内容に類似性のあるシラバス

276 件ヒット (0.03秒):

  •   救急・急性期精神看護 Psychiatric Emergency Nursing  
      吉井 初美  
      医  
      2024年12月25日(水)~2025年2月4日(火) From Wed, 25 Dec 2024 to Tuesday, 4 February 2025  
      毎週火曜日10:30-14:30/Every Tuesday, 10 / 30am-2 / 30pm 毎週水曜日13:00-14:30/Every Wed, 1 / 00pm-2 / 30pm  

    精神疾患の救急・急性期における患者とその家族に対して、これまでに学んだ危機理論をはじめとする各種理論を用いた高度な精神看護を実践するための能力を養う。また、行動制限中の患者や精神科救急・急性期の患者に見られがちな興奮・攻撃性に対するアセスメントとリスクマネジメント、暴力の予防、援助技法を演習を通して習得する。さらに、精神看護専門看護師の役割である、実践、教育、相談、研究、調整、倫理的調整の方法と技術を精神科救急・急性期で発展させる。

    To foster the competence to practice advanced mental health nursing interventions to patients with mental illness in psychiatric emergency and/or acute care and their families by applying various theories such as the crisis theory that were learnt in previous sessions. In addition, to learn assessment and risk management of agitation and aggression that are often observed in patients with behavioural restrictions, or those in psychiatric emergency and/or acute care units; violence prevention, and support techniques through the practice sessions. Furthermore, to extend approaches and skills in psychiatric emergency and/or acute care for practice, education, consultation, research, coordination, and ethical coordination that are roles of psychiatric-mental health clinical nurse specialists.

  •   精神専門看護学実習Ⅳ Mental Health Nursing PracticeⅣ 専攻分野専門科目領域における直接ケア実習 Practice training of direct care at areas of expertise designated by the department  
      吉井 初美  
      医  
      2025年6月9日(月)~6月20日(金) From Monday, 9 June 2025 to Friday, 20 June 2025  
      10日間(うち2日は学内演習)8:00-5:00 Ten days (including two days of practice at the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    救急・急性期精神看護の対象である患者とその家族に必要な看護計画を科学的根拠

    に基づき立案し、直接ケアを実施、評価、修正することで、ケアとキュアを融合した

    高度な看護実践に役立つ知識とスキルを総合的に習得する。また、対象の精神および

    身体状態の悪化予防、維持・改善のため、これまでに学んだ症状評価技法や各種理論

    を用いたアセスメント方法、救急・急性期に特化した援助技術を看護計画に充分反映

    させながら、高度な看護を実践する。その際、対象の人権を保障し意思決定ができる

    よう支援する。

    Students will accomplish comprehensive learning of knowledge and skills that contribute to advanced nursing practice integrating care and cure, through planning, implementation, evaluation, and revision of direct nursing care plan based on scientific evidence and review, to provide necessary care for patients and families who are subject to psychiatric emergency and/or acute nursing care. Students will also reflect full learned skills of symptom evaluation and assessment approaches by applying multiple theories, and full learned support techniques which are specialized for emergency and/or acute care, to nursing care plan for deterioration prevention, maintenance, and improvement of the person’s physical and mental health condition. Then students will implement advanced nursing practice while protecting the person’s human rights and support for decision making.

  •   精神看護学セミナーⅠ Psychiatric Nursing SeminarⅠ  
      吉井 初美  
      医  
      2024年6月4日(火)~2024年7月23日(火)/From Friday, 4 June 2024 to Tuesday, 23 July 2024  
      毎週火曜日13:00-14:30、金曜日13:00-14:30/Every Tuesday, 1 / 00pm-2 / 30pm and Friday 1 / 00pm-2 / 30pm  

    精神科治療技法である精神科薬物療法や身体療法、精神療法、認知・行動療法、作業療法・精神科デイケア等の治療技法と心身への影響について学ぶ。また、精神科救急・急性期にある患者に対する精神科治療技法を学ぶ。

    To learn mental health treatment approaches including psychiatric treatment such as psychotropic medication, physical therapy, and psychotherapy; therapies including cognitive behavioural therapy, occupational therapy, and daycare in mental health services; and how these treatment approaches affect the person’s physical and psychological health. Mental health treatment approaches also include treatment for patients in psychiatric emergency and/or acute care units.

  •   精神看護学セミナーⅣ(援助技法) Psychiatric Nursing Seminar Ⅳ(Techniques to support)  
      吉井 初美  
      医  
      2024年11月20日(水)~2025年1月15日(水) From Wed, 20 November 2024 to Wed, 15 January 2025  
      毎週火曜日10:30~12:00、13:00-14:30、水曜日13:00-14:30 Every Tuesday, 1 / 00pm-2 / 30pm, Wednesday 1 / 00pm-2 / 30pm  

    これまでに学んだセルフケア理論をはじめとする精神看護理論や評価技術を用いた分析力の向上を図る。そして、精神および身体状態の悪化の予防、維持・改善のための高度な援助技法を演習を通して習得する。また、倫理的側面と権利擁護の観点から、非自発的入院患者を含む全ての対象者における合意形成・意思決定支援のスキルを演習を通して習得する。さらに、リカバリー、エンパワーメント理論を用いた個人やグループに対するアセスメントと回復援助技法を演習を通して習得する。

    To improve skills of analysis applying mental health nursing theories such as self-care theory and techniques for assessment and evaluation. Furthermore, to learn advanced support techniques through the practice sessions to prevent physical and mental health deterioration, maintain and promote the health. Then, based on ethics and advocacy, to learn skills to provide support for consensus building and decision making to all individuals including patients who are involuntary admitted to hospital. In addition, to learn techniques for assessment of the person or group of persons, and support for recovery by applying recovery and empowerment theory through the practice sessions.

  •   精神専門看護学実習Ⅲ Mental Health Nursing Practice Ⅲ 医療施設等における直接ケア実習 Practice training of direct care at healthcare organizations  
      吉井 初美  
      医  
      2025年5月12日(月)~6月6日(金) From Monday, 12 May 2025 to Friday, 6 Jun 2025  
      20日間(学内演習4日間)8:00-5:00 Twenty days (including four days of practice in the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    精神看護の対象である精神科医療施設における患者とその家族に必要なケアを提

    供するための看護計画を科学的根拠に基づき立案し、科学的視点から直接ケアを実

    施・評価・修正することで、ケアとキュアを融合した高度な看護実践に役立つ知識と

    スキルを総合的に習得する。具体的には、精神科閉鎖病棟と医療観察法病棟のそれぞ

    れ異なる治療環境に入院中の患者のケアに必要な観察、回復と社会復帰に必要な薬物

    療法、精神療法、作業療法、社会復帰リハビリテーション等の治療、再発防止のため

    の指導を諸理論を用いて検討し、対象者が適切に意思決定できるよう支援しながら必

    要なケアを展開する。

    Students will accomplish comprehensive learning of knowledge and skills that contribute to advanced nursing practice integrating care and cure, through planning, implementation, evaluation, and revision of direct nursing care plan based on scientific evidence and review, to provide necessary care for patients and families who are subject to mental health nursing at mental healthcare organizations. Specifically, students will discuss observation which is required for care for patients admitted to different treatment environments (i.e. psychiatric closed units and forensic care units); medication which is required for recovery and social reintegration; other treatment and recurrence prevention such as psychotherapy, occupational therapy, social rehabilitation, based on multiple theories. Students will proceed necessary care while supporting the person’s appropriate decision making.

  •   フィジカルアセスメント / Physical assessment  
      宮下 光令  
      医  
      2024年10月2日(水)~2025年1月30日(木) From Wednesday, October 2, 2024, to Thursday, January 30, 2025  
      毎週水曜日または木曜日の16:20~17:50または18:00~19:30 Every Wednesday or Thursday, From 16:20 to 17:50 or from 18:00 to 19:30  

    複雑な健康問題をもった対象の臨床推論を行うため、多領域にまたがるフィジカルアセスメントを統合的に学び、新たな知識と視点を獲得する。

    In this course, to perform clinical reasoning on subjects with complex health problems, students will integratedly learn physical assessment in multidisciplinary feild and aquire new knowledge and perspectives.

  •   精神看護学特論Ⅱ/Theory of Psychiatric Nursing Ⅱ  
      吉井 初美  
      医  
      2024年4月8日(月)~2024年6月3日(月)/From Monday, 8 April 2024 to Monday, 3 Jun 2024  
      毎週月曜日14:40-16:10、火曜日13:00-14:30/Every Monday, 2 / 40pm–4 / 10pm and Tuesday, 1 / 00pm-2 / 30pm  

    精神科専門看護師として、ケアとキュアを融合した高度な看護介入が行えるよう、対象者の精神機能および心理・社会的状態を精神科診断学や心身症診断学、心理・社会的機能評価を用いて評価する方法を学ぶ。

    Learn approaches to evaluate the person’s mental functioning and psychosocial condition by applying psychiatric diagnostics, psycho-physiological diagnostics, and evaluation of psychosocial functioning. These evaluation approaches are required for psychiatric-mental health clinical nurse specialists to implement advanced nursing interventions that integrate care and cure for people with mental illness.

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   精神専門看護学実習Ⅴ Mental Health Nursing PracticeⅤ 地域におけるコンサルテーション・コーディネーション実習 Practice training of consultation and coordination in the community  
      吉井 初美  
      医  
      2025年6月23日(月)~27日(金) From Monday, 23 Jun 2025 to Friday, 27 Jun 2025  
      5日間(うち1日は学内演習)8:00-5:00 Five days (including one day of practice at the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    精神看護が必要な対象者が暮らす地域における支援は、対象者の病状管理や生活の

    安定上重要である。訪問看護ステーションや包括型地域生活支援プログラム(ACT)における精神看護専門看護師の活動に参加し、コンサルタントに必要な能力と姿勢について学ぶ。個人では対応が困難な対象者とのコンサルテーション(相談)場面から看護援助を考察し、支援に関わる保健医療福祉に携わる人々全体をシステムとして捉えてコーディネーション(調整)を検討する。以上から科学的根拠に基づくアセスメントと各種理論や高度な知識に基づくコンサルテーション・コーディネーション技術を習得することで、専門性の高い高度看護実践能力を養う。

    Support available in the community is essential for the person who requires mental health nursing and lives at the community to manage symptom and stable daily living. Students will engage in the activities of psychiatric-mental health clinical nurse specialists (PMH-CNSs) in home-visiting nurse stations and Assertive Community Treatment, and learn the skills and attitudes as consultants. Students will discuss appropriate nursing support during a consultation meeting for the person with challenges that cannot be treatable by individual provider, and coordination of a whole support system involving all relevant personnel in health and social care services. Through these practices, students will learn the skills for consultation and coordination based on scientific evidence-based assessment, multiple theories, and advanced knowledge to foster skills for highly specialized and advanced nursing practice.

  •   成人看護学Ⅰ(慢性期)  
      宮下 光令, 青山 真帆, 升川 研人  
      保健学科看護学専攻  
      3セメスター  
      前期 金曜日 3講時 保健学科第1講義室 / 前期 金曜日 4講時 保健学科第1講義室  

    成人期にある人々をとりまく内的・外的環境を多面的にとらえ、理論・エビデンスをもとに対象者に対する看護アプローチを実践する能力を養う。特に、慢性的な経過をたどる健康障害の特徴を理解し,成人期にある人が健康回復,維持するために必要な生活調整および生活の再構築に向けた看護方法について系統的に学ぶ。

    The object of this course is to gain a multifaceted view of the internal and external environment surrounding people in adulthood, and to develop the ability to practice nursing approaches to the client based on theory and evidence. In more specific, systematically learn the characteristics of chronic health problems and nursing methods for adjusting and rebuilding the lives of people in adulthood in order to rebuild an/or maintain their health.

もっと見る…