヘルス特論,地域ケアシステム特論Ⅰ,小児専門看護学実習Ⅰおよび共通科目で学習した知識とスキルを統合し,複雑で解決困難な健康問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われる高度で専門的な看護の実際について実習を通して学ぶ。

    In this course, students will integrate knowledge and skills of Child Health Nursing-Lecture Ⅰ/Ⅱ, Child Health Nursing Seminar Ⅰ/Ⅱ/Ⅲ, Mental Health for Family, Community Health Care System Nursing:Concept & TheoriesⅠ, Child Health Nursing Practice Ⅰ, common subject, and understand the advanced practical nursing for children and their families.

  •   精神看護学特論Ⅰ/Theory of Psychiatric Nursing I  
      吉井 初美  
      医  
      2024年4月12日(金)~2024年7月26日(金)/From Friday, 12 April 2024 to Friday, 26 July 2024  
      毎週金曜日 14:40-16:10/Every Friday, 2 / 40pm–4 / 10pm  

    国内外における精神保健医療福祉の歴史や法制度の変遷に関する理解と知識の修得。

    To learn and acknowledge the histories of mental health and social care systems, and progress in legislations on mental illness across multiple countries including Japan.

  •   救急・急性期精神看護 Psychiatric Emergency Nursing  
      吉井 初美  
      医  
      2024年12月25日(水)~2025年2月4日(火) From Wed, 25 Dec 2024 to Tuesday, 4 February 2025  
      毎週火曜日10:30-14:30/Every Tuesday, 10 / 30am-2 / 30pm 毎週水曜日13:00-14:30/Every Wed, 1 / 00pm-2 / 30pm  

    精神疾患の救急・急性期における患者とその家族に対して、これまでに学んだ危機理論をはじめとする各種理論を用いた高度な精神看護を実践するための能力を養う。また、行動制限中の患者や精神科救急・急性期の患者に見られがちな興奮・攻撃性に対するアセスメントとリスクマネジメント、暴力の予防、援助技法を演習を通して習得する。さらに、精神看護専門看護師の役割である、実践、教育、相談、研究、調整、倫理的調整の方法と技術を精神科救急・急性期で発展させる。

    To foster the competence to practice advanced mental health nursing interventions to patients with mental illness in psychiatric emergency and/or acute care and their families by applying various theories such as the crisis theory that were learnt in previous sessions. In addition, to learn assessment and risk management of agitation and aggression that are often observed in patients with behavioural restrictions, or those in psychiatric emergency and/or acute care units; violence prevention, and support techniques through the practice sessions. Furthermore, to extend approaches and skills in psychiatric emergency and/or acute care for practice, education, consultation, research, coordination, and ethical coordination that are roles of psychiatric-mental health clinical nurse specialists.

もっと見る…